Nabrandende las

Stel hier je vragen over lassen.
backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 12 aug, 2009 21:34

oh bedoel je dat, dat is gewoon van teveel hitte. stuk koper er onder leggen en het probleem is opgelost.

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » wo 12 aug, 2009 21:37

dat kan
en je moet je je toestel lager zetten!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 12 aug, 2009 21:46

Nou die lassen branden ook na. Het toestel staat op de laagste stand, en als het metaal goed tegen elkaar aan ligt brand het niet door. Dit komt natuurlijk ook omdat ik hem bij een grote kier er langer op houd.

Maar mijn grootste probleem is de vlam óp de las na het lassen, dit ga ik proberen op te lossen door er iets onlasbaars en onbrandbaars achter te houden.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 12 aug, 2009 21:49

Er zit rechts nog te veel verf op, dat gaat met die hitte erg roken, daar moet je veel meer weghalen, bij voorkeur met 3m clean and strip borstel. Met lammellenschijf haal je te veel materiaal weg.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 12 aug, 2009 23:08

Je materiaal moet zoiezo goed schoon zijn. Dat scheelt al veel. Ik heb bijna geen brandende lassen. Ik ben vaak langer bezig met schoonmaken dan het lassen zelf. Tectyl, kit, verf dat brandt allemaal wel.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » do 13 aug, 2009 13:17

zorg goed dat je matriaal schoon is,
slijp dit nou niet schoon maar borstel dit af met een 3m schijf!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 13 aug, 2009 13:28

en proberen niet te lang op 1 punt te lassen. dan kun je beter proberen door even kort te lassen het materiaal (de las) dichter bij elkaar te laten komen. als dit dan aan elkaar vastzit dan kun je (eventueel met een hogere stroomsterkte en weinig draadtoevoeging) de las nog een keer over doen zodat de las meer 1 geheel wordt (alles mooi tot 1 las vloeit). zo doe ik het iig als ik van die ingebrande gaten moet dichten. en probeer idd zoveel nmogelijk een beschutte plek te vinden voor het lassen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 13 aug, 2009 13:57

De binnenkant van het oude achterscherm is volgens mij bedekt met een laag tectyl, kun je hier ook die 3M schijf voor gebruiken of is deze dan binnen no-time verstopt?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 aug, 2009 16:00

Die 3m is daar uitermate geschikt voor. Kost iets van 7,5 euro voor 2 schijven als je zelf houdertje er voor maakt. Maar dat zal het probleem niet zien.

Wel opletten dat je de draairichting van de borstel in de gaten houdt. Het is lastig uit te leggen, maar de draairichting moet altijd van de scherpe delen afwijzen. Anders hakt de borstel in de naden of randjes en dan slijt hij alleen twee keer zo hard.

Voor de rest, ik heb tegenwoordig altijd setje liggen, want staalbrostels en lammellenschijven zijn niet zo fijn om te ontlakken, ontroesten en ontteren dan deze 3m borstels.

om je een voorbeeld te geven van de borstel, linkje

http://solutions.3mbelgie.be/3MContentR ... =ImageFile
Laatst gewijzigd door backfire op do 13 aug, 2009 16:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1948
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » do 13 aug, 2009 16:05

Ik heb er één gekocht voor op een boormachine, welke ik nog even moet lenen. Ik snap wat je bedoelt met de draairichting. Ik ben bang dat hij sowieso sneller slijt door de lassen die ik al heb gemaakt. Zodra ik zin heb ga ik aan net ontlakken. Bedankt voor de tips!

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 13 aug, 2009 16:09

Op zich heeft hij niet zo veel last van de lassen, die zijn over het algemeen toch afgerond. Voordeel is ook meteen dat rondom je las ook meteen schoon wordt ;)

PS in plaats van lamellenschijf gebruik ik tegenwoordig dit:

http://www.shop3m.com/60980018810.html

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5129
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 14 aug, 2009 09:47

kun je die op een flex schroeven?
diverse Citroens, wat anders.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 14 aug, 2009 11:49

was een flex? Als je haakse slijper bedoelt, yep.

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » vr 14 aug, 2009 11:50

backfire schreef:was een flex? Als je haakse slijper bedoelt, yep.
Ik zeg ook altijd flex tegen een haakse slijper.. Misschien iets Limburgs...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

2cvfreak
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 512
Lid geworden op: di 28 aug, 2007 16:58
Locatie: naast me buuren in assen

Bericht door 2cvfreak » vr 14 aug, 2009 14:16

Tom Duckpower schreef:
backfire schreef:was een flex? Als je haakse slijper bedoelt, yep.
Ik zeg ook altijd flex tegen een haakse slijper.. Misschien iets Limburgs...
nee hoor, wij doen het ook hier in het noorden :lol: :wink:
2v6 Club,'87 bleu celeste
2cv6 club '86
Visa Club 0.7, '86 grijs
Cx 2200 pallas '76
Alleen een Citroën, Rijdt als een Citroën!

Plaats reactie