Pagina 2 van 3

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Geplaatst: ma 8 mar, 2010 18:41
door Ronald
Zonder al te veel verwarring te willen zaaien. Maar dit stond in de eerste post.
deeoo schreef: ik er heb er volle accu in gezet. Direct contact maken op de startmotor met een schroevendraaien (altijd spannend) zorgt voor een startende (en heerlijk draaiende) motor.
Lijkt mij dat je het beste de vraagteken-draad kunt gaan testen...
Enne... Je weet zeker dat jouw accu vol is? (zie vorig topic :oops: )
En in de laatste post van het topic "blok vreet startmotoren" staat ook nog een handige manier om je contactrol te controleren.

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Geplaatst: ma 8 mar, 2010 19:29
door lordmaster1
Ronald schreef:... En in de laatste post van het topic "blok vreet startmotoren" staat ook nog een handige manier om je contactrol te controleren.
Ronald, je weet toch wel dat ik een Dyane heb en in een Dyane zitten de 3 draadjes vast op een blokje wat daarna in z'n geheel op t contactslot wordt geschoven... Testen wordt zo lastiger..

Geplaatst: di 9 mar, 2010 10:14
door Gerard2cv
Ze bedoelen hier met controleren,het kapje met de 3 stekkers er afschroeven en de rol bekijken op inbrandingen :lol:

Re: Nog een startprobleem (foto's toegevoegd)

Geplaatst: di 9 mar, 2010 13:57
door Ronald
lordmaster1 schreef:in een Dyane zitten de 3 draadjes vast op een blokje wat daarna in z'n geheel op t contactslot wordt geschoven...
En aan de 'achterkant' van dat blokje. Zie je daar koperen aanhechtingen zitten van de draad? Als dat zo is kun je van daaruit een circuit maken om te kijken of je een draadbreuk hebt. Dus blokje los, aansluiting bij het startrelais los en met een lampje of voltmeter kijken of deze draad nog goed is.
Maar je kunt de contactrol toch wel loshalen? Want meestal is dat namelijk de boosdoener (oxidatie). Of een slechte accu natuurlijk...

Geplaatst: di 9 mar, 2010 14:22
door AZL57
Natuurlijk gewoon het veerclipje eraf en dan valt de contactrol eraf net als bij een eend.

Geplaatst: di 9 mar, 2010 14:39
door Ronald
even een fotootje (als me dat lukt) ter verduidelijking:
Afbeelding
En met een schroevendraaier kun je hem naar boven draaien en vervolgens eruitnemen om de ingewanden te inspecteren.
Afbeelding

Geplaatst: di 9 mar, 2010 16:32
door Gerard2cv
Draai hem ook in de bovenste stand om hem te monteren

Geplaatst: wo 10 mar, 2010 18:55
door Kulio
Het is duidelijk wat er hier aan de hand is. Het probleem ligt hem niet aan de startmotor maar aan het startrelais of aan het circuit van het startrelais. Die krijgt of geen spanning tijdens het starten (is meetbaar) of er is iets met de contacten die de accu met de startmotor verbindt (ook meetbaar). Als het bij mij zou gebeuren zou ik eerst meten of de spanning over het startrelais niet in elkaar zakt tijdens het starten. Als dat gebeurt is er een probleem in het circuit naar het startrelais toe (kontactrol?) Als dat niet gebeurt en de accu is goed dan gewoon het startrelais vervangen. Dat kost je de kop niet.

Geplaatst: ma 5 apr, 2010 19:22
door deeoo
Na een dikke pauze wilde ik weer verder 'klussen' en heb de startmotorrelais weer in elkaar gezet. Wonder boven wonder reageerde hij nu WEL op het draaien van de sleutel. Helaas heb ik iets niet goed gedaan bij het terug in elkaar zetten van het relais want de tandwielen grijpen niet in elkaar waardaar ik enkel een zoemend geluid hoor bij het maken van contact.

Ter illustratie:
Afbeelding
1. Ik heb de schroefjes aan het uiteinde van B losgemaakt en deel A uit deel B getrokken.

2. Ik vermoed dat de uitstekende puntjes van 3 tussen de vorken van 4 moet komen te zitten, maar ik krijg 2 niet door de vorken heen. De vork van 4 zorgt er voor dat de tandwielen van de startmotor in de tandwielen van de motor grijpen toch?

Doe ik iets gigantisch verkeerd?

Geplaatst: ma 5 apr, 2010 23:21
door backfire
Punt 2 klopt 3 hoort in 4, deze trekt dan het tandwiel naar voren, maar volgens mij is het gewoon een kwestie van juiste hoek van insteken waardoor alles net in elkaar valt. Als ik hem in mijn handen zou hebben dan zou ik het zo kunnen zien, maar gaat mij zo niet lukken.

Geplaatst: do 29 apr, 2010 18:10
door bartje2212
blijft gek dat op dat aansluit lipje op het startrelais geen draad zit. lijkt mij de aansturing van het relais ?

Geplaatst: zo 9 mei, 2010 12:59
door deeoo
Ik heb inmiddels een andere startmotor gekocht (bedankt Sander!) en ingebouwd. Nooit gedacht dat een startmotor vervangen makkelijker zou zijn dan gras maaien. M'n geitje start nu weer zoals het hoort.

Jeuj!

Geplaatst: ma 7 mei, 2012 20:40
door Bertje Beige
Kan iemand hier mij ook vertellen of de contactrol van een 2CV en dyane hetzelfde zijn?

Geplaatst: di 8 mei, 2012 08:41
door Gerard2cv
Ja,hetzelfde. :lol:

Geplaatst: di 8 mei, 2012 21:51
door Bertje Beige
Mooi, bedankt :wink: :D