Pagina 2 van 7
Geplaatst: di 17 feb, 2009 22:07
door Jesse
Hallo Baccio, ben ook benieuwd naar je restauratie! Ik ben zelf bezig met een demontage en hopelijk Patron-montage binnenkort. We wonen niet heel ver van elkaar, dus wie weet kunnen we elkaar nog eens behulpzaam zijn hier of daar. Succes alvast in elk geval!
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 10:25
door the Nosepicker
Op aanvraag van Baccio zijn topic wat opgeschoond dat vanwege fototrubbels meer over foto's ging dan over zijn eend..

Dit zal het gemakkelijkste deel van de operatie zijn geweest
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 19:13
door Baccio

Nou het begint toch al te vorderen.
(begin het plaatsen van fotos toch al een beetje te leren, niet ?)
Wilde niet zo goed loskomen. (dankzij twee verborgen boutjes onder de zwarte plastic schijven !!!!!!!)
Toch gelukt, de koets is er van af.

Nu pas zie je hoe de toestand van het chassis echt is !!!
Valt toch best mee , niet ??
Sterk spul, die bitak !!!

Kijk eens hoe die balken in de loop van de tijd zijn âverbouwd"

Toch maar een nieuw chassis besteld !!!

Na een uurtje (of twee) ontvetten en schuren.

De smaak te pakken ???

Ik weet het, een beetje overdreven !!

Valt toch best mee, is alleen de onderste rand. Hier is een reparatiesetje voor zag ik.

Nu nog een goede lasser!!
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 20:57
door Tom Duckpower
Welkom op het forum!
Kan ik eindelijk eens de eend zien (op foto's dan) waar ik al zoveel over gehoord heb (via Joop)..
Succes met klussen!
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 21:13
door the Nosepicker
Goed bezig ja!
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 21:21
door Baccio
Ha Leuk. Ja je ziet dat ik er druk mee bezig ben. Het project ligt nu even stil. Volgende week ga ik in Tienen, bij Leuven, het nieuwe chassis ophalen. Dat ligt daar al klaar bij Citroparts. ( heb daar even door het magazijn en werkplaats gelopen)
Lilian, mijn vrouw, dacht dat ze met een klein kind in luilekkerland liep !! Verder wacht ik op onderdelen die ik besteld heb bij Eend it Something in Nieuweschans. Omdat ik in Belgie woon laat ik ze maar aankomen bij mijn schoonmoeder in Geleen. Gaat misschien wat sneller. Eend it Something levert ook gebruikte onderdelen, dat scheelt natuurljk in kosten. Of je nu een nieuw veeroog plaatst of een goed gebruikt. Grappig dat jullie hele familie besmet is met deze vogelgriep. Binnenkort rijdt je zus ook in een appeltje.
(handig dat ik je vader kan uithoren over allerlei technische zaken, die hij volgens mij weer van jou heeft)
Geplaatst: wo 18 feb, 2009 23:00
door TB
Goed bezig. Met welk middel heb je die assen en draagarmen behandeld?
Geplaatst: do 19 feb, 2009 11:40
door Baccio
TB schreef:Goed bezig. Met welk middel heb je die assen en draagarmen behandeld?
Nadat ik ze eindelijk vetvrij en geschuurd had, geweldig zo een lamellenschuurschijf, heb ik ze nu twee maal behandeld met Hamerite, hamerslag lak. Hoogglans zwart. (hoogglans is beter schoon te houden dan mat) Ik doe er nog een derde laag op, je kunt er nu toch lekker makkelijk aan werken! Deze lak kun je direct op het metaal, zelfs op gedeeltelijk roest, aanbrengen. Ondanks dat het snel droogt is het toch aan te bevelen twee dagen te wachten tussen de verschillende lagen. Hecht prima en geeft een goede langdurige bescherming. Let wel, een maal Hamerite dan moet je wel bij dit product blijven. Andere lakken hechten hier niet op.
Geplaatst: do 19 feb, 2009 12:27
door TB
Ziet er strak uit hoor. Hopelijk houdt het zich goed na verloop van tijd.
Geplaatst: do 19 feb, 2009 17:41
door siemen
goed bezig!
chassis kun je wel weg gooien idd
succes verder met de koets
Re: Dit zal het gemakkelijkste deel van de operatie zijn gew
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 11:10
door Baccio
Heeft er iemand wat tips voor mij hoe ik de voorruit er heelhuids uit krijg. Ik zal aan het voorruitframe moeten werken en wil er graag een gelaagde voorruit inzetten.
Verder las ik ergens iets over het "vertinnen"van het motorkapscharnier, althans de "reet", als ik het zo mag zeggen, tussen koets en scharnierstrip. Heeft iemand hier ervaring mee ?
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 16:11
door Willem2
Helaas geen ervaring, maar het lijkt me wel een goede oplossing.
Op Youtube staan ook filmpjes over dit onderwerp.
Zoek effe op "lead loading".
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 16:14
door TB
Over vertinnen kun je e.e.a. vinden op de site van rustbuster.
www.rustbuster.nl
De voorruit moet je er gewoon voorzichtig uitdrukken. Kun je het beste ff met zijn tweeen doen.
Geplaatst: vr 20 feb, 2009 19:16
door backfire
Vertinnen is goed, maar 3m kit is ook goed, alleen om de paar jaar verversen, iets wat niemand doet.
Nadeel met vertinnen is dat de basis compleet roestvrij moet zijn.
PS vergeet neet IVIN onderzoek te laten doen door RDW, kost je 100 euro als ze bij je langs komen, maar zonder IVIN wordt nieuwe chassis niet toegestaan. Dus nu ff bellen.
Geplaatst: za 21 feb, 2009 11:22
door Yannick
backfire schreef:Nadeel met vertinnen is dat de basis compleet roestvrij moet zijn.
Sinds wanneer is dat een nadeel? Ik ben er nu volop mee bezig op mijn fiets, lukt goed en je kan er weinig verkeerd mee doen.
Groet,
Yannick