Ventilator komt NIET los ... (frustratie)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 11 dec, 2009 20:06

Rossero schreef: Probleem is wel; ik heb wel een nieuwe ventilator, maar die ligt in hilversum. Zou ik zonder front (slechts het bumper met kenteken) zonder ventilator genoeg koeling hebben om het tot daar te halen? hieronder hoe ik dat dan voor me zie:

Afbeelding
hoeveel kilometer? een stukje van ca 20 a 30 km moet wel lukken met deze temperaturen mits je niet 120 km/h gaat rossen. maar zolang je rijwind krijgt...

ik heb een keer een hele tijd met een losgelopen fan gereden in hartje zomer (tuurlijk wist ik dat niet, vond m op een gegeven moment wel wat ruiken haha)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 13 dec, 2009 12:26

Wel jammer dat je zelf al redelijk goed bezig bent en dan vanwege een ventilator naar een garage moet........... :cry: :cry:

Maar ieg succes

greetz david

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Berichten: 2185
Lid geworden op: di 3 apr, 2007 18:03
Locatie: Antwerp
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » zo 13 dec, 2009 23:25

inderdaad zolang je maar rijwind hebt is dit geen probleem ook niet vlak achter vrachtwagens gaan hangen .
een gemiddelde van 80 ongeveer is best te doen .
als je maar niet te lang gaat stil staan draaien .
heb vorige keer nog 2cvke6 zo nog geholpen op de snelweg fan kapot lassing rond om gescheurd .
dit wat wel meer gebeurt , naar mijn vermoeden omwillen van dit .
dat men de schroef er moeilijk uitkrijgt en in de wilde weg begint te kloppen op dat ding .
daardoor krijgt m'n haarscheurtjes rond om de las van die klappen en scheurt de lassing uit zwakste punt van een las net naast de lassing .
gedoogt meppen diagonaal links boven rechts onder rechts boven links onder .
vermoed ook niet dat de krukas het zo heel prettig vid dat je er op ligt te beuken .
dus kruislings meppen dit omdat het konisch is en zo juist begint los te wrikken .
sterkte relax en blijven ademen ;-)
see you when you see me

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » di 15 dec, 2009 15:34

Ik heb hetzelfde probleem gehad met de ventilator op een visa motor: met geen mogelijkheid los te krijgen. Ook niet met een grote poeli trekker erop. "rammen en beuken" en "heetstoken" sprak mij niet aan omdat ik de krukas en de keerring niet wil beschadigen. Uiteindelijk heb ik de hele ventilator opgeofferd: kapotgebroken en de poeli weggeslepen tot ik bij het conische gedeelte kwam waar hij vast zit op de krukas. Dat conische gedeelte aan twee zijden doorgeslepen tot op de krukas. Een nieuwe ventilator is wel weer aan te komen.
succes Sjaak
my other car is......... ook een eend.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 15 dec, 2009 17:40

met alle respect, maar slijpen vind ik toch nog iets lomper dan warmstoken en "beuken". als je elke keer dat je puntjes moet stellen een fan kapot moet slijpen....
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » di 15 dec, 2009 22:21

bij een visa fan is het idd wat moeilijker! die heeft geen slinger buisje zegmaar

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 16 dec, 2009 16:22

en ook de oorzaak van het vastzitten gevonden? Er wordt gezegd dat olie ertussen kan verbranden en zo de fan aan de krukas vastbakt.
diverse Citroens, wat anders.

Rossero
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1947
Lid geworden op: za 26 mei, 2007 00:16

Bericht door Rossero » wo 16 dec, 2009 17:11

Ik heb nu gister mijn auto opgehaald bij een niet nader te noemen eendengarage hier over de grens, en die heeft hem wel los gekregen. Hij rijd in ieder geval weer! Nu op naar mijn ouders om de APK in orde te maken. Allen bedankt voor het meedenken!

Robbert

Sjaak S.
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 85
Lid geworden op: ma 14 apr, 2003 23:08
Locatie: Den Helder

Bericht door Sjaak S. » wo 16 dec, 2009 19:40

Aan Dyane maniac: we hebben het hier ook niet over elke keer dat je de fan er af wilt halen, zoals bv bij elke keer kontaktpuntjes afstellen. We hebben het hier over de uitzonderlijke situatie dat een fan met alle normale manieren er niet af te krijgen is. Jij mag gaan meppen en heetstoken als je dat wilt, ik geef er dan de voorkeur aan om de fan op te offeren. Dan loop ik niet het risico de krukas of het lager of de keerring te beschadigen.[/list][/quote]
my other car is......... ook een eend.

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » wo 16 dec, 2009 20:23

@Rossero:

Fijn dat ie het weer doet!
Eend voor allen, allen voor eend..

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » wo 16 dec, 2009 21:03

even zomaar, een visa fan heeft schroefdraad aan de binnenzijde, bout erin, aandraaien, bout tegen krukas, schroefdraad in fan, mild rukje, en los. Ik heb er zelf 1 op de eend, een een klein tooltje in de box in de eend, werkt altijd, super.

blijft altijd een klote klusje, als je het vaker gedaan hebt, wordt het wel makkelijker vind ik, maar de angst om wat te slopen heb ik ook altijd meer dan mijn maatje, lol........
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 16 dec, 2009 21:30

He he :D :D

En nou lekker toeren en genieten :!:

Veel plezier :!:

Greetz David

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 17 dec, 2009 10:37

Sjaak Salet schreef:Aan Dyane maniac: we hebben het hier ook niet over elke keer dat je de fan er af wilt halen, zoals bv bij elke keer kontaktpuntjes afstellen. We hebben het hier over de uitzonderlijke situatie dat een fan met alle normale manieren er niet af te krijgen is. Jij mag gaan meppen en heetstoken als je dat wilt, ik geef er dan de voorkeur aan om de fan op te offeren. Dan loop ik niet het risico de krukas of het lager of de keerring te beschadigen.[/list]
[/quote]

tsja misschien zijn de ervaringen dan anders maar ik moet toch echt elke keer wel een flink aantal keer stevig meppen om de fan los te krijgen. (deze methode staat trouwens ook in alle handleidingen beschreven) hoe krijg jij die van jou los dan? valt die er zomaar af? bij mij iig niet.

bij het "heetstoken" verwarm je de poulie en dus niet de keerring! die keerring moet tegen mi-ni-maal 120 graden bestand zijn. de bedoeling van heetstoken is dat het materiaal uitzet. je wilt dus alleen de poulie heet hebben en niet de krukas. de poulie zit ook over de krukas heen als het ware, dus de kans dat je het op de plek van de keerring heter dan 120 graden hebt, dan heb je heel fanatiek zitten stoken. de keren dat ik de boel warmstookte deed ik dit zo dat het plastic van de fan ook niet smolt, dus dat de keerring dan stuk zou gaan lijkt me sterk en soms is dit net het duwtje in de rug om de fan los te krijgen.

ik zou toch heel bang zijn als ik de slijptol in de fan zet dat deze heel makkelijk de krukas toch raakt of dat je uitschiet en de oliekoeler aan gort slijpt en ik hoef je niet te vertellen dat bij slijpen een hoop hitte ontstaat. ik denk dat de krukas (en dus de keerring) heter wordt door slijpen dan even een hobby brandertje erop.

ik deel je mening dus niet dat "meppen" en "heetstoken" nu erg lompe manieren zijn. ik bedoel ook geen acetyleen brander of moker en verlengstuk van 1 meter.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 17 dec, 2009 13:47

gewoon oude fusee pen er in paar keer rammen en draaien en weer rammen, jullie zijn gewoon te lief voor dat ding?

Plaats reactie