Gisteren en vandaag druk bezig geweest met de Ami.
Gisteren de Ami met een vriend als volgauto naar de wastraat gereden en het blok en dergelijke afgespoten met remmenreiniger, koudontvetter en hogedruk. Dat maakt het sleutelen aangenamer en dan is ook te zijn waar de olie vandaan komt mocht er een lekkage zijn. Ook stink het wat minder in de auto tijdens het rijden. Na dit gedaan te hebben remt hij een stuk beter. Je moet wel 2x pompen voor de gehele remkracht, maar hij blokkeert dan ook met 4 wielen. Na het afspuiten startte hij zonder probleem, maar toen hij weer op temp was, liep hij weer moeizamer. Uiteindelijk toch kunnen starten en reed zelf terug om net voor de oprit weer af te slaan. Wanneer je gas geeft duurt het even voor hij opkomt en als het gas erop gehouden wordt blijft hij wel aan de gang.
Vandaag alles gehaald voor een grote beurt aan het blokje en begonnen met de demontage. Het front verwijderen viel opzich nog wel mee. Het is alleen iets meer boutjes.
Hier is alleen het front eraf, verder nog niks gedaan, wat valt er op?
Dit dus:
Tijdens de rit naar huis heb ik wel een geluid gehoord en weet nu wat het is. De rubberring tussen blok en frontje is losgeraakt (zat ook lullig vast met wat ty-raps) en heeft de fan kapot geslagen. Ik heb gisteren ook wel iets onder de wagen zien vallen en dat was dus een stuk fan. Toch doorgereden omdat ik bang was dat hij stil zou vallen en er verder niet veel aan de hand leek.
Door de rijwind toch koeling gehad en bij het stoplicht dus moeilijk gaan doen ivm de hitte. Verder startte hij vanmorgen zonder problemen en bijgeluiden. Toch even contact gezocht met Gerard en deze gaf aan dat dit het "beveiligingsysteem" van Citroen was. Het blok wilde niet starten om verdere schade te voorkomen. Het advies toch grote beurt geven en zeker de kleppen stellen.
Na demontage van de poelie bleek de Ami al een electronische ontsteking te hebben, maar Joost mag de fabrikant weten. Er staat namelijk niks op.
Gezien hij goed liep en met een koud blok start van de ontsteking afgebleven. Wel stukken fan uit de koeltunnel geplukt en de oliekoeler schoongemaakt. Ook maar een gaaswerk van een eend geplaatst voor de fan en afscheid genomen van het stuk rubber tussen het blok en het front. Deze leek me niet van levensbelang namelijk. Of iemand moet me kunnen overtuigen van het nut hiervan.
De overblijfselen:
Daarna kleppen gesteld en staan buurten met Tom en Moon die kwamen kijken. Wist je trouwens dat een Limburger goed kan dienen om de motorkap open te houden. Hij doet dit met een hand in de zak. Daarnaast geven ze meteen het goede gereedschap aan, zonder je het hoeft te vragen.
Olie vervangen (20w50), oliefilter vervangen. Benzinefilter geplaatst en slang van de luchtfilter met ducktape opgelapt voor tijdelijk en gezorgt dat het luchtfilter redelijk rammelvrij ligt. Een van de steunen op de koeltunnel is afgebroken en het luchtfilter steunt dus maar op 1 steun en op het binnenspatbord. Maar dat is voor later om goed te fixen.
Daarna front erweer op want beide wilde een testritje maken. Andere 2dehands bobine met nieuwe kabels en bougies erop in de hoop dat nu alles over was.
Deze leken nog goed, maar toch vervangen.
Koude start weer zonder problemen, maar warm toch weer dezelfde problemen. Ga morgen de carb maar eens demonteren en een nacht in de thinner leggen. Kreeg al van meerdere mensen de tip of die niet vervuilt was. Kan ik meteen met nieuwe carb. sleutel die ik op de WM gekocht had testen.
Verder erachter gekomen dat de deur van de berijder erg stroef geheel opengaat en wat aan de koets trekt. Hier zit wat laswerk. Maar ziet er nu nog goed te verhelpen uit.
En wie weet waar je legerverf kunt halen. Ik begrijp dat hiervoor geen primer nodig is. Of heeft een ander idee om de Ami een nieuw kleurtje te geven.
Deukvrij gaat hij niet worden, maar wat verf erop rollen/kwasten wel om doorroesten te voorkomen. Kan ik ook meteen kijken of Limburgers hun aanbod om te (op)schuren/kwasten nakomen.
Maar zoals gezegd het wordt een gebruikerswagen, geen concourswagen.