ik ben het met je eens dat je met een carb. motor niet zuinig rijdt met lage toeren en (relatief) veel gas, maar het "fluwelen voetje" bij optrekken is m.i. ook niet je van het. dan duurt het echt een eeuwigheid voor je je snelheid hebt bereikt en heb je een hoger verbruik voor langere tijd. ik geef redelijk gas en kom daarmee snel op mn snelheid en daarna kan het gas er weer iets van af. probeer wel te vermijden dat je het gaspedaal loslaat en daarna weer intrapt. op die manier wordt er een flinke plas benzine de carb ingepompt door de acc. pompTB schreef:Maar goed. Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.
economy meter
-
- Heavy user
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
Als je zo'n metertje wilt installeren moet je wel een pakking met aansluiting onder je carb hebben. Ik had zo'n metertje in m'n Axje gezet en dat werkte wel maar je zult zien dat je eigenlijk best weet wanneer je het zuinigst rijd. Ik denk zelfs dat ik nog wel een metertje voor je heb liggen.
AZAM6 '67 Orange Mandarine. 12-93-DN
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Two-cilinder bleus, going on and going strong!p
Je zult zelf de afweging moeten maken of je als een slak op de weg wilt rijden of toch lekker door wilt tuffen. Het gas wat dieper intrappen zul je toch wel moeten doen, anders kun je net zo goed niet gaan rijdendyane_maniac schreef:ik ben het met je eens dat je met een carb. motor niet zuinig rijdt met lage toeren en (relatief) veel gas, maar het "fluwelen voetje" bij optrekken is m.i. ook niet je van het. dan duurt het echt een eeuwigheid voor je je snelheid hebt bereikt en heb je een hoger verbruik voor langere tijd. ik geef redelijk gas en kom daarmee snel op mn snelheid en daarna kan het gas er weer iets van af. probeer wel te vermijden dat je het gaspedaal loslaat en daarna weer intrapt. op die manier wordt er een flinke plas benzine de carb ingepompt door de acc. pompTB schreef:Maar goed. Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.

2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Ligt natuurlijk ook aan de situatie, als ik hier om half 7 de lege 80 weg op draai trek ik zo zuunig mogelijk op maar als ik een 3 kwartier later de snelweg op ga is het gewoon plankgas die oprit op!TB schreef: Je zult zelf de afweging moeten maken of je als een slak op de weg wilt rijden of toch lekker door wilt tuffen. Het gas wat dieper intrappen zul je toch wel moeten doen, anders kun je net zo goed niet gaan rijden

-
- Heavy user
inderdaad, daar zou het me om te doen zijn. optrekken doe ik toch meestal zo vlot mogelijk. hou niet van dat getrut. vind dat ook een beetje aso als iedereen achterje moet wachten of zelfs een groen stoplicht mist door mij of dat ik met onvoldoende snelheid in moet voegen. letwel dit zeg ik voor mijn situatie (randstad, dus altijd wel drukkig) wil geen waardeoordeel geven tav mensen die wel langzaam optrekken (hoewel ik wel altijd een bloedhekel heb aan mensen die dat niet doen en je daardoor dus weer een groen licht mist of met 80 moet invoegen)
maar weer OT, ik zal eens gaan snuffelen op de sloop. @citroel: je hebt een pm

