Pagina 2 van 4

Geplaatst: do 10 dec, 2009 08:34
door Gerard2cv
Een dyane 6 van '74 heeft een groen remsysteem met schijfremmen en grote veerpotten met schokbrekers.Dus moet het chassis de mogelijkheid hebben om de bouten hiervoor te kunnen plaatsen

Geplaatst: do 10 dec, 2009 08:57
door Flevo_Duck
om van rood naar groen te gaan is dat enkel de hoofdremcilinder aanpassen??

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:10
door Gerard2cv
Nee,Je moet een andere hoofdremcilinder.achterremcilinders en alle leidingrubbers in de verbindingen veranderen.

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:19
door engbokho
Gerard2cv schreef:Een dyane 6 van '74 heeft een groen remsysteem met schijfremmen en grote veerpotten met schokbrekers.Dus moet het chassis de mogelijkheid hebben om de bouten hiervoor te kunnen plaatsen
Dyane heeft pas vanaf juli 77 groen systeem gekregen...

Mocht dit nu een 12/18 pk chassis zijn dan is het niet alleen de motorbalk waarvan de gaten niet passen, ook staat de balk meer naar achteren waardoor e.e.a wringt. Daarnaast kan je geen schokbrekers voor (en als ie ouder is dan 1965 ook achter) monteren.
Ook zal je de zijbalkjes moeten afslijpen om de koets passend te kunnen maken.

Wil je e.a ombouwen naar groen systeem dan moet je de (nieuwe)hevel van de handrem vastlassen op het chassis.

Kan je geen foto plaatsen?

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:28
door Flevo_Duck
nou het is een 18pk chassis en heeft geen zijbalkjes. heeft enkel achter schokbrekers en opzich zou ik dat graag zo laten en of het nou dot 4 of lhm word maakt mij opzich niet zo uit.

Zelf vond ik met batteurs en frotteurs heerlijk rijden lekker soepeltjes dus dacht misschien wel fijn om bij mijn dyane 6 uit 1974 ook zo'n chassis en vering eronder maar het huidige chassis is krokant en heeft een nieuwe nodig.

Maar merk nu dat ik dus een 6je op dit 18pk chassis kan plaatsen maar dan moet ik wel versnellingsbak met trommels i.v.m het dot4 remsysteem dat op dit chassis zit het enige wat ik aan zou moeten passen is dan mischien de motorsteunen en eventueel de handrem heb ik het zo goed samen gevat?

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:39
door engbokho
Als de Dyane nu al trommelremmen heeft hoef je niks te veranderen aan het remsysteem.
(dot 4 = trommelremmen, LHM = schijfremmen)
Motorsteunen voor wordt een beetje wringen en een nieuw gat boren, achter is er geen probleem.

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:45
door Flevo_Duck
Nou ik heb nog een bak met trommels staan en het maakt mij eigenlijk niets uit of hij nou trommels of schijven heeft maar gezien al het extra werk zeg doe maar mooi trommels.

En op de voorste balk van het chassis dus even nieuwe gaten boren voor de motorsteunen?

Klinkt als goed haalbaar!!

Dank voor al het mee denken;)

Geplaatst: do 10 dec, 2009 09:47
door Flevo_Duck
Michiel trouwens jij had toch in het verleden ook een witte Dyane?

Welk AC nummer had die dyane ik zou graag deze Dyane een witte kleur geven.

En iemand ook hier ervaringen met een nieuw kontje inlassen?

Is het een overzet stuk of moet je het oude kontje eruit slijpen?

Geplaatst: do 10 dec, 2009 12:08
door Michiel van G.
voor het inlassen van het kontje moet je bij Dyane Maniac zijn, hij heeft dat ook gedaan bij zijn 69-er Dyane.

Mijn Dyane was AC 088LE , Blanc Meije. Die kleur is nog goed leverbaar omdat ze ook op Citroëns in de jaren '90 werd geleverd (kwam ik toen achter toen ik een spuitbus nodig had)

Geplaatst: do 10 dec, 2009 12:11
door Duintje
wat versta je precies onder 'het kontje' ?

Geplaatst: do 10 dec, 2009 13:50
door Flevo_Duck
waar het van gedeelte van de achterklep aanvast zit en waar het nummer bord lichten etc zit daar is een nieuw deel voor te bestellen maar als het een over stuk is ben ik blij omdat ik al ben begonnen met herstellen van de gaten maar moet ik dit weer wegslijpen omdat het een vervang plaat is dan moet ik even kijken of ik toch met lassen en plaatjes het op kan lossen....

Geplaatst: do 10 dec, 2009 13:59
door Gerard2cv
Nee,het is geen overzetstuk.Het is een compleet achterpaneel met achterlichtgaten en gaatjes voor de sierlijst en ik dacht ook met de slotbalk

Geplaatst: do 10 dec, 2009 15:30
door Flevo_Duck
maar bij mij is zeg maar waar de achterklep sluit dat is door en door slecht dus als je het vervang met een nieuw stuk moet je dus het oude compleet wegslijpen?

Geplaatst: do 10 dec, 2009 16:20
door Jeroen-citroen
Je moet het oude plaat altijd wegslijpen als je het goed wilt doen. Als je er een plaat overheen zet dan gaat er tussen die 2 platen vocht zitten en rot het nog harder weg :wink:

Geplaatst: vr 11 dec, 2009 08:38
door Flevo_Duck
okej maar vocht na 3 weken binnen staan lijkt me raar.

en eigenlijk is het het bovenste randje van het kontje wat slecht is rest is hard. maar ga er eens even naar kijken:)

Gisteren nagenoeg alle plekjes gerepareerd.

beide c-stijlen binnen schermen en de binnen zijde aan de c-stijl zijn weer keihard d.m.v plaatjes erin gelast...

En mischien kan ik voor een habbekrats een ander chassis krijgen niet met batteurs maar gewoon een "nieuw" chassis die in goede staat is.

Wel een beetje lullig voor iedereen die mij een perfect advies en tips hebben gegeven maar dit kwam ook voor mij totaal onverwachts(A)

Maar belangrijkste is dat nu wel na bijna 15 jaar geschorst kenteken en nu een koets erbij gevonden en hij gaat dus weer rijden:D