sludge.....sludge weg
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Ik begrijp nog niet wat Gerard bedoeld met de factor 10 in de speling tussen zuiger en cylinder. In de vraagbaak van de 2cv staat een speling opgegeven van 0,05 tot 0,07 mm. Ik heb ook de speling nagezocht van oude en moderne watergekoelde motoren, dit komt gemiddeld neer op ca 0.1 mm, dus ongeveer hetzelde als bij de 2cv.
Gerard kun je wat meer uitleg geven, aangezien ik met de revisie van een 2cv6 blok bezig ben.
Gerard kun je wat meer uitleg geven, aangezien ik met de revisie van een 2cv6 blok bezig ben.
wat Gerard waarschijnlijk bedoeld is dat de speling tussen de zuiger en de cilinder bij luchtgekoelde motoren 10 keer groter is dan de speling tussen zuiger en cilinder bij een watergekoelde motor. Dit komt doordat de bedrijfstemperatuur van een luchtgekoelde motor hoger ligt dan een watergekoelde motor en bijgevolg de zuigers van de luchtgekoelde motor meer uitzetten dan die van een vergelijkbare watergekoelde motor. hierdoor moet men meer speling toepassen omdat anders de zuigers zouden gaan knellen in de cilinders.
de speling word bepaald door de constructie en het materiaal waaruit de zuigers gemaakt zijn. zo zal een lichtmetalen zuiger een grotere speling nodig hebben dan een zuiger van geitijzer. dit omdat een lichtmetalen zuiger meer uitzet als deze warmer wordt. de speling is dus eigen aan de constructie van de motor.
mvg
Bert
de speling word bepaald door de constructie en het materiaal waaruit de zuigers gemaakt zijn. zo zal een lichtmetalen zuiger een grotere speling nodig hebben dan een zuiger van geitijzer. dit omdat een lichtmetalen zuiger meer uitzet als deze warmer wordt. de speling is dus eigen aan de constructie van de motor.
mvg
Bert
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
Gerard zal, als geregelde poster, ongetwijfeld deze discussie lezen. Hij kan dus zelf de oplossing aandragen. Wat ik mij nog steeds afvraag is of hij bedoeld dat de speling groter is bij een watergekoelde motor? of bij een luchtgekoelde motor? En dat met de faktor 10?
Gerard, help op uit dit probleem, en reageer a.u.b.
groeten
Bert
Gerard, help op uit dit probleem, en reageer a.u.b.
groeten
Bert
- Gerard2cv
- Super eendkenner
- Berichten: 2885
- Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
- Locatie: Hongarije
Ja,jongens om die tijd slaap ik echt,maar het blijkt dat luchtgekoelde
motoren meer zuigerspeling hebben dan watergekoelde motoren en om op
het echte onderwerp terug te komen,het maakt dus niets uit,hoe heet de
kachel is(want dat is de uitlaat)maar het gaat hier om de motortemperatuur en wanneer het hoesje ervoor om de sludge te voorkomen,dat staat dus duidelijk in het serviceboekje,bij 15gr en als je
binnen zit te zweten zet je de kachel lager.Geen dingen door elkaar halen
motoren meer zuigerspeling hebben dan watergekoelde motoren en om op
het echte onderwerp terug te komen,het maakt dus niets uit,hoe heet de
kachel is(want dat is de uitlaat)maar het gaat hier om de motortemperatuur en wanneer het hoesje ervoor om de sludge te voorkomen,dat staat dus duidelijk in het serviceboekje,bij 15gr en als je
binnen zit te zweten zet je de kachel lager.Geen dingen door elkaar halen
-
- Gebruiker
- Berichten: 143
- Lid geworden op: do 20 nov, 2008 22:50
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
let wel dat dat de temperatuur van de uitlaat is he (of eigenlijk niet eens de temperatuur van de uitlaat, maar lucht die door de uitlaat verwarmt wordt. dit heeft niet heel veel te maken met de olietemperatuur!AZL57 schreef:ik heb s'winters eens gemeten tijdens een rit in de ardennen. De temperatuur van de lucht uit de verwarmingsopeningen was 73 graden. Genoeg om je schoenzolen te laten omkrullen dus
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
De temperatuur van de verwarming geeft natuurlijk toch wel "iets" aan. Anders zou je bij een koude start direct een warme verwarming hebben. Je kunt het dus niet geheel los van elkaar zien.
Hete verwarming betekent gewoon meer warmte ontwikkeling en ook de olie is dan echt wel warmer dan wanneer er nauwelijks warmte uit de verwarming komt.
Martijn Arnhem
Hete verwarming betekent gewoon meer warmte ontwikkeling en ook de olie is dan echt wel warmer dan wanneer er nauwelijks warmte uit de verwarming komt.
Martijn Arnhem
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1770
- Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
- Locatie: stompwijk (zh)
is dat wel zo? aangezien je gebruik maakt van de warmte van de uitlaatpijpen, die erg snel erg warm worden. en niet zoals in een watergekoelde auto, waarbij je afhankelijk bent van de opgewarmde koelvloeistof.Martijn, Arnhem schreef:De temperatuur van de verwarming geeft natuurlijk toch wel "iets" aan. Anders zou je bij een koude start direct een warme verwarming hebben. Je kunt het dus niet geheel los van elkaar zien.
Hete verwarming betekent gewoon meer warmte ontwikkeling en ook de olie is dan echt wel warmer dan wanneer er nauwelijks warmte uit de verwarming komt.
Martijn Arnhem
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break
Keep in mind, de uitlaten (dicht bij je spruitstuk) worden ook echt heel heet (400 graden of meer) als je olie in je motortje keurig op temperatuur is (90 tot 110 C). Dat zegt dus echt niet zo heel veel. Als je echt wilt weten hoe warm de olie in je blok is zul toch gewoon een temperatuur meter in je blok moeten zetten.
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 171
- Lid geworden op: do 3 jul, 2008 16:01
@Kulio
Kun je volgens mij wel vergelijken met een motor met lectrische waterkoeling. De fan gaat dan bij koude start ook niet direct volop draaien (lees koelen). Pas wanneer een bepaalde temp. wordt berijkt gaat ie koelen.
Ook hierbij heb je dan volgens mij veel baat bij een thermometer.
Martijn Arnhem
Kun je volgens mij wel vergelijken met een motor met lectrische waterkoeling. De fan gaat dan bij koude start ook niet direct volop draaien (lees koelen). Pas wanneer een bepaalde temp. wordt berijkt gaat ie koelen.
Ook hierbij heb je dan volgens mij veel baat bij een thermometer.
Martijn Arnhem