Pagina 2 van 4

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 14:42
door Willem2
LosPoppelos schreef:Heb hier een link met een motor en brandstof overzicht. Misschien dat je er wat aan hebt. Misschien niet van toepassing maar ik heb dus bijvoorbeeld een "S6" type volgens mijn kentekenbewijs, ik zou in theorie op 95 kunnen rijden...

Klik hier
Maar, zoals CitRoel al zegt, kijk even op je motor. Misschien is er ooit al een motorwissel geweest.

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 15:19
door LosPoppelos
Dat is zeer zeker verstandig, vandaar dat ik ook gewoon 98 rij tot ik mijn motor gecontroleerd en gereviseerd heb.. Wat is dat pngelen eigenlijk dan? Hoe herken je dat?

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 15:23
door CitRoel
Bij pingelen verbrand het benzine lucht mengsel te vroeg...
Hoe klinkt dat... misschien alsof er een steentje in je motor zit als het gebeurd weet je zeker dat het niet goed is. Het geluid is zo herkenbaar, je weet wanneer het zover is.

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 17:09
door Deuche Fester
Willem2 schreef:
LosPoppelos schreef:Heb hier een link met een motor en brandstof overzicht. Misschien dat je er wat aan hebt. Misschien niet van toepassing maar ik heb dus bijvoorbeeld een "S6" type volgens mijn kentekenbewijs, ik zou in theorie op 95 kunnen rijden...

Klik hier
Maar, zoals CitRoel al zegt, kijk even op je motor. Misschien is er ooit al een motorwissel geweest.
Ik zal eens op de motor kijken, maar aangezien ik de cilinders en zuigers vervang door een setje hogere compressie (9.0.1 van Perfect Ci) denk ik niet dat het motortype nog veel zal zeggen (toch?).

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 17:21
door Willem2
Nee, dan moet je, officieel tenminste, op 98 rijden. Maar volgens mij zijn er zat die op 95 rijden.
Ik zou gewoon 98 nemen, is wel iets duurder, maar dan weet je dat het goed zit. En het schijnt ook iets zuiniger te rijden.
En misschien is het handig om op de motor te zetten, wat voor zuigers het zijn. Voor de eventuele volgende eigenaar.

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 20:57
door backfire
ik weet niet hoe vaak ik het moet herhalen hoor,maar komt hij toch maar weer:
uit handleiding van 2cv4 en 2cv6 van 1976, compressie 8,5 op 1 (inderdaad dyane valt hier dus niet onder) staat dat de motor is ontworpen voor superbenzine met octaan gehalt van minimaal 94 (RON). Niettemin is het toegestaan om gewone benzine te gebruiken
Het moge duidelijk zijn dat "normale" benzine van tegenwoordig RON 95 is en dus als superbenzine aan te merken valt voor de eend. Let wel op dat in het buitenland "normale" benzine vaak een lager octaan gehalte heeft, vaak zo rond de RON 92.

Geplaatst: zo 18 jan, 2009 21:36
door Willem2
Dus alle eend-motoren kunnen dus op euro 95? Waarom hebben ze dan de S6 motor uitgebracht?

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 09:03
door Gerard2cv
De S6 motor is er gekomen omdat er in 1986,vandaar de 6 normen zijn
gekomen om schoner te kunnen rijden,dus ook de uitlaatemissie is lager
Dus als je op een S6 motor cilinders zet met een compressie van 1 op 9 heb
je de kans dat hij niet meer door de APK komt

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 16:23
door backfire
juistem.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 17:45
door Willem2
Aha
Dus met een met een "oude" motor (compressie 1 op 9) kun je ook euro 95 tanken?

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 18:08
door backfire
Dat weet ik niet Willem, want ik heb geen handleiding van een dyane/ami

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 19:09
door Ramon
pfff die apk dat komt wel goed hoor!!!

en je moet gewoon even goed kijken of ze niet pingelt dan kan je gewoon op 95 rijden

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 21:30
door André Post
Met de 1 op 9 compressie altijd 98 of hoger.
De standaard 1 op 8,5 wil 'swinters probleemloos op 95, maar zomers zou ik dat niet doen.
Loodvrij kunnen alle na 1970 eendachtigen.
Zelf doe ik ook in mijn18PK geen loodvervanger, gaat al meer dan 60000km goed.

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 22:24
door Willem2
De laatst visa-motoren (664 en 665) kunnen ook op 95 rijden. Althans volgens de site van Jeroen Cats. Die hebben ook een compressie van 9:1. Waarom zijn die dan anders? Vanwege de grotere cilinderinhoud?

Geplaatst: ma 19 jan, 2009 23:33
door backfire
Dat is nogal technies willem, huidige motoren lopen ook op euro 95 en hebben compressie van meer dan 10:1, veel heeft te maken met ontsteking en vorm van zuiger en cilinderkop. Zo heeft mijn Honda van 1973 ook meer dan 9:1 en die rijdt ook gewoon op euro 95.