Pagina 2 van 13

Geplaatst: wo 21 jul, 2010 13:38
door Nicky
Omdat die veel goedkoper zijn.

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 06:14
door Willem2
Heb je met een andere bobine ook een ander soort bougies nodig?

Geplaatst: wo 28 dec, 2011 11:45
door dyane_maniac
nee. standaard worden er twee ngk bougies bijgeleverd. deze schijnen zoieso de beste keus te zijn (vooral icm electronische ontsteking).

maar dit zijn wel "standaard" bougies, dus niet overdreven duur (geloof dat een ngk 3 euro is en een eqyem 2 ofzo

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 21:48
door Hans Boekel
lecelta schreef:Hey Nicky,

Als ik naar de link kijk die jij opgeeft zie ik 3 verschillende coil-kits voor 2 cylinder motoren. Welke is geschikt voor een 2cv met electronische ontsteking (DG-Nition)?

Mvg Jan.

Geplaatst: zo 14 okt, 2012 21:52
door Hans Boekel
Hai Allemaal,
Even een aanvulling op de harley super-coil (kit #140405 )bobine.
Hij werkt perfect en ik rij er nu al weer twee jaar mee.
Ik rij op lpg met de eend en ook daarmee start hij in de winter en zomer zonder problemen

Geplaatst: ma 15 okt, 2012 08:09
door Nicky

Geplaatst: wo 2 jan, 2013 00:20
door Heidi
Deze werkt ook perfect, ik heb 'em nu 3 jaar getest:

http://www.duckservice.nl/aanbod/onderdeel/19

Geplaatst: wo 30 jan, 2013 21:00
door azuiper
of deze bobine met dubbele uitgang en zeer krachtige vonk van 160Mj voor € 77,=

link : http://www.silent-hektik.com/Zub_Twin.htm

Geplaatst: do 31 jan, 2013 19:24
door achtpeter
Die ziet er inderdaad interessant uit. Ik zou willen weten of de laagspanningsaansluitingen passen bij de 123-Ignition. Leen, of een andere expert?

Geplaatst: do 31 jan, 2013 19:43
door azuiper
Hoi,

even de feiten van de 2 bobines op een rijtje :

- Silent Hektik : 2.2 Ohm
- Accell (en dus ook Ecas) art. 140405 : 3.0 Ohm

Volgens Ecas-site "heeft dezelfde weerstand als de originele bobine" leid ik af dat de originele citroen 2CV bobine dus 3.0 Ohm heeft.

Ik weet echter niet of je dan ongestraft een andere bobine met weerstand 2.2 Ohm kunt gebruiken ??? Wie weet dat wel ? :oops:

Geplaatst: vr 1 feb, 2013 10:37
door achtpeter
Als er meer energie uit het hoogspanningsgedeelte komt, moet die er aan de laagspanningskant ingestopt worden. Dat zal ook wel gebeuren, gezien de lagere weerstand. Zoiets zal met puntjes geen groot probleem zijn, maar kan een elektronische ontsteking het aan? Help, elektronica-experts!
(Overigens ben ik van mening dat de "gewone" zwarte bobines op dit forum een overdreven slechte reputatie hebben. Ze krijgen wel heeeeeel vaak de schuld.)

Geplaatst: vr 1 feb, 2013 11:26
door azuiper
nieuwsgierig geworden heb ik gezocht op het internet, op de site www.123ignition.nl staat het volgende geschreven over combinatie van 123-ontsteking en bobines :

"Is it true that it is advisable to install a more powerful coil. If so, which one would you recommend?
On a 2cv: If you have a black 123ignition : DON'T use other coils. Best advise : buy a new black 2CV-coil, and new (silicone) ignition leads.

The more powerful VISA-coil can ONLY be used, in combination with a 123ignition\blue. ( the one with the vacuum-advance ) Using a VISA-coil, in combination with a 123\2CV, will destroy the ignition.

