olie temperatuurmeter
Ik heb een sensor-flens en volgens mij gaat dat erg goed. De flens kan je zo draaien dat de sensoren niet ergens tegenaan komen en wat dat afkoelen betreft... het oliefilter en dus de flens zit niet direct in de rijwind. Ik kan het natuurlijk niet eiken maar op de temperatuur loopt redelijk vlot (ook al voordat ik een oliethermosstaat gemaakt had) op en op de snelweg bij volgas gaat de meter aardig richting de 120 graden. Het enige nadeel wat ik heb ondervonden is dat je een extrat afdichting hebt dus een potentieel lekkagepunt.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
-
- Regelmatige poster
Als je echt bij volgas 120 graden bereikt dan kan het volgens mij toch misschien wel mogelijk zijn dat je echte temperatuur een stukje hoger ligt hoor. Ik dacht dat een meter op je flens best wel eens 20 à 30 graden koeler kan aangeven dan werkelijk.
Ja, een vriend bij jou aan de andere kant van het water heeft nogal eens lekkage bij de flens. Dat is eigenlijk bij mij ook de reden waarom ik liever niet aan die flens wil beginnen.
Hoe werkt zo'n oliethermostaat ?
Martijn Arnhem
Ja, een vriend bij jou aan de andere kant van het water heeft nogal eens lekkage bij de flens. Dat is eigenlijk bij mij ook de reden waarom ik liever niet aan die flens wil beginnen.
Hoe werkt zo'n oliethermostaat ?
Martijn Arnhem
- Tom Duckpower
- Moderator
- Contacteer:
Wat de meter aangeeft is ook afhankelijk van de gebruikte draad. Een dikkere draad (groter oppervlakte) geeft een andere waarde dan een dunne (kleinere oppervlakte).
Zie hier:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... emperatuur
Zie hier:
http://www.burtonclub.nl/forum/viewtopi ... emperatuur
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black
Bij mij gaat de olie niet meteen door de koeler, onder de 80 graden wordt ie door de thermosstaat terug gevoerd zonder gekoeld te worden. Daarboven gaat er een klep open die het wel naar de koeler laat gaan. De olie is snel op temperatuur na 5 km geeft m'n meter al 70 graden aan.Martijn, Arnhem schreef: Hoe werkt zo'n oliethermostaat ?
Volgens het thermosstaat gaat ie open bij 80 graden tijdens het rijden zie ik op m'n meter dat de motor bij rustig rijden constant 80 á 85 graden aangeeft. Hieruit concludeer ik ook dat m'n meter ongeveer de goede waarde aangeeft.
-
- Regelmatige poster
Hmmm, is een interessant ding. Erg logisch eigenlijk dat je geen oliekoeling wilt wanneer je motor nog koud is. Zeker omdat je de koeling van de fan nou eenmaal niet kunt regelen.
Maar waar zit je thermostaat dan gemonteerd ?
Ik neem aan ergens buiten je motor zelf, in de leiding ofzo.
Heb je wat meer info want dit vind ik wel een nuttige modificatie.
Martijn Arnhem
Maar waar zit je thermostaat dan gemonteerd ?
Ik neem aan ergens buiten je motor zelf, in de leiding ofzo.
Heb je wat meer info want dit vind ik wel een nuttige modificatie.
Martijn Arnhem
-
- Heavy user
Sorry het was er even bij in geschoten, hier alsnog de foto.

Ik heb het gekocht bij LePatron het wordt bij hun op de kitcars wel eens toegepast maarja die hebben geen geforceerde koeling. En omdat ik eigenwijs ben en ik er zo min mogelijk van wil zien ben ik met slangen in de weer geweest en heb de originele bochtjes gebruikt om het passend te maken. Ik heb er vorig jaar de hele zomer mee gereden en het werkt perfect! De olie is echt snel warm. Het enige wat ik nog wil verbeteren is de lus die rechts naast de motor hangt.

Ik heb het gekocht bij LePatron het wordt bij hun op de kitcars wel eens toegepast maarja die hebben geen geforceerde koeling. En omdat ik eigenwijs ben en ik er zo min mogelijk van wil zien ben ik met slangen in de weer geweest en heb de originele bochtjes gebruikt om het passend te maken. Ik heb er vorig jaar de hele zomer mee gereden en het werkt perfect! De olie is echt snel warm. Het enige wat ik nog wil verbeteren is de lus die rechts naast de motor hangt.
-
- Regelmatige poster
-
- Regelmatige poster