Pagina 2 van 7
Geplaatst: zo 25 apr, 2010 23:00
door AZL57
Heel mooi werk, je had ook de assen zilver kunnen spuiten staat nog leuker bij het galva chassis
Geplaatst: zo 25 apr, 2010 23:59
door backfire
Zo, dat ziet er weer mooi uit Bart, wordt weer een mooi eendje. :8
Geplaatst: di 27 apr, 2010 22:07
door bartvds
Ben nu aan de vooras bezig, is volledig uit elkaar, armen zijn al geschuurd en gaan eerst in de RX5 en dan in de RX10, vooras zelf daarna ook, spoorstangen moet ik ook nog schuren en daarna behandelen, dan het stuurhuis terug opbouwen en alles op het chassis monteren.
Tegen dat dat klaar is hoop ik dat ik mijn (juiste) koppeling heb (had het nieuw type besteld en moet oude type zijn), dan kan de versnellingsbak tegen de motor en kan ik de rest van de motor verder opbouwen (nieuwe remschijven, de remklauwen heb ik al gerestaureerd/gereviseerd, carburator moet nog gereinigd worden, luchtfilter, enz.)
En dan is het rollend chassis af en kan het motortje terug gestart worden
Koets is trouwens nog niet klaar, maar heb nu toch nog genoeg te doen
Bart
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 09:01
door rusty
bartvds schreef:
Tegen dat dat klaar is hoop ik dat ik mijn (juiste) koppeling heb (had het nieuw type besteld en moet oude type zijn), dan kan de versnellingsbak tegen de motor en kan ik de rest van de motor verder opbouwen (nieuwe remschijven
Bart
euhhh ik kan me vergissen, maar volgens mij heb je op een schijvenbak (van een 2cv6) altijd een nw type koppeling nodig..... weet je zeker dat je t oude type nodig hebt?? die heb je trouwens tegenwoordig ook met diafragma i.p.v. 3 vingers, koppelt wat soepeler.
greetzzzzzzzzzzzz
Rusty
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 10:03
door Michiel van G.
Mijn Dyane heeft ook een drie vinger koppeling met dik vliegwiel met schijvenbak. Dus het kan wel.
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 21:19
door bartvds
ja hoe leg ik het best uit, mijn koppeling met 3 vingers is ondertussen inderdaad vervangen door een diafragmatype maar de koppeling verschilt toch met die van de laatste 2pk's. op mijn vliegwiel staan de bouten netjes verdeeld over de totale buitenzijde en bij de nieuwste type koppeling staan de bouten dichter per twee bij elkaar, begrijp je het zo?
kan het niet anders uitleggen, zal anders eens een foto maken
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 21:31
door bartvds
Dit is dus de koppeling nieuw type
Dit is dus de koppeling oud type, zie je dat de boutgaten voor het vliegwiel verschillen?
Geplaatst: wo 28 apr, 2010 23:11
door Punky
Ik heb pas zo'n nieuwe koppelingsgroep voor een dik vliegwiel op mijn Ami gezet en deze bevalt goed moet ik zeggen. Montage gaat makkelijk en hij koppelt goed.
En voor de volledigheid de Ami heeft een dik vliegwiel met een schijvenbak.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 10:19
door dyane_maniac
Michiel van G. schreef:Mijn Dyane heeft ook een drie vinger koppeling met dik vliegwiel met schijvenbak. Dus het kan wel.
idd een schijvenbak kan met dik en dun vliegwiel en een trommelbak alleen met dik vliegwiel (of eigenlijk heeft het niet veel te maken met schijven of trommels, maar met de prise as. de prise as met lange splines (standaard gemonteerd op de schijvenbakken) kan op dik en dun vliegwiel.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 12:39
door bartvds
Dus eigenlijk is het afhankelijk van het type vliegwiel (dik of dun) welke koppeling erop past, wat is het verschil tussen die beide types vliegwielen dan?
Geplaatst: do 29 apr, 2010 13:39
door backfire
Een vliegwiel met een dikke rand waar de plaat in valt of een plat vliegwiel waar de plaat op ligt.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 17:26
door bartvds
En geeft dat dikker vliegwiel dan andere rij-eigenschappen dan een dunner vliegwiel?
Geplaatst: do 29 apr, 2010 17:43
door backfire
Ja, dikker vliegwiel is zwaarder en geeft daardoor meer koppel bij lagere snelheden, (vliegwiel effect, ff googlen) maar is trager met het reageren op gasgeven door massatraagheid.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 19:52
door Yannick
Je zal het ook voelen op een helling of bij tegenwind. Een auto met een zwaarder vliegwiel blijft dan veel makkelijker op snelheid.
Geplaatst: do 29 apr, 2010 22:10
door AZL57
Ik heb bij een kennis uit Luik eens in een dyane gereden met een uitgeboord vliegwiel. Meer gaten dan ijzer. Het ding trok als een raket, maar stationair liep ie niet zo heel geweldig meer.