Pagina 2 van 3
Geplaatst: di 29 jun, 2010 16:44
door Tom Duckpower
Plankgas starten...
Als ie met warme motor niet wil aanslaan, eens aan de bobine voelen of ie warm/heet is.
Kunt altijd even een andere bobine proberen als ie met warme motor niet wilt starten, weet je gelijk of het daar aan ligt.
Geplaatst: di 29 jun, 2010 21:41
door vantasy
De problemen liggen meestal in de elektrische installatie. Vervang ook de bougiekabels. De meeste sleutelaars trekken aan de kabels en niet aan de doppen daardoor ontstaat breuk.
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 06:56
door David
Dit is precies ook mijn probleem!Zo mega irritant
Vlotterhoogte is opnieuw afgesteld, carburateur gereinigd, grote beurt, bobine vervangen, nieuwe ontsteking zonder condensator.
Het lijkt mij inderdaad op een vapour lock, vooral omdat het ontstaat als hij eventjes stilgestaan heeft nadat hij lekker warm is.
Maar voorkom je een vapour lock met een nieuwe brandstofpomp???
Dat snap ik niet helemaal?
Ik word er in ieder geval nog steeds gestoord van vooral met dit "eendenweer", heerlijk dakje open etc etc....
Hoor graag jullie suggesties!
Greetz David
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 10:10
door Joos
Ik heb ooit foto's gezien van iemand die een metertje extra rubberen benzineleiding twee keer voor zijn ventilator doorhaalde om ze te koelen, ik weet niet of het werkt en hoe veilig het is, maar het zou kunnen helpen..?
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 11:05
door Pistachke
Vapour lock onstaat wanneer vloeibare brandstof overgaat naar gasvormige brandstof en zo de werking van de brandstofpomp en carburatie gaat beïnvloeden. Belangrijk is dat je eerst de oorzaak van de opwarming van de brandstof gaat wegnemen...
Belangrijk is natuurlijk te checken of ontsteking goed afgesteld staat en de bobine nog in goede staat is....maar vergeet ook even niet je oliekoeler te controleren !!!! Als die dichtgekoekt is, dan loopt je blok op korte afstanden ook warm en krijg je dus gasbelvorming in je benzinepomp cq. carburator.
Blijft een belangrijk onderdeel en wordt vaak over het hoofd gezien....
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 21:25
door vantasy
Als ie warm is en niet wil starten trek dan de benzineleiding eraf om te zien of er benzine komt . Komt er geen dan pomp nazien, komt er wel dan is het een elektrisch probleem.
Geplaatst: wo 30 jun, 2010 23:29
door David
vantasy schreef:Als ie warm is en niet wil starten trek dan de benzineleiding eraf om te zien of er benzine komt . Komt er geen dan pomp nazien, komt er wel dan is het een elektrisch probleem.
Ik heb zelf het idee dat het dan een carburatie probleem is....
Electrisch probleem, alleen bij warme motor???
Ik weet het niet....
Daarom graag meer suggesties
Greetz David
Geplaatst: do 1 jul, 2010 00:15
door backfire
Het staat toch echt in de handleiding van je 2cv, bij warme motor, met plankgas starten. Dus vooral met dit weer. Het blijkt dat met een andere bobine van motorfietsen (bijvoorbeeld de bekende gele) het probleem een stuk minder is.
Het kan vele oorzaken hebben, misschien wel door de lange inlaatkanalen of een te warm spruitstuk? Wie weet, bij citroen kwamen ze in ieder geval met bovenstaande handleiding.
Geplaatst: do 1 jul, 2010 07:06
door David
Ja de handleiding heb ik echt wel gelezen
Heb ik ook allemaal echt wel geprobeerd
Maar het is een serieus probleem, nieuwe bobine heeft niets veranderd.
Carburateur is schoongemaakt/afgesteld.
Het lijkt idd een te warm spruitstuk oid, waardoor er een vapour lock verschijnsel ontstaat.
Maar hoe komt het dat de ene 2cv wel start en de ander niet
Ik zal voor de zekerheid de oliekoeler nog eens reinigen, maar daar zit hem echt niet in, die is niet echt vies
Ben nog steeds niet verder
Is er iemand die iets over de temperatuur van het spruitstuk en de hotspot kan zeggen
Graag suggesties
Thanx alvast.
Greetz David
Geplaatst: do 1 jul, 2010 07:14
door Gerard2cv
David, ik denk dat het geen vapour lock is maar het doorlopen van de benzine in de carburator na het stoppen, is het kleine gaatje onderin de hotspot open, zodat het daar uit kan. Normaal is plank gas en doorstarten
Geplaatst: do 1 jul, 2010 07:18
door David
Kijk,
Hier kan ik iets mee
Waar zit dat gaatje Gerard?
Ga straks meteen kijken/proberen!!!
Greetz David
Geplaatst: do 1 jul, 2010 10:23
door backfire
Onderin het spruitstuk. Als je spruitstuk loshaalt en op zjin kop houdt kun je het zien zitten.
Geplaatst: do 1 jul, 2010 11:27
door Gerard2cv
Als je bij een stilstaande motor het gas indrukt,moet de acceleratiepomp benzine in het spruitstuk spuiten,dat door dat gaatje eruit moet lekken
Geplaatst: do 1 jul, 2010 11:41
door dyane_maniac
ik weet dat de tip "plankgas starten" hier al gegevens is. ik wilde er graag aan toevoegen: het gaspedaal rustig tot de bodem (!!!) intrappen (en ingetrapt houden!!!) starten, maar dan ook echt DOORstarten, dus sleutel om en pas loslaten als ie loopt (of het moet echt meer dan 15 seconden duren ofzo. dus NIET even de sleutel omdraaien en na een 3 seconden weer los en dan weer starten en al helemaal niet "pompen" met het gaspedaal. een eend verzuipt snel! (en daar is dat gaatje waar gerard het over heeft voor bedoelt, om dan de overtollige benzine te lozen)
ik zeg niet dat het gegarandeerd dit probleem is, maar veel mensen starten verkeerd bij een warme motor. en vinden het blijkbaar eng om met volgas te starten en door te starten waardoor het starten nog moeilijker wordt. een vriend van me had hetzelfde, ik het uitgelegd en toch niet doorstarten en de voet weer van het gas....
als er idd al echt via deze manier gestart is dan is er iets anders aan de hand, maar ik denk dat 8/10 mensen een warme eend verkeerd start (helaas)
Geplaatst: do 1 jul, 2010 12:11
door Ramon
idd net zo lang tot ie aanslaat, dit is soms wat langer dan je gewend bent, maar geef gewoon niet op!! als ie aanslaat als je de sleutel loslaat is het een elektrisch probleem, meestal contact rol of startmotor