Als ze ook goed zwartgeblakerd zijn op het sluitvlak, moet je er iets aan doen. Soms kun je zelfs de fijn geplette kooldeeltjes zien zitten. Doe je het heel netjes dan smeer je ze in met Pruisisch blauw, en kun je zo zien of ze nog goed afsluiten. Moet je wel het gereedschap hebben of kunnen lenen om de kleppen te demonteren. Daarna gelijk de klepseals vervangen.Niels schreef:cilinders en cilinderkoppen zijn eraf..... aan de cilinders hoeft in principe niks aan te gebeuren, ze zien er prima uit wel nieuwe zuigerveren... en mijn kleppen zien er nogal zwartgeblakert uit, is dat normaal of moet ik hier iets aan doen?
met andere woorden, hoe weet ik of ze nog goed zijn?
motorproblemen
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
wilde net zeggen.... heb niks om de kleppen te demonteren.....
ik kan ook nog voor plan B gaan.... van mijn in de prak geracete motor (2 jaar terug) zijn 5 jaar terug de kleppen geslepen en zo... ik zou daar de koppen van kunnen gebruiken als die nog goed zijn.... alleen weet ik dat niet zeker, want vermoedelijk is de drijfstang gebroken (giga gat in het karter namelijk) dan kan de zuiger natuurlijk ook de kop een flinke optater gegeven hebben.....
ik kan ook nog voor plan B gaan.... van mijn in de prak geracete motor (2 jaar terug) zijn 5 jaar terug de kleppen geslepen en zo... ik zou daar de koppen van kunnen gebruiken als die nog goed zijn.... alleen weet ik dat niet zeker, want vermoedelijk is de drijfstang gebroken (giga gat in het karter namelijk) dan kan de zuiger natuurlijk ook de kop een flinke optater gegeven hebben.....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Niks om kleppen te demonteren? Je hebt toch wel ergens een lijmtang liggen en blokje hout? Zo moeilijk is dat nu ook weer niet. En met behulp van een steeksleutel tussen de lijmtang creeer je de opening om de borging er uit te krijgen en weer terug te zetten. Wel klusje voor 2 man als je het op deze manier doet.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ja moet inderdaad wel kunnen vond m'n broertje ook al.... toch maar eens proberen morgen.....
vandaag nieuwe koppelingsset en olievulpijp gehaald (en wiellager, maar dat is deel 2 van mijn oplapproces, eerst te motor)
de zuigerveren waren op dus die waren voor mij besteld en ook vandaag binnen... hebben ze nog de verkeerde geleverd, dus krijg ik morgen of zaterdag hopelijk de goede binnen....
verder moet ik nog iets doen aan de speling op het asje van de chokeklep (dubbeltraps carb Solex van na 1972) alleen weet ik nog niet wat.... in de revisieset die mijn onderdelenleverancier kon leveren zat daar niks voor in, dus dat heeft dan ook niet zoveel nut....
vandaag nieuwe koppelingsset en olievulpijp gehaald (en wiellager, maar dat is deel 2 van mijn oplapproces, eerst te motor)
de zuigerveren waren op dus die waren voor mij besteld en ook vandaag binnen... hebben ze nog de verkeerde geleverd, dus krijg ik morgen of zaterdag hopelijk de goede binnen....
verder moet ik nog iets doen aan de speling op het asje van de chokeklep (dubbeltraps carb Solex van na 1972) alleen weet ik nog niet wat.... in de revisieset die mijn onderdelenleverancier kon leveren zat daar niks voor in, dus dat heeft dan ook niet zoveel nut....
