Bij deze ga ik de benzinetoevoer en injectoren bespreken.
De benzine toevoer voor een injectie motor verschilt grondig van dit van een gecarbureerde motor. Om dit een beetje gemakkelijk uit te kunnen leggen heb ik een schema gemaakt van hoe ik dit ga aanpakken.
De benzine wordt zo dicht mogelijk bij de tank door een hoge druk benzine pomp door de leidingen gepompt. Als je dit te ver van de tank doet is er door de lage druk een grotere weerstand. Van hier gaat het dan door een inoxen leiding langs het chassis naar voor naar de benzine filter. Van hieruit splitst de benzine toevoer naar de individuele injectoren om terug samen te komen in de benzinedruk regelaar. Van hieruit loopt een retour leiding naar de benzinetank om de overtollige benzine af te voeren.
De benzine pomp:
Dit is een inline pomp wat wil zeggen dat ze "in" de leiding staat. Het zou ook mogelijk een pomp in de tank te gebruiken maar dit moeilijker om hiervoor een geschikte pomp te vinden. Belangrijk is hier dat deze genoeg debiet heeft bij der druk die je nodig hebt (ongeveer 3 bar bij port injectie). Dit is bij een 2pk echter niet echt een probleem
.
De benzine filter:
Dit moet een geschikte filter zijn voor benzine injectie (hoge druk en grote doorstroming) en wordt na de pomp geplaatst om te voorkomen dat bij een verstopte filter de pomp komt droog te staan en oververhit.
Leidingen :
Ik heb ervoor gekozen om inoxen hydraulische leidingen te gebruiken in combinatie met snijkoppelingen (vergelijkbaar met de koppelingen gebruikt in de loodgieterij). Deze leidingen en koppelingen kunnen ruim 300 bar aan dus de 3 bar van het injectie systeem mag geen probleem zijn. Het is echter nodig om flexibele leidingen te gebruiken naar de motor gezien de bewegingen die deze maakt. Hiervoor worden benzine leidingen speciaal voor injectie motoren gebruikt.
Verder heb ik ervoor gekozen om geen dode lopende leidingen naar de injectoren te gebruiken. Dit om te vermijden dat de benzine in deze leidingen te warm wordt.
De benzinedrukregelaar:
De benzinedrukregelaar regelt zoals de naam al doet vermoeden de druk op de benzineleidingen. De regelaar werkt door de benzine tegen te houden tot de vereiste druk is bereikt en dan de overtollige benzine weg te laten vloeien via de retour leiding. Het is van groot belang dat de druk op de leidingen constant is aangezien de injectoren een bepaald tijdsinterval open gaat en de druk dus bepaald hoeveel benzine er geinjecteerd wordt. Door dit tijdsinterval te varieren kan de injectie computer de hoeveelheid controleren. Hiervoor moet de druk dan wel constant zijn. Belangrijk voor port injectie is dat je een "vacuüm referenced" benzinedrukregelaar hebt. Dit type regelaar wordt met een vaccum leiding verbonden met het spruitstuk en levert een constant druk ten opzichte van de druk in het spruitstuk. Dit is niet nodig voor throttlebody injectie.
Ik heb gekozen voor een "vacuüm referenced" regelbare benzinedruk regelaar waar je de druk bij kan afregelen.
Benzinetank.
Hier moeten kleine aanpassingen gebeuren aangezien je zowel een aanzuigleiding als een retourleiding nodig hebt. Hiervoor ga waarschijnlijk de standaard vlotter aanpassen en er een stuk leiding in hardzolderen om de retourleiding op aan te sluiten.
De injectoren.
Bij de injectoren zijn er een paar zaken die je in acht moet nemen wanneer je de juiste injector selecteert.
Het moet het juiste type injector zijn, zo zijn er kleine verschillen tussen injectoren voor port inject tov throttle body injectie.
De flowrate moet correct zijn. Dit wil zeggen dat hij de juiste hoeveelheid kan injecteren binnen een bepaalde tijd. Is de flowrate te laag gaat de injector te lang open blijven wat slecht kan zijn. Is de flowrate te groot dan kan de injectie computer en de injector niet snel genoeg schakelen om een naukeurige hoeveelheid te injecteren. Om de correcte flowrate te berekenen zijn enkele handige tools beschikbaar.
Ik kwam uit op ongeveer 120cc/min (dit is een minimum waarde).
Ik heb gekozen voor Bosch 0280150710 injectoren met een flowrate van 144cc/min. Deze injectoren worden veel gebruikt in Amerikaanse Fords en zijn nu gemakkelijk en goedkoop te verkrijgen.
Het meeste van het werk dat hier nog moet aan gebeuren kan pas gedaan worden bij een volledig gemonteerde wagen om te zien hoeveel en waar er ruimte overblijft.
Hier zijn nog enkele fotos van het spruitstuk met de T stukken voor de benzineleidingen reeds bevestigd.