Maximaal 60km/h in de 4de versnelling!!
Kan het misschien zo zijn dat het afremmen van de auto tijdens het overschakelen naar de vierde versnelling het probleem is geweest.
Ik schakel normaal over bij 60 maar de auto werd tijdens het overschakelen afgeremd naar 50? 55?km-h.
In combinatie met een koude motor kan ik me indenken dat dit resulteert in `geen koppel`.
Echter dan vlijft de vraag; wat remt die motor zo af bij het intrappen van de koppeling?

Ik schakel normaal over bij 60 maar de auto werd tijdens het overschakelen afgeremd naar 50? 55?km-h.
In combinatie met een koude motor kan ik me indenken dat dit resulteert in `geen koppel`.

Echter dan vlijft de vraag; wat remt die motor zo af bij het intrappen van de koppeling?
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik weet natuurlijk niet hoe erg ie afremt en hoe lang jij erover doet om te schakelen (kan met koude bak soms moeizaam gaan) maar heuvel op/tegenwind kan lijken op afremmen. (handrem neem ik aan eraf? misschien staat die wat te scherp afgesteld? ik heb een keer op kunnen trekken tot 90 km/h met de handrem er vol op.
verder ben ik het met yannick eens. bedenk alleen dat als de vorige eigenaar er rustig mee reed, je het blokje rustig aan moet los rijden. dus niet in 1 keer door jagen naar 80 km/h, maar bouw dit langzamerhand op. en zorg dat het blok wel warm is.
niet gelijk ongerust worden. als je een tijdje terug 110 hebt gereden, dan lijkt het me niet dat je blok "op" is. tsja het zal allemaal niet nieuw zijn.
verder ben ik het met yannick eens. bedenk alleen dat als de vorige eigenaar er rustig mee reed, je het blokje rustig aan moet los rijden. dus niet in 1 keer door jagen naar 80 km/h, maar bouw dit langzamerhand op. en zorg dat het blok wel warm is.
niet gelijk ongerust worden. als je een tijdje terug 110 hebt gereden, dan lijkt het me niet dat je blok "op" is. tsja het zal allemaal niet nieuw zijn.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Sjoerd, maak je inderdaad niet zo snel ongerust. Enkele kilometers een beetje sloom rijden in 4de gaat echt niets kapot doen. En dan nog, bij 50 km/h schakelen zou geen enkel probleem moeten opleveren bij een 6'je. Laat je vooral niet bang maken door mensen die beweren dat je verkeerd rijdt met je 2cv en dat het daarom komt dat het ding overleden is want dat is pure onzin! Als het blok dan al overleden is, heeft dat maar één oorzaak: algemene slijtage door leeftijd en kilometers.
Ik zou zeggen: probeer er eens 5-10 km/h bij te doen voor je schakelt, dan merk je meteen waar jij je het beste bij voelt. Als je je echt zorgen maakt, ga dan naar een specialist en vraag of hij er eens een ritje mee wil maken.
Yannick
Ik zou zeggen: probeer er eens 5-10 km/h bij te doen voor je schakelt, dan merk je meteen waar jij je het beste bij voelt. Als je je echt zorgen maakt, ga dan naar een specialist en vraag of hij er eens een ritje mee wil maken.
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
- Punky
- Addicted user
- Berichten: 9243
- Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 14:03
- Locatie: Veghel
- Contacteer:
@Yannick: Het gaat niet over een stukje in een laag toerengebied schakelen maar op dagelijkse basis. Als je blokje sowieso al door de tijd heen versleten is en je rijdt dagelijks met een koude motor en je schakelt te vroeg dan zal dit vermoedelijk de slijtage alleen maar bevorderen. Ook een mercedes die dagelijks van huis naar de winkel om de hoek moet rijden zal eerder motorisch kaduuk zijn, dat is algemeen bekend. Dat lees ik ook in de reacties van alle posters in dit bericht. Door jou wordt dit als bangmakerij omschreven, lijkt mij wat kort door de bocht.
Verder vraag ik me ook af hoe jij het probleem van het terugvallen dan wilt verklaren.
Verder vraag ik me ook af hoe jij het probleem van het terugvallen dan wilt verklaren.

