Pagina 2 van 2
Geplaatst: di 16 dec, 2008 18:39
door Patrick Hoskam
heb helaas nog geen reactie van de diverse zuiger firma's
ben benieuwd wat die erover zeggen.
ene kant vraag ik me af of het het waard is, andere kant denk ik gewoon doen, dan weet ik zeker dat het goed is..
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 08:49
door rusty
is de originele visazuigers niet aan te passen door er wat materiaal uit te draaien? ik weet niet hoe dik de wanden zijn, maar als een 2cv6 zuiger zoveel lichter is moet het toch ergens in zitten ( en niet alleen in de diameter) ik kan me voorstellen dat zoals backfire al zegt de wangen in korten ( niet te kort gaan) en misschien de wangen van binnenuit dunner draaien, misschien ook wat van binnenuit de kop van de zuiger.
t is maar een idee, ik weet niet of het haalbaar is (ik ga binnenkort ook een sneller visablok samenbouwen, alleen mag het bij mij niet teveel kosten
en dus wil ik wel weten of dit soort dingen mogelijk zijn, en of het nuttig is!
edit: moderne zuigers zijn echt heeeeeeel kort (ook voor boxermotoren!) kijk maar eens bij subaru! dus waarom niet zo kort gaan bij onze blokken ( vooropgesteld dat de speling natuurlijk optimaal is) of kan dat neit omdat het luchtgekoelde blokken zijn en de temperatuurverschillen veel groter zijn dan met een watergekoeld blok? hoe doet BMW dat dan met moderne 2 cil luchtgekoelde boxers?
greetzzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 09:06
door björn
hoi ik heb het ff met 1 oog gevolgd
maar heb je kent raceing in kent engeland ook al ge mailt?
die doen in 2cv tunning voor de engelse race seen
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 09:28
door backfire
Foutje staat nu in nokkenas topic.
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 11:02
door Patrick Hoskam
1e reacties zijn binnen..
Minimale afname 4 zuigers en 250 euri per stuk..
Das geen optie..
Ben ook met stp in overleg vwb 710cc kit en andere nokkenas..
Verder nog steeds alle tips welkom..
Geplaatst: wo 17 dec, 2008 15:49
door thomaaas
moderne zuigers zijn dunner ivm met koeling denk ik, maar dat kan op een eend niet als je de drijfstangen niet aanpast, anders heb je een nogal waardeloze compressie
ik was ff vergeten dat het om een visa-blokje gaat, die draaien idd minder toeren dan een eendenblokje. Waarom visa-cilinders niet lichter kunnen zijn snap ik ook niet helemaal. Maar anders maak je er een gezamelijk project van met iemand, en bestel je wel die 4 zuigers?
@Huub: Waarom is de verbrandingskamer van een eend je een doorn in het oog dan? volgens mij is het redelijk uniek dat een ontwerp uit de jaren 70 omgerekend zo'n 50 pk per 1000 cc leverde; ter vergelijking, de BMW 1602 uit die tijd kwam hier niet aan!!!
Geplaatst: za 20 dec, 2008 02:07
door huub
@Huub: Waarom is de verbrandingskamer van een eend je een doorn in het oog dan? volgens mij is het redelijk uniek dat een ontwerp uit de jaren 70 omgerekend zo'n 50 pk per 1000 cc leverde; ter vergelijking, de BMW 1602 uit die tijd kwam hier niet aan!!!
Een verbrandingskamer hoeft niet aan zo heel veel voorwaarden te voldoen , hij moet zo compact mogelijk zijn , oftewel zo weinig mogelijk metaal dat in contact komt met de brandende gassen .
aks je bij de eend kijkt lijkt het wel of ze hun uiterste best hebben gedaan om zo veel mogelijk aluminium op de zuiger te kleien , geen wonder dat een eend blok zo mooi kan pingelen.
er lekt te veel warmte weg onm een goede thermische efficientie te krijgen.
