starten met warme motor

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » di 29 jun, 2010 16:44

Plankgas starten...
Als ie met warme motor niet wil aanslaan, eens aan de bobine voelen of ie warm/heet is.
Kunt altijd even een andere bobine proberen als ie met warme motor niet wilt starten, weet je gelijk of het daar aan ligt.
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

vantasy
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
Locatie: Onderbanken
Contacteer:

Bericht door vantasy » di 29 jun, 2010 21:41

De problemen liggen meestal in de elektrische installatie. Vervang ook de bougiekabels. De meeste sleutelaars trekken aan de kabels en niet aan de doppen daardoor ontstaat breuk.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 30 jun, 2010 06:56

Dit is precies ook mijn probleem!Zo mega irritant :twisted:

Vlotterhoogte is opnieuw afgesteld, carburateur gereinigd, grote beurt, bobine vervangen, nieuwe ontsteking zonder condensator.

Het lijkt mij inderdaad op een vapour lock, vooral omdat het ontstaat als hij eventjes stilgestaan heeft nadat hij lekker warm is.

Maar voorkom je een vapour lock met een nieuwe brandstofpomp???
Dat snap ik niet helemaal?

Ik word er in ieder geval nog steeds gestoord van vooral met dit "eendenweer", heerlijk dakje open etc etc....

Hoor graag jullie suggesties!

Greetz David

Joos
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1060
Lid geworden op: za 17 mei, 2003 21:40
Locatie: Hasselt
Contacteer:

Bericht door Joos » wo 30 jun, 2010 10:10

Ik heb ooit foto's gezien van iemand die een metertje extra rubberen benzineleiding twee keer voor zijn ventilator doorhaalde om ze te koelen, ik weet niet of het werkt en hoe veilig het is, maar het zou kunnen helpen..?
1977 Mehari

Pistachke
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 86
Lid geworden op: za 27 aug, 2005 21:53
Locatie: Turnhout

Bericht door Pistachke » wo 30 jun, 2010 11:05

Vapour lock onstaat wanneer vloeibare brandstof overgaat naar gasvormige brandstof en zo de werking van de brandstofpomp en carburatie gaat beïnvloeden. Belangrijk is dat je eerst de oorzaak van de opwarming van de brandstof gaat wegnemen...

Belangrijk is natuurlijk te checken of ontsteking goed afgesteld staat en de bobine nog in goede staat is....maar vergeet ook even niet je oliekoeler te controleren !!!! Als die dichtgekoekt is, dan loopt je blok op korte afstanden ook warm en krijg je dus gasbelvorming in je benzinepomp cq. carburator.

Blijft een belangrijk onderdeel en wordt vaak over het hoofd gezien....
Fluctuat nec mergitur (scheeps-Latijns voor "het deint en schommelt, maar vergaat niet")

vantasy
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
Locatie: Onderbanken
Contacteer:

Bericht door vantasy » wo 30 jun, 2010 21:25

Als ie warm is en niet wil starten trek dan de benzineleiding eraf om te zien of er benzine komt . Komt er geen dan pomp nazien, komt er wel dan is het een elektrisch probleem.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » wo 30 jun, 2010 23:29

vantasy schreef:Als ie warm is en niet wil starten trek dan de benzineleiding eraf om te zien of er benzine komt . Komt er geen dan pomp nazien, komt er wel dan is het een elektrisch probleem.
Ik heb zelf het idee dat het dan een carburatie probleem is....
Electrisch probleem, alleen bij warme motor???

Ik weet het niet....

Daarom graag meer suggesties :roll:

Greetz David

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jul, 2010 00:15

Het staat toch echt in de handleiding van je 2cv, bij warme motor, met plankgas starten. Dus vooral met dit weer. Het blijkt dat met een andere bobine van motorfietsen (bijvoorbeeld de bekende gele) het probleem een stuk minder is.

Het kan vele oorzaken hebben, misschien wel door de lange inlaatkanalen of een te warm spruitstuk? Wie weet, bij citroen kwamen ze in ieder geval met bovenstaande handleiding.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 1 jul, 2010 07:06

Ja de handleiding heb ik echt wel gelezen :D

Heb ik ook allemaal echt wel geprobeerd :lol: :lol:

Maar het is een serieus probleem, nieuwe bobine heeft niets veranderd.
Carburateur is schoongemaakt/afgesteld.
Het lijkt idd een te warm spruitstuk oid, waardoor er een vapour lock verschijnsel ontstaat.
Maar hoe komt het dat de ene 2cv wel start en de ander niet :?: :?: :?:

Ik zal voor de zekerheid de oliekoeler nog eens reinigen, maar daar zit hem echt niet in, die is niet echt vies :?:

Ben nog steeds niet verder :? :?

Is er iemand die iets over de temperatuur van het spruitstuk en de hotspot kan zeggen :idea:

Graag suggesties :roll:

Thanx alvast.

Greetz David

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 1 jul, 2010 07:14

David, ik denk dat het geen vapour lock is maar het doorlopen van de benzine in de carburator na het stoppen, is het kleine gaatje onderin de hotspot open, zodat het daar uit kan. Normaal is plank gas en doorstarten

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 1 jul, 2010 07:18

Kijk,
Hier kan ik iets mee :shock: :shock: :shock:

Waar zit dat gaatje Gerard?

Ga straks meteen kijken/proberen!!!



Greetz David

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » do 1 jul, 2010 10:23

Onderin het spruitstuk. Als je spruitstuk loshaalt en op zjin kop houdt kun je het zien zitten.

Gebruikersavatar
Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 2885
Lid geworden op: za 22 mar, 2003 10:57
Locatie: Hongarije

Bericht door Gerard2cv » do 1 jul, 2010 11:27

Als je bij een stilstaande motor het gas indrukt,moet de acceleratiepomp benzine in het spruitstuk spuiten,dat door dat gaatje eruit moet lekken

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 1 jul, 2010 11:41

ik weet dat de tip "plankgas starten" hier al gegevens is. ik wilde er graag aan toevoegen: het gaspedaal rustig tot de bodem (!!!) intrappen (en ingetrapt houden!!!) starten, maar dan ook echt DOORstarten, dus sleutel om en pas loslaten als ie loopt (of het moet echt meer dan 15 seconden duren ofzo. dus NIET even de sleutel omdraaien en na een 3 seconden weer los en dan weer starten en al helemaal niet "pompen" met het gaspedaal. een eend verzuipt snel! (en daar is dat gaatje waar gerard het over heeft voor bedoelt, om dan de overtollige benzine te lozen)

ik zeg niet dat het gegarandeerd dit probleem is, maar veel mensen starten verkeerd bij een warme motor. en vinden het blijkbaar eng om met volgas te starten en door te starten waardoor het starten nog moeilijker wordt. een vriend van me had hetzelfde, ik het uitgelegd en toch niet doorstarten en de voet weer van het gas.... :roll: :roll: :roll:

als er idd al echt via deze manier gestart is dan is er iets anders aan de hand, maar ik denk dat 8/10 mensen een warme eend verkeerd start (helaas)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » do 1 jul, 2010 12:11

idd net zo lang tot ie aanslaat, dit is soms wat langer dan je gewend bent, maar geef gewoon niet op!! als ie aanslaat als je de sleutel loslaat is het een elektrisch probleem, meestal contact rol of startmotor

Plaats reactie