Pagina 2 van 2

Geplaatst: di 21 dec, 2010 17:22
door 2cvpieter
ach ik vind het nog steeds een wonder dat mijn beide eenden onder alle omstandigheden starten, vroeger was dat wel anders altijd gezeik met starten beetje kou vergeet het maar, teveel vocht ook niet , dekens ,kachels om hem maar te starten en ik was niet de enige, de latere zijn daarin veel beter en tevens zullen bougies en kabels beter zijn

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 12:22
door inde2cv
dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Vorig jaar heb ik een nieuwe gekocht

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 12:24
door inde2cv
achtpeter schreef:De oorspronkelijke accu's (tot laat in de jaren '70) waren nog kleiner, dus die 43 Ah is inderdaad zat. Wat de levensduur betreft: die wordt zwaar ingekort als je hem ontladen in de vrieskou laat staan. Nog even en aanvullende vraag: Welke olie gebruik je 's winters? De SAE 20W50 uit de oude instructieboekjes is bij dit weer zo taai als appelstroop. Daardoor krijgen de startmotor en de accu het extra zwaar te verduren.
Ik gebruik 15 W 40

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 13:41
door BasvanEerden
dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Ik heb zowel in de burton als dyane een 55 Ah. Prik genoeg.

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 17:03
door achtpeter
[quote

Ik gebruik 15 W 40[/quote]
Verstandige keus

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 20:43
door dyane_maniac
2cvpieter schreef:ach ik vind het nog steeds een wonder dat mijn beide eenden onder alle omstandigheden starten, vroeger was dat wel anders altijd gezeik met starten beetje kou vergeet het maar, teveel vocht ook niet , dekens ,kachels om hem maar te starten en ik was niet de enige, de latere zijn daarin veel beter en tevens zullen bougies en kabels beter zijn
zou het ook niet te maken hebben met de liefde die ze tegenwoordig krijgen? ;)
inde2cv schreef:
dyane_maniac schreef:hoe oud is de accu? (gewoon even ter informatie, een accu gaat eigenlijk max 5 jaar mee) een zware? volgens mij is er maar 1 standaard accu (buiten hele exotische accu's) voor een eend en da's 43 Ah en da's genoeg voor normaal gebruik
Vorig jaar heb ik een nieuwe gekocht
hm, muf, mits de accu niet een tijd helemaal plat heeft gestaan (dat is killing voor een accu) zou je toch mogen verwachten dat ie het nog zou moeten doen. wat ook zou kunnen zijn is een slechte (imitatie) startmotor, die zoveel stroom trekt dat ie het koud gewoon laat afweten. of een overgangs weerstand in het contactslot.

Geplaatst: wo 22 dec, 2010 22:16
door 2cvpieter
nee hoor behandel ze net slecht of goed als vroeger mischien vroeger wel beter
vaker bougies en puntjes en kabels en dergelijke

Geplaatst: do 23 dec, 2010 11:04
door thomaaas
Probeer je auto eens te "hotwiren" dus niet met het contactslot maar door de draadjes aan de onderkant zitten met elkaar te verbinden.

Het kan zijn dat je contactslot gewoon kapot is gegaan en dat je denkt dat het met de sneeuw te maken heeft.

Geplaatst: do 23 dec, 2010 14:15
door inde2cv
thomaaas schreef:Probeer je auto eens te "hotwiren" dus niet met het contactslot maar door de draadjes aan de onderkant zitten met elkaar te verbinden.

Het kan zijn dat je contactslot gewoon kapot is gegaan en dat je denkt dat het met de sneeuw te maken heeft.
Ik heb al even een startknop gebruikt... zelfde verhaal :(

Geplaatst: do 23 dec, 2010 22:11
door AZL57
accukabels goed aan startmotor en massa? Geen geoxydeerde accupolen?

Geplaatst: do 23 dec, 2010 22:24
door Bull Frog Bleu
en al even geprobeerd met een plusdraad rechtstreek van de accu naar de bobine?

Dan weet je zeker dat de bobine 12volt krijgt als de accu goed is. Is bij mij eens gebeurd dat er door een lek ergens maar 10volt op de bobine stond.

als dit het geval is weet je dat het in de toevoer van de stroom zit (contactslot of bedrading).

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 13:44
door thomaaas
Dan ligt het probleem in je startmotor, dus het relais is kapot of (waarschijnlijk) je aansluitingen zijn geoxideerd.

Ik begrijp uit je verhaal dat je startmotor niet begint rond te draaien? Dus dat je wel een klik hoort maar verder niets? Hoor je wel een gebrom uit je startmotor komen of issie helemaal stil?

Het euvel is opgelost

Geplaatst: vr 24 dec, 2010 19:18
door inde2cv
Eindelijk… het euvel is opgelost!

Na een week zoeken en proberen kom ik er achter dan mijn acculader (extern) stuk is :shock: . Andere acculader er op, uurtje laden, starten en lopen :P .

Tja… dan kun je jezelf wel voor je kop slaan :!:... heb het probleem dus de hele tijd in en aan de eend gezocht, terwijl het probleem buiten de eend ligt.

Ik ga een nieuwe snellader kopen dus.

Geplaatst: za 25 dec, 2010 11:25
door AZL57
check ook even je dynamo/regelaar of die genoeg laadt want die zou de accu ook weer op peil moeten kunnen brengen.