Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 11 jun, 2009 18:57
door jeroentje
Gerard2cv schreef:Ja,sorry,dus de leiding goed meten en het gaatje evt.opboren
Als de wartel past zou de leiding ook moeten passen. Uitboren zou ik niet doen. Is alles wel mooi schoon, geen oud half vergaan rubbertje ergens halverwege ? Is de remleiding degene die erop gemonteerd zat voordat je ging sleutelen, het gebeurt nl. regelmatig dat er bv aan gesoldeerd is om het passend te krijgen. Heb je niet een stuk leiding nog liggen wat je eventje kunt proef passen.
Edit: Ik lees nu net dat je eerst het rubbertje erin hebt 'gefrot' en daar de leiding achteraan. De makkelijkere werkwijze is eerst rubbertje op de leiding, dan kun je beter voelen of de leiding in het gaatje pakt.
Ik bedoel het gaatje bij b.

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 11:12
door Eminence Grise
gaatje "B" is wss net het probleem. De leiding is te dik. Opboren is de enige optie denk ik.
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 11:27
door Gerard2cv
Volgens mijn gedachte was het ook niet zo'n klein gaatje en moest hij er
verder in kunnen,ik dacht niet dat de wartel door de leiding begenst werd
maar dat hij het rubbertje er vaster in kon draaien
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 12:16
door jeroentje
Het rubbertje dicht af door de oliedruk, en niet door de wartel vaster te draaien. Hij moet natuurlijk wel vast zitten, maar hij hoeft niet 'loeivast'
Vind het nog steeds onlogisch klinken dat je de remklauw moet opboren, als je klauwen hebt dan heb je meen ik altijd 3,5 mm leiding, en dat is al de dunste die er is. Tenzij er natuurlijk aardig gebeunt is aan je wagen, en een of andere onverlaat delen van 2 verschillende remsystemen erin heeft geschroeft.
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 12:32
door Jheronimus
Als je de diameter van een leiding veranderd veranderd ook de druk.
Geen idee of je er iets van zult merken maar je zou dus een remverschil tussen de twee verschillende klauwen kunnen verwachten.
Waarom reviseer je de originele klauwen niet?
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 12:39
door Gerard2cv
Nee,Jheronimus,de druk wordt bepaald door de kacht op het rempedaal
maal de diameter van de remzuiger en die druk wordt in de cilinder weer
omgezet in een kracht op de remmen en maakt dus niets uit van de leiding
dikte
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 13:07
door Jheronimus
Als de leiding overal dezelfde diameter heeft heb je gelijk.
Dit is eenbehoorlijk apparte situatie lijkt me dat links en rechts verschillen.
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 13:28
door Gerard2cv
Een druk zet zich naar alle kanten hetzelfde uit (wet v.Boyle) dus maak de
dikte niets uit,maar de maten van de zuigers en pistonnen
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 13:40
door jeroentje
Is de wet van Boyle, niet de algemene GAS wet ? PxV=C of zoiets ? Je verandert wel het debiet door een dunnere leiding te kiezen.
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 13:46
door Jheronimus
@ Gerard: Google maar s op leidingweerstand.
Maar wat ik eigenlijk wilde zeggen is dat een remklauw makkelijk en goedkoop is te reviseren en dat uitboren behoorlijk beun klinkt.
Goede remmen zijn onmisbaar toch?
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 14:27
door Gerard2cv
Natuurlijk begrijp ik heus wel wat leidingweerstand is,maar in dit verhaal zitten jullie er heus naast.Na 41 jaar werken in de hydraulic van
Citroën heb ik het een en ander wel van hydraulische drukken geleerd.
Anders zou ik hier nu niet zo op in gaan.Maar ik denk dat we nu van de
remklauw afgaan en dat is niet de bedoeling :lol:
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 14:36
door Eminence Grise

nu weet ik het helemaal niet meer...
voor alle duidelijkheid.. had problemen met de versnellingsbak. Hierdoor schade aan remklauw en remschijf. dus nieuwe schijf en " andere" 2e hands remklauw. Wil de leiding er in drukken maar zo als op tekening gaatje B is kennelijk van andere doorsnede dan de leiding.
Vraag is nu dus :kan ik gaatje B iets uitboren zodat de leiding er in gaat..?
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 14:46
door Gerard2cv
Ik geloof niet in 2 soorten remklauw,dus lijk het me beter om die klauw toch beter te inspecteren naar dat gaatje.Of het beschadigd is en of het
op die oude klauw wel past.
Geplaatst: vr 12 jun, 2009 15:51
door Eminence Grise
krijg nou t.....
heb een oud stuk remleiding een beetje bijgevijld. Paste goed, dus deze wat op en neer gehaald. Andere kant geprobeerd en jawel hoor...paste als een t...
Geen idee waar het aangelegen heeft maar hij zit...
item kan aldus op slot.. met dank voor de reacties tips en het meedenken.
Wat moest ik toch zonder jullie....

Geplaatst: vr 12 jun, 2009 17:09
door Gerard2cv
Ik denk wat meer tijd aan de leiding en wat minder achter de computer
