Pagina 2 van 4

Geplaatst: vr 14 aug, 2009 12:15
door rusty
dyane_maniac schreef:
engbokho schreef:klinkt toch als gepingel...(als het alleen bij belasting is)
ook mijn eerste gedachte. wat tank je? als je er 95 ingooit, gooi er dan voor de gein eens 98 in. is het dan over dan moet je voortaan altijd 98 tanken of iets met de ontsteking doen
nee gooi er altijd 98 in zelfs al 100 geprobeerd (gulf), toen was het geloof ik wel iets beter dus dat is t niet direct, het vreemde is dus dat ik eerder nooit problemen heb gehad met pingelen.... in exact dezelfde opstelling (alleen lag het blok toen in de eend, nu in een ACAdiane)

greetzzzzzzzzzzzzzzz

Geplaatst: di 1 sep, 2009 14:06
door rusty
weer wat geprobeerd, andere bougies erin, geen resultaat.
nog ff een opsomming van het probleem:

rammelt alleen als:
hoge belasting in 3e en 4e versnelling (heuvel op, wind tegen)
gas meer dan 3/4 is ingetrapt

al geprobeerd:
ander onderblok (met goed antischuimrooster)
andere compu
andere sensoren
grotere sproeier
brandstof met hoger octaangetal (tank zowiezo altijd al 98)

wil nog gaan doen:
octaanboost erbij

verder weet ik het echt niet.....

greetzzzzzzzzzzzzz

Geplaatst: di 1 sep, 2009 14:15
door backfire
Versleten drijfstanglagers.

Geplaatst: di 1 sep, 2009 16:55
door echte eendrijder
Mischien de zuigerveren kapot?
Heb ik ook gehad met de eend(wel gewone motorblok)
Begon te ratelen, te stinken en wilde niet meer harder dan 60/70 km/h.(wind tegen)
als je dan terugschakeld naar de 3e dan pakt i m eventjes, maar is dan snel weer gebeurt met de snelheid.
Mischien is dit het?

Geplaatst: di 1 sep, 2009 16:59
door rusty
nee mijn heeft power zat (makkelijk 120 met ACAdiane...) en trekt als een .... loopt net zo goed als vroeger. ik heb bij het overbouwen van het onderblok aan een zijde de zuiger uit de cilinder gehad, andere zijde niet (is makkelijker om em erin te laten zitten) maar cilinderwand was nog perfect! dus lijkt me niet erg waarschijnlijk, maar ergens heb ik nu spijt dat ik em er niet uit heb gehaald, dan had ik het zeker geweten.....

greetzzzzzzzzzzz

Rusty

rammel in de motor

Geplaatst: za 7 nov, 2009 18:16
door no fear
Hallo,

Ik heb precies hetzelfde probleem!!!
bij mij doet hij het al bij het stevig gas geven!

heb nu die nieuwe onsteking van 123 ignition voor de visa,
met verschillende curves die je kunt instellen.

heb nu verschillende curves geprobeert maar wordt er niet beter op!!
kleppen opnieuw gesteld! (nog niet beter)

Geplaatst: za 7 nov, 2009 23:06
door Ramon
het is echt pingelen wat je hoort!
meet je compressie eens ben erg benieuwd!!!

bij mij hielp ooit een flink grotere secundaire sproeier!

Geplaatst: ma 9 nov, 2009 09:06
door rusty
Ramon schreef:het is echt pingelen wat je hoort!
meet je compressie eens ben erg benieuwd!!!

bij mij hielp ooit een flink grotere secundaire sproeier!
Aan het blok is in principe helemaal niets gewijzigd, alleen in een andere auto gebouwd, sensorbeugel is hetzelfde gebleven, bougies (inmiddels ook andere geprobeerd) mengsel niets aan gewijzigd (blok is toen met eend op rollenbank geweest, was perfect!) kleppen meerdere malen gesteld om dat uit te sluiten, ik weet het niet meer, heb nu al lang niet meer met de ACA gereden, alleen vorige week paar korte stukjes maar dan doet ie het gewoon goed.

Ook een (veel) grotere sproeier (2e) heb ik geprobeerd, maar haalt ook niets uit, heb alleen het idee dat ie minder makkelijk doortrekt in toeren (te rijk mengsel!) ik ga dan toch nog maar een keer andere bougies proberen, kijken of dat helpt.

