Pagina 2 van 5

Geplaatst: di 30 dec, 2008 19:43
door Charleston 88
Ik begrijp nog niet wat Gerard bedoeld met de factor 10 in de speling tussen zuiger en cylinder. In de vraagbaak van de 2cv staat een speling opgegeven van 0,05 tot 0,07 mm. Ik heb ook de speling nagezocht van oude en moderne watergekoelde motoren, dit komt gemiddeld neer op ca 0.1 mm, dus ongeveer hetzelde als bij de 2cv.
Gerard kun je wat meer uitleg geven, aangezien ik met de revisie van een 2cv6 blok bezig ben.

Geplaatst: di 30 dec, 2008 20:21
door AZL57
ik heb s'winters eens gemeten tijdens een rit in de ardennen. De temperatuur van de lucht uit de verwarmingsopeningen was 73 graden. Genoeg om je schoenzolen te laten omkrullen dus ;-)

Geplaatst: di 30 dec, 2008 23:18
door BW
wat Gerard waarschijnlijk bedoeld is dat de speling tussen de zuiger en de cilinder bij luchtgekoelde motoren 10 keer groter is dan de speling tussen zuiger en cilinder bij een watergekoelde motor. Dit komt doordat de bedrijfstemperatuur van een luchtgekoelde motor hoger ligt dan een watergekoelde motor en bijgevolg de zuigers van de luchtgekoelde motor meer uitzetten dan die van een vergelijkbare watergekoelde motor. hierdoor moet men meer speling toepassen omdat anders de zuigers zouden gaan knellen in de cilinders.

de speling word bepaald door de constructie en het materiaal waaruit de zuigers gemaakt zijn. zo zal een lichtmetalen zuiger een grotere speling nodig hebben dan een zuiger van geitijzer. dit omdat een lichtmetalen zuiger meer uitzet als deze warmer wordt. de speling is dus eigen aan de constructie van de motor.

mvg

Bert

Geplaatst: di 30 dec, 2008 23:53
door Charleston 88
Gerard zal, als geregelde poster, ongetwijfeld deze discussie lezen. Hij kan dus zelf de oplossing aandragen. Wat ik mij nog steeds afvraag is of hij bedoeld dat de speling groter is bij een watergekoelde motor? of bij een luchtgekoelde motor? En dat met de faktor 10?

Gerard, help op uit dit probleem, en reageer a.u.b.
groeten
Bert

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 08:08
door Gerard2cv
Ja,jongens om die tijd slaap ik echt,maar het blijkt dat luchtgekoelde
motoren meer zuigerspeling hebben dan watergekoelde motoren en om op
het echte onderwerp terug te komen,het maakt dus niets uit,hoe heet de
kachel is(want dat is de uitlaat)maar het gaat hier om de motortemperatuur en wanneer het hoesje ervoor om de sludge te voorkomen,dat staat dus duidelijk in het serviceboekje,bij 15gr en als je
binnen zit te zweten zet je de kachel lager.Geen dingen door elkaar halen

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 11:13
door Charleston 88
Gerard,
Uit de technische specificaties blijkt dat de luchtgekoelde 2cv motor zelfs minder speling heeft dan oude en nieuwe watergekoelde motoren. Maar goed, het hoesje voor de gril is nodig om de motor goed op temperatuur te laten komen.
gr. Bert

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 11:38
door dyane_maniac
AZL57 schreef:ik heb s'winters eens gemeten tijdens een rit in de ardennen. De temperatuur van de lucht uit de verwarmingsopeningen was 73 graden. Genoeg om je schoenzolen te laten omkrullen dus ;-)
let wel dat dat de temperatuur van de uitlaat is he (of eigenlijk niet eens de temperatuur van de uitlaat, maar lucht die door de uitlaat verwarmt wordt. dit heeft niet heel veel te maken met de olietemperatuur!

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 14:59
door Martijn, Arnhem
De temperatuur van de verwarming geeft natuurlijk toch wel "iets" aan. Anders zou je bij een koude start direct een warme verwarming hebben. Je kunt het dus niet geheel los van elkaar zien.

Hete verwarming betekent gewoon meer warmte ontwikkeling en ook de olie is dan echt wel warmer dan wanneer er nauwelijks warmte uit de verwarming komt.

Martijn Arnhem

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 15:16
door dyane_maniac
Martijn, Arnhem schreef:De temperatuur van de verwarming geeft natuurlijk toch wel "iets" aan.
"iets" ja

Geplaatst: wo 31 dec, 2008 16:06
door supercees
Martijn, Arnhem schreef:De temperatuur van de verwarming geeft natuurlijk toch wel "iets" aan. Anders zou je bij een koude start direct een warme verwarming hebben. Je kunt het dus niet geheel los van elkaar zien.

Hete verwarming betekent gewoon meer warmte ontwikkeling en ook de olie is dan echt wel warmer dan wanneer er nauwelijks warmte uit de verwarming komt.

Martijn Arnhem
is dat wel zo? aangezien je gebruik maakt van de warmte van de uitlaatpijpen, die erg snel erg warm worden. en niet zoals in een watergekoelde auto, waarbij je afhankelijk bent van de opgewarmde koelvloeistof.

Geplaatst: vr 2 jan, 2009 16:29
door Casonline
Keep in mind, de uitlaten (dicht bij je spruitstuk) worden ook echt heel heet (400 graden of meer) als je olie in je motortje keurig op temperatuur is (90 tot 110 C). Dat zegt dus echt niet zo heel veel. Als je echt wilt weten hoe warm de olie in je blok is zul toch gewoon een temperatuur meter in je blok moeten zetten.

Geplaatst: ma 5 jan, 2009 14:43
door Martijn, Arnhem
Dat lijkt mij ook. Ik ga dus zoeken naar een thermometer in de pijlstok.

Niemand ervaring hiermee ?

Geplaatst: di 6 jan, 2009 10:03
door Kulio
Ik rij veel korte ritjes van 3 km, meestal in de zomer. De motor komt dan nauwelijks op temperatuur. Is het aan te bevelen om de hoes ook in de zomer te gebruiken om sludge te voorkomen?

Geplaatst: di 6 jan, 2009 11:01
door Gerard2cv
Ja hoor.voor zelfs 20km kan je hem er gewoon voor laten of de temperatuur moet boven de 35gr gaan komen :lol:

Geplaatst: di 6 jan, 2009 15:05
door Martijn, Arnhem
@Kulio
Kun je volgens mij wel vergelijken met een motor met lectrische waterkoeling. De fan gaat dan bij koude start ook niet direct volop draaien (lees koelen). Pas wanneer een bepaalde temp. wordt berijkt gaat ie koelen.

Ook hierbij heb je dan volgens mij veel baat bij een thermometer.

Martijn Arnhem