PuNk RoCK LosEr
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!
-
- De Forumbelg
- Berichten: 1516
- Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
- Locatie: Mechelen-België
Ik vind het gewoon overdreven. Hoe kan je een 2cv-motor nu slopen op 500 km door vroeg te schakelen met een koude motor? Ik ken wel meer mensen die zo rijden en die rijden nog altijd heel vrolijk rond. Een overroepen probleem dat zo wordt opgeblazen dat beginners schrik krijgen om met hun 2cv te rijden zoals zij dat graag hebben.
Yannick
Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
niks rustig opbouwen, wat een onzin, een motorblok heeft geen geheugen, zelfs niet van een 2cv. gewoon rijden, en flink doortrekken, toeren maken, daar is dat blok voor ontworpen. warm moet' ie worden. ik trek door tot max 10 km/uur voorbij het rode streepje op je snelheidsmeter, heeft nog nooit een probleem gegeven en zal dat ook niet doen.
snel terugvallen in snelheid lijkt op 1 of meer aanlopende remmen. krik je wielen eens 1 voor 1 van de grond en check eens hoe makkelijk of moeilijk ze draaien.
snel terugvallen in snelheid lijkt op 1 of meer aanlopende remmen. krik je wielen eens 1 voor 1 van de grond en check eens hoe makkelijk of moeilijk ze draaien.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Hey Wouter, ik zie dat jij tijd over hebt, tijdens het maken van de nieuwe kabelboom en het aansluiten hiervan.
Zo goed was mijn schema toch ook weer niet, toch.
Wel nu, je ziet ook ik heb zo m'n problemen, maar ben een stuk minder ongerust dan ik gisteren was.
Enerzijds door de geruststellende woorden van jullie hiet op het forum, en anderzijds door de "lange" testrit die ik vanmorgen heb gemaakt. Ik heb het motortje eerst rustig warm gereden en ben vervolgens de A73 opgereden. nadat ik beide beruchte tunnels van Limburg getrotseerd had heb ik hem eens lekker laten gaan.
De naald klom met een eendegemak richting 110km/h, wat in mijn beleving een heel mooi getal is voor een geit op leeftijd.
Meerdere malen gas even los gelaten en opnieuw geaccelereerd naar topsnelheid, zonder enig probleem te ondervinden.
Ook tijdens het warmrijden, heb ik meermaals bij 60 á 70km/h overgeschakeld maar het probleem van äfremmen"deed zich niet voor.
Wat betreft de opmerkingen van Diane_maniac: geen berg, geen tegenwind, en geen handrem erop.
De bak schakelt heel goed, maar de motor is nog opwarmende, als zich het probleem van afremmen voordoet!
Zo goed was mijn schema toch ook weer niet, toch.
Wel nu, je ziet ook ik heb zo m'n problemen, maar ben een stuk minder ongerust dan ik gisteren was.
Enerzijds door de geruststellende woorden van jullie hiet op het forum, en anderzijds door de "lange" testrit die ik vanmorgen heb gemaakt. Ik heb het motortje eerst rustig warm gereden en ben vervolgens de A73 opgereden. nadat ik beide beruchte tunnels van Limburg getrotseerd had heb ik hem eens lekker laten gaan.
De naald klom met een eendegemak richting 110km/h, wat in mijn beleving een heel mooi getal is voor een geit op leeftijd.
Meerdere malen gas even los gelaten en opnieuw geaccelereerd naar topsnelheid, zonder enig probleem te ondervinden.
Ook tijdens het warmrijden, heb ik meermaals bij 60 á 70km/h overgeschakeld maar het probleem van äfremmen"deed zich niet voor.
Wat betreft de opmerkingen van Diane_maniac: geen berg, geen tegenwind, en geen handrem erop.
De bak schakelt heel goed, maar de motor is nog opwarmende, als zich het probleem van afremmen voordoet!
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
Mij is in mijn vorige eendeleven (zo'n 20 jaar geleden) al verteld dat een eendemotor rustig warm gereden moet worden. Niet te hoog in toeren, is me toen verteld.