verder moet je proberen het vlamfront zo kort mogelijk te houden ( van de bougie tot het uiterste randje van de verbrandingskamer) , kijk je bij een eend , dan moet het vlamfront niet alleen een heel eind afleggen , maar ook nog eens de bocht om!
als laatste zijn squish randen wel handig als je arme mengsels probeert te verbranden , en daar heeft citroen ook niet aan gedacht bij het ontwerp van een eend blok.
resultaat is pingelen bij hoge compressieverhoudingen , en een relatief hoog verbruik.
de 50 PK per liter van een eend is niets bijzonders , een morini 350 uit de jaren 70 haalt 110 pk per liter met dood normale heron verbrandingskamers.
het is voor mij vrij onbegrijpelijk dat ze bij het ontwikkelen van het 2cv6 blok niet meteen de toen al verouderde verbrandingskamer van de 2cv4 hebben vervangen
Geplaatst: za 20 dec, 2008 11:40
door backfire
De lokatie van de bougie snap ik wel, de bougie is op die plek in ieder geval toegankelijk. Ook is het zo dat als de bougie op de juiste plek zit er minder ruimte voor de kleppen is.
Optie is natuurlijk een bmw kop of guzzi kop pas te maken? Want ik neem aan dat ook een GS blok eenzelfde vorm heeft?
De reden waarom citroen niets heeft gedaan zal wel te maken hebben met de kosten.
Geplaatst: zo 21 dec, 2008 13:54
door huub
Dat van die kosten kan wel kloppen , ik heb net een visa zuiger en een eendzuiger eens naast elkaar gehouden ,
de kop op beide zuigers is identiek, kennelijk hebben ze gewoon hetzelfde mal gebruikt voor de kop van de zuiger, ondanks de grotere boring van het visa blok.
Geplaatst: ma 29 dec, 2008 17:13
door thomaaas
volgens mij vonden ze dan gewoon dat de kop van een eend al goed genoeg was, want in de ontwikkeling van het visa-blok is geloof ik best veel geld gaan zitten toendertijd.
die morini van jou is een motorfiets, die heeft hele andere eisen. Koppel is daar veel minder belangrijk en het maximum toerental veel hoger. Dit is daarom dan ook geen blok dat vergelijkbaar is met motorblokken voor in een auto.
De locatie van de bougie is idd logisch, als zou t wel gaaf zijn als iemand ooit een kop weet te maken met vier kleppen (en dan de bougie in het midden).
Maar goed, ik weet er verder niet veel van hoor!!! Lijkt me mooi om te zien of iemand een andere kop pas kan maken, lijkt me wel heel moeilijk.
Geplaatst: ma 29 dec, 2008 17:30
door TB
Het is een betrouwbaar en eenvoudig ontwerp. Dat zal voor citroen belangrijker zijn geweest. Een 2cv is niet ontworpen voor snelheid.
Geplaatst: ma 29 dec, 2008 17:32
door thomaaas
nee das waar. En n visa club ook niet bepaald
nja terug op t onderwerp maar weer dan
Geplaatst: di 30 dec, 2008 00:30
door backfire
over die 4 kleppen, die is er al, zelfbouw met bovenliggende nokkenas, aangedreven door tandriem. Maar goedkoop zal dat niet zijn, ook al kun je veel zelf.
Geplaatst: ma 19 jan, 2009 22:40
door Meeuw
Leuk topic!
Ik ben op een andere manier bezig. Namelijk met het blok van een Ducati Monster 600....
Ik heb getracht om de zuigers en nokkenasaandrijving passend te maken op het onderblok van een 2cv6 maar dat liep op niets uit.
Nu heb ik de koe maar bij de horens gepakt en ben ik bezig om (op basis van het 90 graden Ducati onderblok) een 180 graden onderblok te engineeren waar alle Ducati motordelen in passen. De krukas is nog een probleem (vliegwiel) maar dat is een kwestie van tijd. (voor de techies: onderblok wordt gemaakt van billet).
Ducati Monster 620 zuigers passen wellicht ook in een normaal blok. Is namelijk 618cc en het blok is ook een vierklepper (2x2).