Pagina 2 van 3

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 10:26
door André Post
Even met een schroevendraaier tegen je oor luisteren waar het vandaan komt.
Ik denk dat je nu 1 of 2 nokvolgers hoort.
Deze hebben door de geringe klepspeling extra slijtage gehad.

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 21:25
door Ramon
kan je dan je kleppen niet wat strakker zetten totdat je de nokvolger niet meer hoort!?

nokvolgers hoor je vaak bij stationair draaien van de motor.

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 22:00
door Deuche Fester
Ramon schreef:kan je dan je kleppen niet wat strakker zetten totdat je de nokvolger niet meer hoort!?

nokvolgers hoor je vaak bij stationair draaien van de motor.
Wat ik weet is dat het geluid beter hoorbaar werd bij wat meer toeren. Maar dat van die nokvolgers zou kunnen, dan moeten we de koppen er eens afhalen.

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 22:04
door backfire
Wat natuurlijk ook kan zijn is dat de nokvolger door de te strakke afstelling iets vervormt is en een beetje klemt. Maar ja om daar bij te komen moet je cilinder er af. Of de nokkenas is ingevreten door de te strakke afstelling.

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 22:08
door Deuche Fester
De cilinders kunnen toch blijven zitten? Alleen de kop en daarmee de stoterstangbuizen eraf halen en je kan bij de nokvolgers, toch?

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 22:32
door Ramon
jep!

maar als het je niet stoort zou ik ik gewoon blijven rijden!

succes

Geplaatst: zo 22 feb, 2009 22:53
door backfire
yep sorry heb nog visa cilinder in mijn beeld zitten.

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 13:36
door TB
Een tikje is misschien niet fijn om te horen, maar zolang die goed loopt en kracht genoeg heeft, lekker rijden ermee.

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 19:50
door tha pip
ik irriteer me aan de tik. het is ook meer een klapje dan een tik.ik ga die nokvolgers eens checken.

vanochtend deed ie ook raar: rijden ging prima maar stationair viel ie uit... dus ik me carb weer bekeken...nix mis. stationair afstelling opnieuw gedaan...nog steeds viel ie uit. bougies bekeken of ze goed vonkten...jep deed het prima..beetje zwart..dus wat meer lucht erbij. maar nog steeds viel ie uit. ik ben maar gewoon naar huis gereden, want het eten stond te wachten. eenmaal thuis aangekomen liep ie weer stationair...vreemd, maar beter dat ei et weer doet

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 20:37
door Ramon
dat heb ik ook een keer gehad met een eend echt iiritant soms wel soms niet en als je wil sleutelen doet ie het gewoon weer

Geplaatst: ma 23 feb, 2009 22:20
door André Post
Stationair sproeier verstopt.
Kan een druppeltje water zijn.

Geplaatst: vr 3 apr, 2009 19:57
door Neliz
Terugkomend op het harde getik waar jullie over schrijven: daar heb ik ook last van, nadat ik 1 cilinderkop had vervangen en de klepspeling heb afgesteld.

Ik hoor ze tijdens het rijden, maar alleen als de motor warm gedraaid is. Stationair hoor je ze ook, maar veel minder dan wanneer ik rijd. Ik vind het een irritant geluid en luister liever naar het mooie geluidje zoals het eerder was!

Resonantie lijkt mij niet het probleem, want het klinkt echt metaalachtig.

Het gaat om een 2cv6 motor. 1980 is bouwjaar.

Iemand??

Geplaatst: ma 6 apr, 2009 19:48
door Neliz
De tik komt van de linkercilinderkop die ik laatst heb vervangne heb ik vandaag duidelijk gehoord.

Daar baal ik wel een beetje van..

Maar goed, wat kan het dan zijn? Ik heb eerder welleens een hangende klep gehad, m.a.w. de klepsteel (een beetje) bleef hangen , zodat de afstand tussen tuimelaar en klepsteel groter werd: dus veel meer getik..

Het gekke is dat het niet altijd gebeurd: dat getik.. misschien een vuiltje in die omgeving, of tussen de veer?

Kan iemand meegaan in die theorie?

Geplaatst: di 7 apr, 2009 00:02
door Erikjan
Het zal wel niet maar misschien de kleppendeksels te strak aangedraaid. Ik heb pas een eend van iemand na gekeken daar waren de kleppendeksels zo vast gezet dat de tuimelaars tegen het deksel kwamen. Zo erg zelfs dat er al putten aan de binnenkant van de deksel zitten. Die deksels kon ik gelijk weg gooien. Ik doe ze altijd handvast en dan nog een slag met de sleutel. Dan is het meestal lekvrij. Als er toch een drupje olie aan komt nog een kwartslag. Helpt dat niet pakking vervangen.

Geplaatst: do 9 apr, 2009 13:03
door Neliz
Hm, een mogelijke oorzaak, zoiets simpels wil ik niet uitsluiten. Ik ga het controleren!