Pagina 2 van 25
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 09:35
door Geert
Erasmo schreef:siemen schreef:er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.
maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden
De rechter toevallig?
Oeps!! Komt dat omdat het metaal zo dun is??is wel jammer, zou een goede oplossing zijn voor de roest!
En zandstralen kan geen kwaad?? Ik stel me voor dat die kleine zandkorreltjes ook niet zo goed zijn voor het metaal. Kan ik dan niet veel beter schuren?
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 10:55
door siemen
schuren schuren en nog eens schuren
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 11:08
door André Post
Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 12:01
door thomaaas
Geert schreef:Erasmo schreef:siemen schreef:er blijft niks van over als je hem laat verzinken.
vorig jaar op citromobil was dat te zien met een acadiane.
maak eens foto's van de achterpanelen,meschien zijn ze te redden
De rechter toevallig?
Oeps!! Komt dat omdat het metaal zo dun is??is wel jammer, zou een goede oplossing zijn voor de roest!
En zandstralen kan geen kwaad?? Ik stel me voor dat die kleine zandkorreltjes ook niet zo goed zijn voor het metaal. Kan ik dan niet veel beter schuren?
Denk doordat er geen verstevigingsribbels in het materiaal zitten, alle vlakke panelen trekken krom bij thermische verzinken. Gelukkig is dat bij een eend maar heel weinig, alleen de A-panelen voor de voordeur, en die zijn nog wel op te vullen met primer.
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 12:19
door Geert
André Post schreef:Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
En hoe heb jij dat opgelost==
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 14:48
door Erasmo
siemen schreef:
Denk doordat er geen verstevigingsribbels in het materiaal zitten, alle vlakke panelen trekken krom bij thermische verzinken. Gelukkig is dat bij een eend maar heel weinig, alleen de A-panelen voor de voordeur, en die zijn nog wel op te vullen met primer.
In principe zou elektrisch verzinken toch geen probleem moeten zijn?
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:02
door thomaaas
Nee maar dan komt de zink niet overal in het werkstuk, alleen op de punten waar de stroomgeleiding het beste is en door het vormen van een kooi van Faraday in de holle ruimten betekend dat dat juist daar geen zink zal komen. Een beter oplossing is dan het dompelen in een epoxybad, maar nog beter is een kataforesebehandeling (hetzelfde als elektrogalvanisatie, maar de op het materiaal aangebrachte laag werkt isolerend waardoor er geen ladingsverschil meer op die plekken bestaat, er dus geen kooi van Faraday ontstaat en het gehele werkstuk volledig bedekt wordt met een beschermlaag).
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:37
door Geert
thomaaas schreef:Nee maar dan komt de zink niet overal in het werkstuk, alleen op de punten waar de stroomgeleiding het beste is en door het vormen van een kooi van Faraday in de holle ruimten betekend dat dat juist daar geen zink zal komen. Een beter oplossing is dan het dompelen in een epoxybad, maar nog beter is een kataforesebehandeling (hetzelfde als elektrogalvanisatie, maar de op het materiaal aangebrachte laag werkt isolerend waardoor er geen ladingsverschil meer op die plekken bestaat, er dus geen kooi van Faraday ontstaat en het gehele werkstuk volledig bedekt wordt met een beschermlaag).
En krijg je dan geen vervorming van het plaatstaal??
Is het de bedoeling dat hij eerst met zuur wordt behandeld, zoals ik in een andere post heb gelezen, en dan die kataforesebehandeling??
Geplaatst: zo 14 mar, 2010 15:58
door André Post
Geert schreef:André Post schreef:Ook al 2x gebroken voorveren gehad.
De laatste lag in 4 stukken.
En hoe heb jij dat opgelost==
Andere potten er onder geschroeft.
Helaas wel met de verkeerde veren, maar ik kan weer rijden.
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 11:47
door Geert
Nou ben ik alweer een beetje wijzer.
Gisteren naar Gemert geweest en daar een en ander uitgezocht.
Mijn AZU is een AZU B 1974 op de weg gekomen in FR in augustus van dat jaar. de motor is een AYA 2 wat volgens mij inhoud dat hij 435 CC is dus 18PK?
Vandaag zijn we begonnen met het uit elkaar halen van deze wagen, ben benieuwd wat we allemaal tegenkomen
Ik zal binnenkort eens een paar foto's plaatsen
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 16:25
door Bertje Beige
435 cc is geen 18 pk, maar 24, daarom is het volgens mij geen AZU B, want die hadden een 425 cc motor.
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 19:11
door Geert
AZU serie B with 435cc engine 12V
Kun je lezen op de site van Jeroen Cats.
En of het nu een 18 of 24 PK is maakt me niet uit.
Maak ik me niet druk om
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 19:22
door Davitamol
Hoi
we zijn vandaag begonnen met de eend uit elkaar te halen maar we zijn bij de stuurkolom een beetje vastgelopen nou is mijn vraag hoe krijg je de bouten los waar de stuurkmolom mee vast zit?
en mijn foto,s krijg ik niet gepost
Edit J.C. : Als je het gedeelte van de url achter jpg weg haalt werkt het wel
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 20:13
door Geert
David bedoelt dat we de schroeven van de stuurkolom niet los krijgen.
Welke maat sleutel moet je hiervoor b.v. hebben??
Geplaatst: zo 21 mar, 2010 21:14
door AZL57
Dit zijn afbreekmoeren, als diefstal beveiliging. Drie opties, de beugel onder de buis doorflexen of boren (wel voorzichtig om het slot niet te beschadigen. Andere optie grotere maat moeren op de conische afbreekmoeren lassen. Is wel wat lastig aan te komen.
Andere optie de buis laten zitten en alleen de stuurkolom eruit halen.
Plaatje afbreekmoer, na aandraaien breekt de zeskant af en blijft alleen het conische deel op de schroefdraad zitten.