Liefst zelfs een koude motor even onbelast laten lopen alvorens je wegrijdt.
Is deze stelling ONZIN?
Liefst zelfs een koude motor even onbelast laten lopen alvorens je wegrijdt.
Is deze stelling ONZIN?
2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
- Jeroen-citroen
- Moderator
- Berichten: 2662
- Lid geworden op: ma 3 jul, 2006 10:38
- Locatie: Amsterdam
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
Hohoho!supercees schreef:niks rustig opbouwen, wat een onzin, een motorblok heeft geen geheugen, zelfs niet van een 2cv. gewoon rijden, en flink doortrekken, toeren maken, daar is dat blok voor ontworpen. warm moet' ie worden. ik trek door tot max 10 km/uur voorbij het rode streepje op je snelheidsmeter, heeft nog nooit een probleem gegeven en zal dat ook niet doen.
als er altijd rustig mee is gereden, dan vormt zich er wel degelijk een groef/randje in de cilinders. door in 1 keer te gaan knallen ramt je zuiger tegen deze groef aan en slijt de boel overmatig evt zelfs in 1 keer in de soep!
ben het met yannick eens dat van die 500 km een blok niet in de soep loopt, maar een eendenblokje is wel zo gemaakt dat deze het liefst wel wat toeren maakt. (schakelen naar de 4 zou ik toch wel boven de 60 a 65 km/h doen, maar god, eerder schakelen (of veel later zoals ik nog wel eens doe) helpt je blok niet gelijk naar de kl##te hoor.
eerder genoemde adviezen zijn niet direct onjuist, maar er worden wel gelijk worst case scenario's genoemd, welke best schrik kunnen aanjagen. laten we gewoon kijken of we achter het probleem kunnen komen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Gebruiker
- Berichten: 61
- Lid geworden op: vr 12 sep, 2008 01:35
- Locatie: Oudelande
Sjoerdje,dat probleem heb ik ook een keer gehad met een eend,na een paar kilometers als de motor nog aan het opwarmen was leek het net of ik een zware aanhanger aan het trekken was , als ik dan een paar keer hard op rem trapte was het verholpen , echter voor even dan want het kwam op de meest ongelegen momenten terug.
Het bleek dat de remmen spontaan gingen remmen als de motor aan het opwarmen was .
Na de remmen gereviseerd te hebben was het probleem weg.
Uit je verhaal te lezen lijkt je motortje wel in orde.
Het bleek dat de remmen spontaan gingen remmen als de motor aan het opwarmen was .
Na de remmen gereviseerd te hebben was het probleem weg.
Uit je verhaal te lezen lijkt je motortje wel in orde.
Houd het hoofd luchtgekoeld
Dat het motortje O.K. is geloof ik ook wel, na vandaag.
Aan de remmen heb ik ook al gedacht, maar zag de combinatie van aanlopende remmen bij opwarmende motor niet, en dat ook nog sporadisch voorkomend.
Ik heb vanmiddag een achterwiel gewisseld. (ik ben deze 1 voor 1 aan het opknappen)
Ik heb het wiel eens rondgedraaid, en merkte dat steeds op het zelfde punt iets aanliep (geluid).
Is misschien verstandig om in die richting verder te zoeken.
De remtrommels stonden toch al op mijn lijstje, net als heel veel andere dingen...

Aan de remmen heb ik ook al gedacht, maar zag de combinatie van aanlopende remmen bij opwarmende motor niet, en dat ook nog sporadisch voorkomend.
Ik heb vanmiddag een achterwiel gewisseld. (ik ben deze 1 voor 1 aan het opknappen)
Ik heb het wiel eens rondgedraaid, en merkte dat steeds op het zelfde punt iets aanliep (geluid).

Is misschien verstandig om in die richting verder te zoeken.
De remtrommels stonden toch al op mijn lijstje, net als heel veel andere dingen...

2CV6 CLUB '86 Grijs
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project
2CV4 Special '76 Groen Restauratie project