Geplaatst: wo 31 dec, 2014 15:05
Ik heb gezocht op ons forum, maar geen echt bevredigend antwoord gevonden op de relatie tussen compressieverhouding en compressie druk. Dus, google is your best friend, en ook nog op een nederlandse site een antwoord gevonden.
Niet alleen over compressiedruk, maar heel algemeen een leuke en goede site:
oldtimerrestauratie.com
Hier de info over de compressiedruk:
http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... ng-en-druk
De compressiedruk
De argeloze lezer zou kunnen denken dat bij een compressieverhouding van bv 8,5 : 1 bij meting een compressiedruk van 8,5 bar verkregen wordt. Het volume wordt in die situatie 8,5 maal verkleind, de druk zal dus 8,5 maal zo groot worden (dit is in de natuurkunde de eerste gaswet). Dit zou zo zijn als de temperatuur gelijk zou blijven. Een ieder die wel eens een fietsband heeft opgepompt weet dat de pomp warm wordt. Bij het stijgen van de temperatuur wordt ook de druk hoger. De temperatuurtoename bij het meten van de compressiedruk bij een motor is afhankelijk van een aantal factoren zoals: snelheid van drukopbouw, maximale zuigersnelheid, warmteafvoer etc. De compressiedruk is met een grote hoeveelheid specifieke motorgegevens uit te rekenen. Dit voert op dit moment echter te ver.
Een eenvoudige benaderingsformule (afgeleid uit registreerde meetresultaten) voor het berekenen van de compressiedruk is:
Pc = Pa * E exp 1,13
Hierin is :
Pc = de compressiedruk
Pa = de startdruk boben de zuiger in onderste stand (= 1 bij motoren met een normale carburateur)
E = compressieverhouding
exp = wiskundige tem: tot de macht verheffen
Voor het gemak heb ik een tabel gemaakt waarin voor de meest voorkomende compressieverhoudingen de “ongeveer” compressiedruk kan worden afgelezen.
Info over de motors HIER:
http://www.2cvstuff.com/Files/2CV/108161/8161CH02.pdf
Meer coole info en manuals op deze site: 2cvstuff.com
Niet alleen over compressiedruk, maar heel algemeen een leuke en goede site:
oldtimerrestauratie.com
Hier de info over de compressiedruk:
http://www.oldtimerrestauratie.com/inde ... ng-en-druk
De compressiedruk
De argeloze lezer zou kunnen denken dat bij een compressieverhouding van bv 8,5 : 1 bij meting een compressiedruk van 8,5 bar verkregen wordt. Het volume wordt in die situatie 8,5 maal verkleind, de druk zal dus 8,5 maal zo groot worden (dit is in de natuurkunde de eerste gaswet). Dit zou zo zijn als de temperatuur gelijk zou blijven. Een ieder die wel eens een fietsband heeft opgepompt weet dat de pomp warm wordt. Bij het stijgen van de temperatuur wordt ook de druk hoger. De temperatuurtoename bij het meten van de compressiedruk bij een motor is afhankelijk van een aantal factoren zoals: snelheid van drukopbouw, maximale zuigersnelheid, warmteafvoer etc. De compressiedruk is met een grote hoeveelheid specifieke motorgegevens uit te rekenen. Dit voert op dit moment echter te ver.
Een eenvoudige benaderingsformule (afgeleid uit registreerde meetresultaten) voor het berekenen van de compressiedruk is:
Pc = Pa * E exp 1,13
Hierin is :
Pc = de compressiedruk
Pa = de startdruk boben de zuiger in onderste stand (= 1 bij motoren met een normale carburateur)
E = compressieverhouding
exp = wiskundige tem: tot de macht verheffen
Voor het gemak heb ik een tabel gemaakt waarin voor de meest voorkomende compressieverhoudingen de “ongeveer” compressiedruk kan worden afgelezen.
Code: Selecteer alles
Motor Compressieverh. Compressiedruk
A53 7,5 9,7
A79/0 7,75 10,1
A79/1 8,5 11,2
M4 7,75 10,1
M24 9,0 12,0
M28/1 8,5 11,2
Info over de motors HIER:
http://www.2cvstuff.com/Files/2CV/108161/8161CH02.pdf
Meer coole info en manuals op deze site: 2cvstuff.com