De sensorbeugel wijkt trouwens af van de originele timing van het visablok, ik heb zelf een mal gemaakt om beugels te kunnen maken, en er zit een paar mm!!! (ja dat is veel) verschil in timing, zal later ff kijken of ik een foto kan posten, maar ja de beugel heeft het altijd goed gedaan....

edit:
Afbeelding[/img]

het gaat om het verschil van links naar rechts (op de foto) de gekochte beugel heeft een latere ontsteking (de korte kant vanaf de sensoren zit onder) dit zou natuurlijk het pingelen al kunnen verklaren....

greetzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: ma 9 nov, 2009 10:52
door backfire
Misschien zit er teveel of te weinig ruimte tussen sensor en vliegwielnok, daardoor zal tijdstip ook iets anders zijn. Wat ik zelf gedaan heb is om de sensor tegen de nog te draaien en dan 1 slag terug.

Geplaatst: ma 9 nov, 2009 12:49
door björn
waarom geen 123 proberen???

Geplaatst: wo 11 nov, 2009 08:53
door rusty
@ Backfire, dat zou ook nog kunnen, toen ik er een andere sensor indraaide (was er een kapot...) kwam deze tegen!! de nok!!! en natuurlijk was dat ergens onderweg, heb toen van het karton van een bougiedoosje met een knullig campingmes een paar ringen gemaakt en die ertussen gestopt; probleem opgelost! maar misschien staan ze idd nogsteeds te dichtbij... kan natuurlijk makkelijk proberen om er ff een dikke ring bij tussen te plaatsen.

Wat me ook opviel is dat de beugel veel dichter op het vliegwiel zit dan bij originele visa. heb er in het begin al een paar ringetjes tussen moeten leggen om de beugel verder van het vliegwiel te krijgen.

@ Björn: prijs..... ik heb afgelopen jaar misschien 1500 km met de ACA gereden..... mede natuurlijk door blok dat niet lekker is, maar ook omdat ik een andere dagelijkse auto heb. de eend staat nu ook alweer zeker 2 maanden stil (zelfs niet in gezeten....) het is dat ik em daarvoor ff heb uitgeleend aan een vriend anders was deze ook niet boven de 2000 km uitgekomen dit jaar. kortom ik rij te weinig met de 2cv's en ga er dus ook niet veel geld in steken. waarschijnlijk ga ik ze (deels) opknappen en dan verkopen, alleen wanneer........

greetzzzzzzzzzz Rusty

Geplaatst: do 12 nov, 2009 09:00
door Gerard2cv
Na dit te lezen,de gegevens maar eens opgezocht.De sensors horen 0,5-1,5mm van het vliegwiel te staan en denk er om dat er ook een vacuumregelaar hoort op te zitten,die bij de verschillende standen van het gaspedaal de ontsteking moet bijregelen

Geplaatst: do 12 nov, 2009 09:12
door rusty
Gerard2cv schreef:Na dit te lezen,de gegevens maar eens opgezocht.De sensors horen 0,5-1,5mm van het vliegwiel te staan en denk er om dat er ook een vacuumregelaar hoort op te zitten,die bij de verschillende standen van het gaspedaal de ontsteking moet bijregelen
Dag Gerard, ik heb de vacuum sensor doorverbonden, zodat deze altijd de maximale voorontsteking geeft, dit heeft altijd goed gewerkt, en dit zou het pingelen zeker moeten tegengaan (als het pingelen is, daar ben ik nogsteeds niet helemaal zeker van)

Ik heb ook nog een flesje octaanboost staan, dit zou ik natuurlijk ook erbij kunnen gooien, maar ja ik heb ook al een keer octaan 100 getankt en dat hielp ook niet......

greetzzzzzzzzzzz

Rusty

Geplaatst: do 12 nov, 2009 09:19
door Gerard2cv
Een kleine denkfout Rusty,De motor gaar pingelen als de ontsteking te vroeg staat,omdat het mengsel is uitgebrandt voor de zuiger het BDP heeft bereikt

Geplaatst: do 12 nov, 2009 15:34
door rusty
volgens mijn niet hoor (maar ik kan me ook vergissen) voor zover ik het geleerd heb is pingelen het voortijdig ontbranden van de brandstof, dus een te late ontsteking van de bougie.

De vacuumsensor zorgt voor de vervroeging (10 graden!) van de ontsteking bij hoge toerentallen (hoger toerental, dus eerder ontsteking) en de vacuumsensor moet v.a. 1500-2000 tpm schakelen naar de vroege curve. door het doorverbinden heb je dus altijd een 'ingeschakelde' vacuumsensor; geschikt voor hoge toerentallen.

greetzzzzzzzzzz