maar weer OT, ik zal eens gaan snuffelen op de sloop. @citroel: je hebt een pm
-
- Heavy user
Bartje schreef:TB schreef:Probeer het 'nieuwe rijden' niet bij carburateur motoren. Diep gas geven en dan de hoogste versnelling gebruiken is leuk bij een injectiemotor. Bij een auto met carburateur moet je zo min mogelijk het gas intrappen om zuinig te rijden. Dus met een fluwelen voetje rijden.
Wat veroorzaakt dit wezelijke verschil tussen carburateur en (benzine) injectie motoren?
Denk je niet dat injectie motoren niet elektrisch verrijkt worden als je het gaspendaal intrapt??? (diesels iig wel) Een carb. motor kan niet zonder, waarom een injektie motor dan wel?de acceleratiepomp
Ik wil hier niet de wijsneus uithangen, maar ehh, vol gas heeft bij een benzine motor de hoogste efficiency (je regelt bij een benzine de lucht toevoer), maar daarmee ook het meeste vermogen en power is dan toch weer brandstofverbruik....Vanwege de eficiency zou je altijd vol gas moeten rijden, maar dan gebruik je ook meer brandstof, waar het optimale brandstofverbruik ligt bij accellereren is denk ik misschien helemaal niet zo makelijk te zeggen.
Als iemand mij kan uitleggen waarom je met een injectie motor vol gas moet optrekken om het beste verbruik te krijgen en met een carburateur juist voorzichtig gas moet geven? dan hoor ik het graag.
-
- Heavy user
omdat een injectie dmv een lamba sonde aangestuurd wordt welke meet of het mengsel te rijk/arm staat. als je een carb vol open trapt zuigt deze eigenlijk te veel brandstof naar binnen. er zal een deel onverbrand de uitlaat verlaten. geloof ikBartje schreef:Als iemand mij kan uitleggen waarom je met een injectie motor vol gas moet optrekken om het beste verbruik te krijgen en met een carburateur juist voorzichtig gas moet geven? dan hoor ik het graag.
-
- Addicted user
- Contacteer:
Volgas is injectie net zo efficient als carb, maar bij tussentijds gasgeven is de injectie efficienter met doseren door de lambda en luchtsensoren, geen overbodige verbruik van brandstof, maar allergrootste voordeel met injectie is dat je bij gas loslaten de injectoren gewoon kunt afsluiten.
@DM Als je carb gas intrapt krijgt deze te veel lucht ten voordat uiteindelijk de benzineaanzuiging gelijk is aan de hoeveelheid lucht. Om dit op te lossen moet je dus ff wat extra er in pompen. Betere oplossing is om een SU carb te gebruiken, de venturi staat los van de gasschuif welke wordt bediend door drukverschil.
@DM Als je carb gas intrapt krijgt deze te veel lucht ten voordat uiteindelijk de benzineaanzuiging gelijk is aan de hoeveelheid lucht. Om dit op te lossen moet je dus ff wat extra er in pompen. Betere oplossing is om een SU carb te gebruiken, de venturi staat los van de gasschuif welke wordt bediend door drukverschil.
-
- Heavy user
ik heb ein-de-lijk het vacuum metertje aangesloten (met dank aan citroel). ik heb nog niet echt kunnen zien wat het doet qua zuinig rijden met verschillende gasstanden en versnellingen want ik heb het lampje nog niet aangesloten (en het was donker) en ik was aan het inrijden (dus was op andere dingen gefocused
) maar gewoon bij stilstand en dan gasgeven reageert het metertje goed! weer een toffe gadget in de eend!
en met de huidige benzine prijzen (helaas kan ik niet meer op bioethanol rijden omdat de tamoil waar ik e85 tankte over is genomen door de shell (yuk) )
btw, om de meter aan te sluiten heb ik een gat in de achterkant van de carburateur pakking geboord en hier een stukje van een oude remleiding (met zo'n bobbeltje) er in gelijmd met 2k lijm en hierop een stukje slang aangesloten. erg basic dus..

btw, om de meter aan te sluiten heb ik een gat in de achterkant van de carburateur pakking geboord en hier een stukje van een oude remleiding (met zo'n bobbeltje) er in gelijmd met 2k lijm en hierop een stukje slang aangesloten. erg basic dus..
-
- Veelvuldig poster
Ik heb ooit een Lada Samara 1500 met dubbele carberateur gehad die had ook zo'n meter. werkte heel simpel : hoe voorzichtiger je het gas indrukte hoe rustiger de verbruiksmeter reageerde.
Ik vond het altijd wel een leuk metertje maar er waren ook wel dagen dat ik er liever even niet naar keek ( als ik met 180 over de A2 of de A6 raasde)
Helaas is de wagen kort gereden anders had ik hem zeker nog gehad
Ik vond het altijd wel een leuk metertje maar er waren ook wel dagen dat ik er liever even niet naar keek ( als ik met 180 over de A2 of de A6 raasde)
Helaas is de wagen kort gereden anders had ik hem zeker nog gehad
met eendige groeten,
-
- Heavy user
http://s19.photobucket.com/albums/b190/ ... G_0426.mp4
(dit was gewoon even klooien op een lege weg, maar in het echt zie je echt goed wat de stand van het gaspedaal icm de betreffende versnelling doet. zo is het grappig om te merken wanneer de vierde versnelling ook daadwerkelijk zuiniger is. zo schakelde ik (bij gelijkblijvende snelheid) vrij snel over naar de vierde versnelling, maar bij 55 km/h is de derde dus toch zuiniger)
(dit was gewoon even klooien op een lege weg, maar in het echt zie je echt goed wat de stand van het gaspedaal icm de betreffende versnelling doet. zo is het grappig om te merken wanneer de vierde versnelling ook daadwerkelijk zuiniger is. zo schakelde ik (bij gelijkblijvende snelheid) vrij snel over naar de vierde versnelling, maar bij 55 km/h is de derde dus toch zuiniger)