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Ik snap er niks meer van....
mij is verteld dat er 2 typen zuigerveren zijn, die van vóór 1976 en die van daarna,
mijn auto (dyane 6) is van 1973 en het zou de originele motor zijn (auto is in de familie sinds die een jaar of 4 oud is.... kan daarvoor natuurlijk gewisseld zijn maar is onwaarschijnlijk).
logischerwijs zou ik denken dat ik dan zuiververen van Vóór 1976 nodig heb....
deze zien er alleen totaal anders uit dan wat ik erop had. dus toen maar vie van ná 1976 meegenomen, die lijken er sprekend op...
met uitzondering dat er onder de olieschraapring geen veer zit in mijn motorblok, en ook geen sporen dat die er ooit gezeten heeft.
punt is nu... de ringen passen niet. de olieschraapveer heeft bijna 1mm speling in de groef, de middelste ring past, en de bovenste past niet eens in de groef..
van een oud AK2 blok dat ik nog heb staan heb ik toen de ringen gehaald (type vóór 1976) om te kijken of die wel zouden passen....
nee hoor, zelfde probleem met de bovenste ring. die past niet in de groef.
de olieschraapveer van het AK2 blok kan ik niet proberen, die zit erop vastgerot......
wat voor zuigerveren moet ik nu eigenlijk hebben, ik snap het niet meer.
mij is verteld dat er 2 typen zuigerveren zijn, die van vóór 1976 en die van daarna,
mijn auto (dyane 6) is van 1973 en het zou de originele motor zijn (auto is in de familie sinds die een jaar of 4 oud is.... kan daarvoor natuurlijk gewisseld zijn maar is onwaarschijnlijk).
logischerwijs zou ik denken dat ik dan zuiververen van Vóór 1976 nodig heb....
deze zien er alleen totaal anders uit dan wat ik erop had. dus toen maar vie van ná 1976 meegenomen, die lijken er sprekend op...
met uitzondering dat er onder de olieschraapring geen veer zit in mijn motorblok, en ook geen sporen dat die er ooit gezeten heeft.
punt is nu... de ringen passen niet. de olieschraapveer heeft bijna 1mm speling in de groef, de middelste ring past, en de bovenste past niet eens in de groef..
van een oud AK2 blok dat ik nog heb staan heb ik toen de ringen gehaald (type vóór 1976) om te kijken of die wel zouden passen....
nee hoor, zelfde probleem met de bovenste ring. die past niet in de groef.
de olieschraapveer van het AK2 blok kan ik niet proberen, die zit erop vastgerot......
wat voor zuigerveren moet ik nu eigenlijk hebben, ik snap het niet meer.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Addicted user
- Berichten: 5836
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
Je beantwoord je eigen vraag al en dat is dat je dus gewoon de orginele zuigerveren welke bij de zuiger passen moet bestellen. 99,9% zeker dat dus de gedeelde zuigerveren van plaatje 1 dus de passende zijn. Vergeet niet dat er waarschijnlijk in die periode al andere soorten zuigerveren en zuigers gebruikt werden.
PS wat je nl aangeeft (geen veer bij de olieschraapveer) is ook het soort wat in de Visa gebruikt is. Overigens ik neem aan dat duidelijk is dat de veer tussen de 2 platte ringen zit.
PS wat je nl aangeeft (geen veer bij de olieschraapveer) is ook het soort wat in de Visa gebruikt is. Overigens ik neem aan dat duidelijk is dat de veer tussen de 2 platte ringen zit.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
bedankt,
ik zag dat op de site van Ecas ook de maten vermeld staan, ik moet dus toch de andere hebben (van vóór 1976) (die van de AK2 motor zal wel niet passen doordat die roestig zijn)
die olieschraapveer ziet er dus totaaaaaaaaaaaal anders uit dan wat er nu in zit, maar ja, als het z'n werk maar doet....
alleen is m'n leverancier nu op vakantie :S
bestel ik ze wel online...
ik zag dat op de site van Ecas ook de maten vermeld staan, ik moet dus toch de andere hebben (van vóór 1976) (die van de AK2 motor zal wel niet passen doordat die roestig zijn)
die olieschraapveer ziet er dus totaaaaaaaaaaaal anders uit dan wat er nu in zit, maar ja, als het z'n werk maar doet....
