Sigaretten aansteker inbouwen

//sander//
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door //sander// » zo 17 mei, 2009 15:18

Ben ook aan het kijken om aansteker in auto te installeren, zodat ik op reis boxjes van een ipod hierop kan aansluiten, gsm opladen,...

Dus ik kan gewoon van het contactslot (de draad die altijd spanning heeft) aftakken.
Deze in 2 knippen, splitsing ertussen en via zwevende zekering naar aansteker.
Lijk me handiger dan een gat door m'n schutbord bij te boren om een draad rechtstreeks naar batterij te trekken.

groeten

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 mei, 2009 15:43

Er zit al een gat in het schutbord, het lijkt mij een heel stuk betrouwbaarder dat je de draad van het contactslot niet doorknipt, maar gewoon een extra draad van de accu, via zekering door schutbord naar binnen brengt.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 17 mei, 2009 15:45

Maar let natuurlijk wel op dat je schutbord niet door de isolatie van je kabel kan snijden (of leg de zekering zo kort mogelijk aan de accu)
1977 Mehari

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 17 mei, 2009 22:05

Als je door het orginele gat voert, dan zit daar al een rubber tule, dus meteen beschermt.

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Joos » zo 17 mei, 2009 23:05

backfire schreef:Als je door het orginele gat voert, dan zit daar al een rubber tule, dus meteen beschermt.
ah okee, dan heb ik dat indertijd mis gedaan :-)
1977 Mehari

Skorz
Beginner
Beginner

Bericht door Skorz » ma 4 apr, 2011 20:31

the Nosepicker schreef: Je kunt hem rechtstreeks aansluiten op de plus ... van je contactslot als je wil dat er geen spanning op staat als je contact uit is.
]
en wat is de plus van het contactslot? Ik zie drie stekkers, van portier naar stuurstang: paars, zwart en rood (draden zelf zijn resp blauw, geel en groen) En ik weet niet of de volgorde altijd hetzelfde is, maar de drie wijzen als een soort van driehoek in de rijrichting waarbij het middelste contactpunt het meest naar voren wijst.
Ben ik duidelijk? :roll:

Kulio
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Kulio » di 5 apr, 2011 07:07

Mijn Dyane had een zekeringkastje met een lege ruimte voor een extra zekering. Daar heb ik een extra zekeringhouder met zekering in gezet. De ene kant staat op de harde 12V plus, de andere kant gaat naar de sigarettenaansteker. De draad gaat door een bestaand gat in het schutboard waar ook andere bedrading door heen gaat. De min gaat ergens naar het chassis. Naar mijn idee de mooiste en de veiligste manier van implementatie.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » zo 29 mei, 2011 20:14

Ik zat met het zelfde probleem, geen 12v stekkerdoos voor de Navi... Uiteraard is het helemaal niet toegestaan om in een eend Navi te gebruiken. Navi is alles behalve simpel. Verder helpt het ook niet mee aan de leus "als je verdwaald kom je nog eens ergens".

Toch wil ik ook! :twisted:
Ineens bedacht ik dat ik in mijn caravan een ProPlus splitter gebruikte. Hierin 4 aansluitingen. Het geheel is voorzien van een grondplaat voor montage. Die kan dus op een geschikte plaats in de eend. Verder zit er een lang snoer aan met nu nog een 12v plug met 16A zekering. Dat wordt dus een losse zekering houder en rechtstreeks op de accu of via een mooi extra zekeringhouder onder de kap, misschien nog mooier!

Dan kan de navi, de telefoon, de oplader voor de fotocamera en die van de video gewoon tegelijk aangekoppeld blijven. :shock:

Wordt het dan nu tijd voor een grotere dynamo, dito accu en een opgevoerde motor om voldoende stroom te maken voor al deze NIET simpele inventaris van een 2CV...?
Kan ik dan zeggen dat ik een elektrische 2CV heb! :roll: Ja natuurlijk, een zonnepaneel... Dakje oprollen... Wat is het toch een unieke auto en zijn tijd zo ver vooruit. helemaal voorbereid al! :lol:
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 30 mei, 2011 16:12

Zolang je rijdt kun je het hele spul aangekoppeld laten. Een kennis trok zijn hele accu leeg in een nacht met zijn telefoon. (was wel een autotelefoon van de eerste generatie ;-)
diverse Citroens, wat anders.

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » di 31 mei, 2011 08:13

Een andere makkelijke manier om een zekering in een kabel te maken is 2 platte 'AMP' stekkertjes te gebruiken daar een standaard moderne steekzekering tussen te zetten.

neem wel geisoleerde stekkertjes (google maar s op: amp stekker 6.3x0.8 en steekzekering) als je dan toch die stekkertjes gaat halen neem dan meteen ook oogjes mee (gat van 6 mm) dan kun je em makkelijk bij de accuklem ertussen schroeven.

O ja, bij bijvoorbeeld de Action verkopen ze verdeeldozen voor de sigarettenaansteker kosten maar een paar euro, daar knip je de stekker af, zekeringetje ertussen en direct aansluiten op de accu.

een redelijk makkelijke plek om de draad door te voeren zonder gaten te maken is het rubber boven de versnellingspook, ff met een lange schroevendraaier t rubber opzij houden (is meestal wel ff frotten) en dan de draad erlangs steken. doe dit wel voor je de stekkertjes eraan maakt, anders wordt t een stuk lastiger.

greetzzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 2 jun, 2011 17:39

Ik heb vandaag de aansluiting gemaakt. Ik had nog een splitter liggen met extra usb aansluiting. Ooit bij de action gekocht. Deze open gemaakt. Gezien dat de aansluitdraden waarschijnlijk dunner zijn dan een mensen haar. Dus met soldeerbout in de weer om dat aan te passen. Dit kastje heb ik onder de aflegplank rechts van de kachelschuif gemonteerd. Je ziet hem daardoor bijna niet. Nu kan de navigatie en 2 telefoons tegelijk opgeladen worden.

Voorlopig een keurige oplossing vind ik zelf.

Oh en toch maar achter het contact gezet, leek me toch veiliger eigenlijk...
Laatst gewijzigd door ejfrolich op zo 5 jun, 2011 18:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 2 jun, 2011 21:19

ejfrolich schreef:Verder helpt het ook niet mee aan de leus "als je verdwaald kom je nog eens ergens".
Als je je Navi instelt op "kortste route" kun je ook op hele mooie plaatsen komen.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 2 jun, 2011 22:50

Hoi,

Ja dat doe ik ook heel vaak. Heb een Zumo 220. Is voor op de motor maar met de auto gaat het ook prima heb ik gemerkt.

EJ

Plaats reactie