On all other cars: if you use anything else then the original coil make sure its primairy resistance is not lower than the original coil's. "



ik veronderstel dat iedereen voldoende Engels kent om dit te lezen en te begrijpen .....

Geplaatst: vr 1 feb, 2013 17:16
door Gerard2cv
Peter,als er meer hoogspanningswikkelingen zitten kan de vonk
hoger worden zonder dat er meer ingestopt wordt en de ontsteking zit in het laagspannings circuit.

Geplaatst: vr 1 feb, 2013 18:51
door RobM
een 123 gaat kapot als je een visa bobine gebruikt. Zelf geprobeerd. Als je daarna de 123 vervangt door puntjes knalt de bobine uit elkaar. ook zelf geprobeerd.

En of die zwarte bobines zo slecht zijn? Ik heb meer kapotte exemplaren gezien dan werkende. Als mijn eend af is gaat er een bobine in die het altijd blijft doen. Geen gezanik met niet-starten-met-warme-motor..... Moet in deze eeuw toch niet nodig zijn.
Gerard2cv schreef:Peter,als er meer hoogspanningswikkelingen zitten kan de vonk
hoger worden zonder dat er meer ingestopt wordt.
klopt, maar de stroom wordt lager en dus de vonk minder krachtig. Je kan nooit meer vermogen uit een bobine halen dan je er in stopt.


Gr Rob

Geplaatst: vr 1 feb, 2013 19:25
door LPGo
RobM schreef:een 123 gaat kapot als je een visa bobine gebruikt. Zelf geprobeerd. Als je daarna de 123 vervangt door puntjes knalt de bobine uit elkaar. ook zelf geprobeerd.

En of die zwarte bobines zo slecht zijn? Ik heb meer kapotte exemplaren gezien dan werkende. Als mijn eend af is gaat er een bobine in die het altijd blijft doen. Geen gezanik met niet-starten-met-warme-motor..... Moet in deze eeuw toch niet nodig zijn.
Gerard2cv schreef:Peter,als er meer hoogspanningswikkelingen zitten kan de vonk
hoger worden zonder dat er meer ingestopt wordt.
klopt, maar de stroom wordt lager en dus de vonk minder krachtig. Je kan nooit meer vermogen uit een bobine halen dan je er in stopt.


Gr Rob


Eigenlijk is het heel erg simpel.... een bobine gaat kapot doordat hij te lange tijd stroom krijgt......

Zoals jullie weten (of niet ) ik heb mijn eigen electronische ontsteking ontwikkeld en hierbij krijgt de bobine 0,003 seconden lang stroom en maakt toch een goede vonk, je leest het goed 3 duizenste van een seconde!!!!!!!!! hierbij gebruik ik een zwarte bobine en dit is vanaf zo' n 4000 toeren. (ik werk met een microcontroller die 20.000.000 miljoen berekeningen per seconde maakt)

Bij een Visa bobine is dit nog veel minder ongeveer 0,0015 seconde en dit is nog teveel..

Alle stroom die je langer aan de bobine geeft is dus nutteloos en wordt dus omgezet in warmte waardoor je bobine stuk gaat.... Ik weet niet hoe goed 123 en co dit geregeld heeft
maar zo te lezen niet goed....

N.b. Tijdens het starten krijgt mijn bobine 0,015 seconden stroom dit omdat de spanning dan lager (startmotor vraagt veel stroom) is en de boel nog op gang moet komen. Aangezien de bobine dan maar 2 of 3 keer per seconde hoeft te werken wordt hij dan toch niet warm.....

Ook tijdens het accelereren moet de bobine langer stroom krijgen, omdat een rijker mengsel (volgas) moeilijker te ontsteken is dan als je met 70 over de dijk tuft....

p.s. bij mijn ontsteking kan ik via de laptop de laadtijd van de bobine aanpassen in 10 toerental stappen, dus veel laadtijd tijdens starten en weinig tijdens hoge toerentallen.