Pagina 2 van 2

Geplaatst: za 5 dec, 2009 14:50
door backfire
Kijk mooie gegevens Gerard. En stationair toerental is 850?

Geplaatst: za 5 dec, 2009 20:51
door Spookeend
en hoe zit dat met de visa dynamo's (met ingebouwde spanningsregelaar)?

Geplaatst: za 5 dec, 2009 21:20
door backfire
De ingebouwde spanningsregelaar is alleen een mechanische wijziging, het elektrische schema blijft gelijk, of de regelaar nou in de dynamo zit of er buiten zoals bij de eend. Het grote verschil met de Visa is dat deze (uit mijn hoofd) 35Ampere levert

Geplaatst: zo 6 dec, 2009 00:53
door Punky
Een ander verschil is dat de 2cv een gelijkstroomdynamo heeft en de Visa een wisselstroomdynamo. Volgens mij tenminste.

Wat ik zeker weet is dat de laadstroom van een 2cv Dynamo erg afhankelijk is van het toerental, terwijl een Visa dynamo ook bij lage toeren bijna zijn maximale laadstroom kan leveren. Voor filerijden ed zou de Dynamo van een Visa dus in theorie beter zijn. Ook levert een wisselstroom dynamo in de regel meer laadstroom.

Kijk anders hier eens:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/mod ... nator.html

Geplaatst: zo 6 dec, 2009 10:09
door backfire
Het zijn beide wisselstroom dynamo's, behalve de eerste versie met de dynamo achter de ventilator. Enige verschil met de 2cv en visa is de ingebouwde spanningsregelaar bij de visa variant. En ja de Visa is iets beter omdat deze tenslotte ook meer stroom moet opwekken voor gebruik in de Visa.

Geplaatst: ma 7 dec, 2009 07:39
door Gerard2cv
Hier ook nog de gegevens van de Visa 2 cil.alternators.
20A bij 900t/min
28A bij 1500 t/min
38A bij 4000 t/min
Citroën was na de eerste auto met standaard schijfremmen (DS) ook de eerste met wisselstroomdynamo's in 1968

Geplaatst: za 6 okt, 2012 14:23
door Guro
Vorige week achterruitverwarming aangesloten, vandaag moderne radio ingebouwd. Gevolg: ruitenwissers vegen aanmerkelijk langzamer. Nog wel veilig, maar langzamer dan gebruikelijk. Is dat gewoon een kwestie van tzt een iets zwaardere accu plaatsen?

Geplaatst: za 6 okt, 2012 20:14
door Kulio
Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.

Elke garage heeft een accutester. Die doet wat hocus-pocus met de accu en als de accu niet meer goed is komt er op het scherm het bericht dat de accu vervangen moet worden. Tja, dat kan je maar beter doen. De garages lopen binnen met serviceauto's die opgeroepen worden als in de winter de auto's niet meer starten. Dat voorkom je door een gammele accu tijdig te vervangen.

Geplaatst: za 6 okt, 2012 23:02
door Spookeend
achterruit verwarming, nieuwe(re) radio tegelijk aan met ruitenwissers (en lampen) kan best wel zijn dat je dan wat verschil merkt. Immers, als je meer dan zeg 30 ampere gaat vragen, wat de dynamo niet kan leveren, dan is je accu na een tijd wel aan de beurt.....

rekensom....uitgaande van volle 50 ah accu...

accu vol, bijladen van dynamo, met geluk, 30 ah.

als je dan 50 ah gebruikt, kom je per uur rijden 20 ah te kort. Blijf je doorrijden met alle verbruikers aan, dan gaat het ergens een keer mis. Gelukkig rij je zelden uren achter een met echt alles aan, dus krijg je problemen niet snel. Maar, het wordt weer kouder, dus krijgt de accu weer meer voor zijn kiezen met het vasthouden van sap (spanning)

Start je dan, is het nat, in de ochtend, en zet je de radio aan, de achterruit verwarming, het licht, want donker, en de ruitenwissers, want regen, tja......

Geplaatst: za 6 okt, 2012 23:22
door Thijs
Is dat gewoon een kwestie van tzt een iets zwaardere accu plaatsen?
Als de dynamo niet sterker wordt heeft het plaatsen van een grotere accu geen enkel nut.
Het is de dynamo die de stroom levert. De accu slaat het toevallig even op.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 00:34
door blanc/rouge2cv
http://www.zelfbouw-groenestroom.nl/rea ... windmolens
Hier staat welke verschillende en wat ze doen en waarvoor

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 10:25
door Guro
Kulio schreef:Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.
Ik maak toch zelf wel uit wat ik hier doe? Als hieruit blijkt dat de accu aan vervanging toe is heb ik er wat aan gehad.

Geplaatst: zo 7 okt, 2012 10:28
door Guro
Bedankt spookeend, Thijs en Blanc, daar kan ik wat mee.

Geplaatst: za 22 dec, 2012 05:10
door badmuts
Kulio schreef:Je stelt de vraag alleen als er een probleem is! Als de accu gewoon bijlaadt en de accu is goed dan heb je geen probleem dus dan stel je de vraag niet.
Wat een onzin, je mag best ook iets vragen als je gewoon wilt snappen hoe het zit, als je iets wilt leren. Waarom zou daar beslist een probleem aan vooraf moeten gaan?