alleen is m'n leverancier nu op vakantie :S
bestel ik ze wel online...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ik heb ze binnen, ze niet er inderdaad anders uit dan die wat er origineel op zaten, maar ze passen perfect... als ze ook nog perfect werken ben ik tevreden.
ik heb ook slijppasta gevonden en materiaal om de kleppen los te maken en te slijpen.
ik ben er dus weer vandoor hier, aan mijn motortje sleutelen, het einde komt in zicht, cilinders zitten er weer op, dus ook de nieuwe zuigerveren, nu alleen nog de koppen en ergens vliegwielbouten zien te regelen.
ik heb ook slijppasta gevonden en materiaal om de kleppen los te maken en te slijpen.
ik ben er dus weer vandoor hier, aan mijn motortje sleutelen, het einde komt in zicht, cilinders zitten er weer op, dus ook de nieuwe zuigerveren, nu alleen nog de koppen en ergens vliegwielbouten zien te regelen.
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
Ok, de cilinderkop is gevlakt, nog heel erg bedankt voor de tips gerard, het werkt perfect.
alleen nu dient zich uiteraard het volgende probleem aan,
ik wil de kleppen nu toch ook eens gaan bekijken, maar ik krijg met geen mogelijkheid de tuimelaars eraf.
hoe krijg ik dat raar gevormde boutje eruit? met de baco lukt het niet, of is het linkse draad? zou niet weten waarom, maar dan zit hij nu zo vast dat ik hem ook niet meer los krijg. of ben ik gewoon dom en zie ik iets over het hoofd?
mijn boeken bieden ook geen hulp...
alleen nu dient zich uiteraard het volgende probleem aan,
ik wil de kleppen nu toch ook eens gaan bekijken, maar ik krijg met geen mogelijkheid de tuimelaars eraf.
hoe krijg ik dat raar gevormde boutje eruit? met de baco lukt het niet, of is het linkse draad? zou niet weten waarom, maar dan zit hij nu zo vast dat ik hem ook niet meer los krijg. of ben ik gewoon dom en zie ik iets over het hoofd?
mijn boeken bieden ook geen hulp...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
de tuimelaar hoeft er niet perse vanaf om de kleppen te verwijderen. Gewoon omhoog kantelen is voldoende. Je moet dan wel een klepveertang hebben die iets open is aan een kant zodat de tuimelaar er tussen past.
Voor de rare boutjes heb je een speciale sleutel of dop nodig. Die zijn tegenwoordig te krijgen bij diverse eendenboeren.
Voor de rare boutjes heb je een speciale sleutel of dop nodig. Die zijn tegenwoordig te krijgen bij diverse eendenboeren.
diverse Citroens, wat anders.
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 645
- Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
- Locatie: Ter Aar
- Contacteer:
ik heb een klepveren tang geleend bij iemand, en het zou misschien net kunnen met de tuimelaars erop, maar er is dan heel weinig ruimte...
ik probeer zometeen nog eens om die boutjes los te krijgen, lukt het niet dan moeten ze maar blijven zitten.
wordt vervolgd wederom...
ik probeer zometeen nog eens om die boutjes los te krijgen, lukt het niet dan moeten ze maar blijven zitten.
wordt vervolgd wederom...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
Ik spaar heel langzaam voor een AZU
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 260
- Lid geworden op: ma 23 jan, 2006 18:09
- Locatie: eindhoven
De 'vreemde' boutjes zijn sleutels voor. Ik zie nu alleen dat die tegenwoordig 25 euro kosten.
http://www.citroworld.com/tableaux/inde ... itemId=302
Jammer dat je er nu pas aan begint, ben zondag nog in Arnhem geweest, en heb zo een sleuteltje liggen. Maar zoals gezegd moet het zonder ook lukken.
http://www.citroworld.com/tableaux/inde ... itemId=302
Jammer dat je er nu pas aan begint, ben zondag nog in Arnhem geweest, en heb zo een sleuteltje liggen. Maar zoals gezegd moet het zonder ook lukken.