Pagina 2 van 4
Geplaatst: vr 2 jan, 2009 12:10
door Willem2
dyane_maniac schreef:Willem2 schreef:Ik heb nog een andere startmotor liggen, daar ga ik dan maar vast andere lagers in zetten. Kan ik die gewoon kopen bij een willekeurige eendenboer?
wellicht een idee om juist die startmotor te monteren om te kijken of dit een verbetering is? zoja, zou ik die (tijdelijk) gebruiken en de huidige reviseren.
Ik had deze er juist ingezet omdat ik twijfelde aan de startmotor die er toen in zat

. Dus dat kan niet meer.
Weet iemand misschien de maten van de lagers? Dan kan ik ze vast bestellen. De startmotor ligt nog op m'n werk, kan er dus niet bij.
Geplaatst: za 3 jan, 2009 01:00
door Cilinderkop
Als je dikke 20w50 olie er in hebt zitten en het vriest snachts matig, dan heeft je startmotor het behoorlijk zwaar.
Geplaatst: za 3 jan, 2009 07:45
door Gerard2cv
Ik denk dat meer als de helft of meer met olie 20w? rijdt en geen last heeft
Willem2.Er bestaan meerdere merken startmotoren,dus de maten van
lagers wordt moeilijk.
Je heb Duccekier 7532E
Paris rhone A11 M17
Femsa ALN 12-1
ISKRA AAG 0702
Dus een maat van een lager wordt erg moeilijk
Geplaatst: za 3 jan, 2009 08:43
door Willem2
Olie zal het niet zijn denk ik, is gewoon 15w40.
Startmotor is een Femsa, zo even uit m'n hoofd. Maar ik ga maandag wel lekker aan de slag, tegenover m'n werk zit een SKG dealer, dus dat komt wel goed...
Geplaatst: za 3 jan, 2009 09:21
door Gerard2cv
Ik hoop dat die ze hebben,want SKF verkoopt Lagers en dit zijn bronzen
busjes.Ik zou ze zoeken bij een dynamo-startmotor reperateur.Ik weet niet
of het in de buurt is maar in Vlaardingen zit er een aan de trawlingweg
op het industrieterrein over de spoorweg
Geplaatst: za 3 jan, 2009 10:23
door Willem2
Weer wat geleerd
Das 10 minuten hier vandaan, dus dat is mooi.
@Iedereen: Weer bedankt voor de hulp tot zover !
Geplaatst: za 3 jan, 2009 11:18
door backfire
En je weet het he Willem, als ze bij de startmotor reparateur 15 euro vragen voor 2 lagertjes, dan weet je dat ze te duur zijn, of ze moeten het voor dat geld er voor je er in zetten. Niet dat dat nou zo moeilijk is, maar scheelt jou weer werk. Voordeel is wel dat je ook meteen kunt kijken of ze koolborstels voor je hebben.
Geplaatst: ma 5 jan, 2009 19:14
door Willem2
Vreemd; Vanochtend, na 2dagen stil staan, startte hij meteen. Het was een graad of 3.
Vanmiddag, temp -2, had ie weer erg veel moeite om de motor rond te krijgen.
Uiteindelijk, na veel whhuuu, whhuuu, whhhhuu toch aan de praat. 5 sec lopen en door geklooi met choke viel ie weer uit. Bij het opnieuw starten draait de startmotor gewoon soepel, zoals het hoort.
Is toch raar?
Geplaatst: ma 5 jan, 2009 19:51
door AZL57
te dikke olie misschien?
Geplaatst: ma 5 jan, 2009 20:16
door backfire
Willem ik ben nog eens het topic aan het nalezen, maar kwam op jouw stukje dat de lichter feller gaan branden en de ruitenwisser sneller gaan en dat met een accu van een week oud? Dit klinkt alsof je massa kabel of plus kabel een slechte verbinding heeft. En ik kan mij niet herinneren dat je die ook nagekeken hebt. Vergeet niet dat er erg veel stroom door moet bij het starten, zeker bij koud weer.
Geplaatst: ma 5 jan, 2009 20:43
door Willem2
Olie is gewoon 15w40
En bij alledag stond:
En als je geen volt meter (bij de hand) hebt?
Als het laadstroom circuit naar behoren werkt zal het volgende gebeuren: Laat de motor stationair lopen, zet (groot)licht en/of ruitenwissers aan. Als je deze stroomverbruikers inschakelt gaat de motor langzamer lopen. Als je gas geeft gaat het licht harder branden en de ruitenwissers sneller lopen.
Dus als het goed is klopt dat. Maar ik zal morgen eens meten wat er precies allemaal gebeurd tijdens starten en draaien van de motor.
En ik zal idd de verbindingen eens nakijken, heb er al wel nieuwe klemmen op gezet, maar de andere kant nog niet nagekeken.
Edit: vanochtend moeilijk starten, op de zaak stroom gemeten. Met contact uit geen stroomverbruik.
Met licht aan en 2000 toeren schommelt het zo rond de 15.6 volt. Is dat niet wat hoog?
Geplaatst: di 6 jan, 2009 09:07
door Jeroen-citroen
Lijkt mij vrij hoog inderdaad. Je zou toch zeker onder de 15 v moeten blijven naar mijn idee.
Wat betreft het feller branden van de lichten en sneller gaan van de wissers. Dit is idd normaal en geeft gewoon aan dat er goed geladen wordt. Het zegt verder weinig over de toestand van de accu.
P.S. mijn eendje laadde met 14.7 volt
Heb je een club ? zo ja wat geeft je metertje aan ? staat die mooi in het midden of schiet hij helemaal naar rechts ?
Geplaatst: di 6 jan, 2009 09:34
door Willem2
Helaas, tis een special...
Geplaatst: di 6 jan, 2009 19:18
door joe_catchou
van morgen ook even paniek met die kou.
-13°C wou starten maar kreeg hem amper rond na 2 pogingen dacht ik nu is ie helemaal leeg de accu , en plots zij ie put putgroeem.
ik blij hopelijk doet ie't het morgen weer.
hoorde ik op het werk iemand met zijn seatje dat hij eerst de lichten even laat branden zodat de batterij wat warm word doordat ie stroom vraagt ????
en dan zet hij ze uit en start ie z'n auto ging makkelijker dan gewoon s'ochtends proberen ?????
vrij bizar mijn idee
Geplaatst: di 6 jan, 2009 20:23
door backfire
Je kunt ook piepschuim om de accu maken om de accu van de extreme kou te beschermen. Maar inderdaad een accu op temperatuur zal meer kunnen leveren. Maar ja hoeveel ben je al kwijt met het aanzetten van je licht. Ik bedoel, rondom al snel 150 watt en stroomverbruikers.