olie temperatuurmeter

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 18 jan, 2009 14:35

Ik heb een sensor-flens en volgens mij gaat dat erg goed. De flens kan je zo draaien dat de sensoren niet ergens tegenaan komen en wat dat afkoelen betreft... het oliefilter en dus de flens zit niet direct in de rijwind. Ik kan het natuurlijk niet eiken maar op de temperatuur loopt redelijk vlot (ook al voordat ik een oliethermosstaat gemaakt had) op en op de snelweg bij volgas gaat de meter aardig richting de 120 graden. Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat je een extrat afdichting hebt dus een potentieel lekkagepunt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 18 jan, 2009 15:53

Als je echt bij volgas 120 graden bereikt dan kan het volgens mij toch misschien wel mogelijk zijn dat je echte temperatuur een stukje hoger ligt hoor. Ik dacht dat een meter op je flens best wel eens 20 à 30 graden koeler kan aangeven dan werkelijk.

Ja, een vriend bij jou aan de andere kant van het water heeft nogal eens lekkage bij de flens. Dat is eigenlijk bij mij ook de reden waarom ik liever niet aan die flens wil beginnen.

Hoe werkt zo'n oliethermostaat ?

Martijn Arnhem

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5244
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 18 jan, 2009 18:02

meet de sensorflens niet de olietemperatuur voor de koeler? Dus warmer.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » zo 18 jan, 2009 18:40

Wat de meter aangeeft is ook afhankelijk van de gebruikte draad. Een dikkere draad (groter oppervlakte) geeft een andere waarde dan een dunne (kleinere oppervlakte).

Zie hier:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... emperatuur
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 25 jan, 2009 16:10

Martijn, Arnhem schreef: Hoe werkt zo'n oliethermostaat ?
Bij mij gaat de olie niet meteen door de koeler, onder de 80 graden wordt ie door de thermosstaat terug gevoerd zonder gekoeld te worden. Daarboven gaat er een klep open die het wel naar de koeler laat gaan. De olie is snel op temperatuur na 5 km geeft m'n meter al 70 graden aan.
Volgens het thermosstaat gaat ie open bij 80 graden tijdens het rijden zie ik op m'n meter dat de motor bij rustig rijden constant 80 á 85 graden aangeeft. Hieruit concludeer ik ook dat m'n meter ongeveer de goede waarde aangeeft.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 25 jan, 2009 16:22

Hmmm, is een interessant ding. Erg logisch eigenlijk dat je geen oliekoeling wilt wanneer je motor nog koud is. Zeker omdat je de koeling van de fan nou eenmaal niet kunt regelen.

Maar waar zit je thermostaat dan gemonteerd ?

Ik neem aan ergens buiten je motor zelf, in de leiding ofzo.

Heb je wat meer info want dit vind ik wel een nuttige modificatie.

Martijn Arnhem

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 25 jan, 2009 16:57

Ja, in de leiding. Ik moet er een foto van hebben maar die kan ik even niet vinden. De boel ligt nu toch los dus ik neem deze week nog wel even een foto en dan post ik die wel even hier.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Lelijke Eend
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2523
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 19:27

Bericht door Lelijke Eend » ma 26 jan, 2009 11:01

Waar heb je die set vandaan ?
Afblijven.

CitRoel
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1229
Lid geworden op: ma 21 feb, 2005 19:06
Locatie: Tolkamer

Bericht door CitRoel » zo 1 feb, 2009 11:29

Sorry het was er even bij in geschoten, hier alsnog de foto.

Afbeelding

Ik heb het gekocht bij LePatron het wordt bij hun op de kitcars wel eens toegepast maarja die hebben geen geforceerde koeling. En omdat ik eigenwijs ben en ik er zo min mogelijk van wil zien ben ik met slangen in de weer geweest en heb de originele bochtjes gebruikt om het passend te maken. Ik heb er vorig jaar de hele zomer mee gereden en het werkt perfect! De olie is echt snel warm. Het enige wat ik nog wil verbeteren is de lus die rechts naast de motor hangt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » zo 1 feb, 2009 15:05

Had toch al het plan opgevat om eerweeks eens bij Patron lang te gaan dus ga dan meteen eens vragen om die thermostaat.

Ziet er wel sterk uit, nog nooit lekkage mee gehad ?
Bij welke temp. gaat ie open ?

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » zo 1 feb, 2009 17:12

En als ie nou eens niet open gaat? Ik bedoel, het kan natuurlijk een keer kapot gaan...
Eend voor allen, allen voor eend..

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » ma 2 feb, 2009 08:02

Hetzelfde als bij het kapot gaan van de oliepomp,want alles kan kapot gaan

Martijn, Arnhem
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 171
Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01

Bericht door Martijn, Arnhem » ma 2 feb, 2009 14:20

Ter verduidelijking, dan zie je dus je temperatuur omhoog lopen.

Martijn Arnhem

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 2 feb, 2009 16:12

Maar dat zie je dan snel genoeg, want je had al een temperatuurmeter ingebouwd :D
Eend voor allen, allen voor eend..

jeroentje
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 260
Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
Locatie: eindhoven

Bericht door jeroentje » ma 2 feb, 2009 16:20

Het lijkt me dat er een by-pass gemonteerd is. Misschien kan CitRoel hier wat verheldering over geven ?

Plaats reactie