Pagina 2 van 2
Geplaatst: zo 15 mar, 2009 00:46
door Erikjan
Die heb je nodig om op te trekken. Als je de elektro motoren inschakeld zonder koppeling trek je de hele boel aan gort. Ik heb het geprobeerd een elektromotor van een garagedeuropener op een skelter zonder koppeling rechtstreeks op de ketting met een tandwieltje. Toen ik de motor inschakelde bleef de skelter staan en de motor trok alle beugels waar hij mee vast zat aan bonken. Als je een koppeling gebruikt kun je die rustig op laten komen net als bij een normale motor. Maar je hebt wel gelijk dat hij natuurlijk niet in zn vrij hoeft als je stil staat om dat je motor niet stationair hoeft te draaien.
Geplaatst: zo 15 mar, 2009 11:47
door loekm
Wederom een goedemorgen,
Leuk dat er zoveel reacties komen, dat vinden de leerlingen echt gaaf! Verder zijn we inderdaad wel blij dat het ook echt allemaal werkt. Tekenen en ontwerpen in CAD is een ding, maar dan bouwen en uitproberen is iets anders...
We hebben de spanning op de tandriem "ingesteld" met een lopprol tegen de vlakke kant van de riem (op een van de plaatjes kun je een klein messing asje door de schetsplaat zien steken).
De stroomdraden zijn inderdaad nog te dun, die worden in de skelter vervangen door draden met een doorsnede van 10 vierkante mm dus dat moet voldoende zijn (we verwachten een aanloopstroom van ongeveer 100 Amp). De motoren leveren 500 watt per stuk en het zijn 24 volt permanent magneet motoren.
De koppeling gaan we inderdaad gebruiken om het optrekken te verbeteren en evt.bij het schakelen. Als de motoren op volle toeren draaien draait de koppeling 2100 toeren, dus bij de start volgas en dan rustig de koppeling op laten komen. Schakelen moet al vrij snel want in zn 1 heeft de skelter een max snelheid van +/- 8 km/uur. :-)
Heren nogmaals bedankt voor de enthousiaste reacties en ik zal nog wel wat foto's plaatsen van de vooruitgang, en die gaat er snel komen want 3 april hebben we wedstrijdje...
Prettige zondag nog,
Loek Mevissen
Geplaatst: zo 15 mar, 2009 12:07
door backfire
@erikjan, als je er een motorcontroller tussenzet gebeurt dat niet, jij gooit gewoon max vermogen er in en een elektromotor heeft nu eenmaal erg veel koppel, dus dat je dan de boel kapotmaakt geeft alleen maar aan hoeveel koppel zo'n motorke heeft.
@Loek, 500 Watt is behoorlijk, zeker gezien het formaat van de motor. Verwacht je geen probleem met warmteontwikkeling. Ik heb hier een 1KW motor liggen, maar die is toch een heel stuk groter. Maar die is wel gemaakt voor 24/7 werk.
Geplaatst: zo 15 mar, 2009 15:15
door Gerard2cv
Ja hoor Loek 10mm2 moet genoeg zijn voor 41,6A
Het is bijna zover....
Geplaatst: di 31 mar, 2009 18:26
door loekm
Dag heren,
Ik heb nog wat foto's gemaakt tijdens het afmonteren van onze skelter. Uiteindelijk is alles goed op zijn pootjes terecht gekomen maar de leerlingen hebben flink wat overuren moeten draaien. We hadden wat problemen met het spannen van de kettingen en hebben toch maar commercieel verkrijgbare spanners gekocht. Ook hebben we het frame steviger moeten maken dan origineel gepland was, er komt toch een behoorlijk koppel uit de versnellingsbak. We gaan morgen proefrijden op het "circuit" en alvast oefenen met de pitstops zodat we goed voorbereid aan de start verschijnen. Over de snelheid van de skelter kan ik nog even niet zoveel zeggen (platte accu's tijdens het testen vandaag) daar komen we morgen wel achter. Maar het optrekken, schakelen en koppelen gaat beter dan gedacht!
Hier nog een linkje naar de foto's.
http://picasaweb.google.nl/loekm2/SolarkartBouwen2009#
Nogmaals bedankt voor alle informatie en ik post wel even wat we komende vrijdag voor uitslagen gereden hebben.
Groeten,
Loek Mevissen
PS. Voor de limburgse forummers: we donderdag 2 april te gast bij TV-Limburg in een live uitzending ergens tussen 16:00 uur en 18:00 uur.
Geplaatst: di 31 mar, 2009 19:13
door TB
Wat ziet dat er prachtig uit zeg. Heel veel succes!