Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 5 mei, 2010 11:39
door badmuts
2cvwetsuit schreef:Over start problemen. Een elec ontsteking vond ik echt de uitkomst op onze eend. Zijn geld dubbel en dwars waard.Misschien wil dat ook wel helpen.Sterkte, Sjaak.
Een elektronische ontsteking plaatsen is mooi, maar verhelpt het probleem dat de startmotor niet gaat draaien niet.
Re: Startprobleem (Elektronisch probleem?)
Geplaatst: wo 5 mei, 2010 14:32
door hvb-013
badmuts schreef:hvb-013 schreef:In ongeveer 80% van de gevallen dat ik mijn 2cv wil starten doet hij niets. Het oliedruklampje gaat wel branden en als je wilt (door)starten brandt deze iets minder fel. De auto maakt geen enkel geluid.
In de meeste gevallen is aanslingeren geen probleen en de auto start dan wel.
Wat zou het probleem kunnen zijn? Contactslot?
Het relais op je startmotor is waarschijnlijk van binnen vies en komt niet in beweging als het via het contactslot bekrachtigd wordt. Remedie: uit elkaar halen, schoonmaken + contacten opschuren, in elkaar zetten.
Als je toch bezig bent ook even de startmotor zelf open maken en de koolborstels controleren + de koolstofpoeder van de slijtage uit de collector poetsen.
Je zult zien dat je startmotor na deze actie veel sneller rond gaat, en dat kan op een koude winterdag net het verschil maken tussen wel en niet aanslaan. Je kunt het mechaniek wat het rondsel op de tandenkrans van het vliegwiel drukt dan ook gelijk schoonmaken en smeren.
Niet moeilijk allemaal, zelfs ik kan het.
Of het probleem in het relais zit is te testen door een schroevendraaier tussen de 2 contacten op het relais te zetten (zorg dat ie in z'n vrij staat, geen handen op draaiende delen leggen en kijk uit dat je met de schroevendraaier geen andere ijzeren delen raakt want dan krijg je serieus vuurwerk...). Als de startmotor dan wel draait is het relais het probleem, anders verder zoeken.
Andere mogelijkheid is nog dat de aansluiting van je massakabel op de versnellingsbak vervuild is, zat bij mij eerder onder de olie/zandprut maar met daaronder roest en viezigheid. Remedie: schoonmaken en opschuren.
Je contactslot doet het waarschijnlijk nog wel, anders zou ie a. met slingeren niet starten en b. het oliedruklampje niet zachter gaan branden als je de sleutel naar 'startstand' draait. Dat lampje gaat zachter branden doordat het startrelais (bendix) stroom trekt.
Als je het toch niet vertrouwt kun je buiten het contactslot om de draden even doorverbinden (knijp even een hulpkabeltje met de juiste stekkers in elkaar) en kijken of je startmotor dan wel gaat draaien.
Als dit alles niet helpt en je weet zeker dat je accu goed opgeladen is: accukabels vervangen. Soms zien ze er van buiten goed en dik uit en blijken ze van binnen amper contact te maken - dit probleem heb ik bij mijn C25 bus gehad en het dreef me tot wanhoop voordat ik doorhad wat er loos was.
Bedankt voor je reactie! Hoe komt het eigenlijk dat de auto wel start als de motor koud is, maar als de motor warm is juist niet?
Geplaatst: wo 5 mei, 2010 14:52
door bartje2212
als je bedoelt dat ie niet aanslaat als ie warm is: dat is volgens mij typisch eend! als ie warm is gewoon met plankgas starten; dan springt ie makkelijk aan.