Pagina 2 van 6

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 00:23
door PJ'74
Het is gelukt allemaal!!
Bedankt voor de aanwijzingen!!

Afbeelding

Ik heb ook al een lasser gesproken die er naar komt kijken en eventueel lassen. Ik zit er nu dan ook over te denken om ook de carroserie eraf te halen om de rest van het chassis ook te controleren en lassen. (als het nog de moeite is) Ben nu toch bezig..... :lol:
Het is natuurlijk uiteindelijk beter om een nieuw chassis te nemen.
Misschien moet dat ook wel..... ga alvast sparen

groeten, Peter Jan

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 10:17
door TB
Als ik de foto's van het chassis bekijken dan denk ik dat je nog wel meer roest in je chassis hebt zitten.
Oplappen kan als het nog niet te ver is, maar een ander chassis is de betere oplossing. Maar kost ook meer geld.

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 16:39
door achtpeter
Vóór het ontbieden van de lasser zou ik de raad van Tom Duckpower maar effe opvolgen: controleer de bekende knikpunten. Niet bekend? Een lichte bobbel of vouw in de zijplaat van het chassis nabij een asbuis betekent serieus doorzakken en dus het einde van je chassis. Het (bijna) aanlopen van de stuurbuis in de doorvoer van je hakkenplank is ook een veeg teken. En inderdaad, onder je koets kan meer ellende zitten. Een nieuw chassis mag dan duur zijn, maar als je een lasser moet betalen ben je al gauw meer kwijt. Zie elders op dit forum de prijs voor het herstellen van de achterste gordelbevestigingen; 600 euri.. .

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 18:36
door Roadrunner
wel "merk"of model van chassis heb je?

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 23:23
door PJ'74
Ik kan gelukkig geen bobbels of vouwen vinden in het chassis op de genoemde plekken. De stuurbuis loopt ook niet aan. Ik moet nog goed kijken natuurlijk maar de rest van het chassis ziet er toch wel aardig uit.

Het lijkt wel of ie ooit een aanrijding aan de voorkant heeft gehad omdat de randen van het chassis daar verbogen zijn, en de hoek los is. Misschien is het daardoor erg snel doorgeroest...

Ik zie het wel, als het echt slecht is moet dat nieuwe chassis er maar komen. Anders wordt het lassen... Gelukkig is de lasser een liefhebber van "alde skoalle" (old skool)dus dat kost nie zo duur............

Ik weet niet wat het merk/model is.. Waar staat dat?

Geplaatst: zo 15 aug, 2010 23:45
door Tom Duckpower
Je zou eens kunnen kijken of er (als je voor de auto staat) links voor de vooras een grijs plaatje gepopnageld zit.
Als hier een plaatje zit, even kijken of dat wat er op staat begint met DG, dan heb je een De Graaff chassis..
Ik denk namelijk dat het chassis al een keer is gewisseld, aangezien je geen carterbeschermingsplaat hebt. Bij een origineel chassis zit die er namelijk vast aan.

Geplaatst: ma 16 aug, 2010 16:45
door AZL57
Bij een oude wel de nieuwe hebben dat ook niet meer. En vaak werd de plaat eruit gekapt om makkelijker aan de motor te kunnen werken.
En wat de mogelijke aanrijding betreft ik dacht ook al op een van de fotos een vreemde knik te zien bij de motorsteun.

Geplaatst: di 17 aug, 2010 14:37
door PJ'74
Er zit geen plaatje op...
Volgens de vorige eigenaar ( MrGaussie op dit forum ) Zit er een immitatie chassis uit 2000 onder.
Kan dat in 'maar' 10 jaar dan zo slecht worden?
Heb ook nog een roestgat ontdekt aan de binnenkant van de linkerligger, voor de vooras... :x
Ik ga gewoon verder met demontage, voorzover het lukt.
Er is veel vastgeroest dus dat heeft tijd nodig....

Wat betreft die knik: dat lijkt wel zo, maar het valt mee denk ik.
Zie laatste foto, wel wat verbogen....
Misschien zijn er na de aanrijding wel scheurtjes in de voorste liggers gekomen die zijn gaan roesten en daarmee het begin van de ellende :(

Zo'n carterbeschermingsplaat lijkt mij wel handig aangezien ik wel graag door ruig terrein reed (toen ie nog reed)

nog ff wat fotootjes:

Afbeelding
Hier had ik de meeste shit al uit verwijderd, smeerboel

Afbeelding
Net zo erggghhh :roll:

Afbeelding

ltrz..

Geplaatst: di 17 aug, 2010 18:03
door 2cvpieter
ja dat kan makkelijk in tien jaar compleet doorroten. zeker de imitatie chassis uit die tijd hebben een slechte reputatie op dit gebied . hoor via een kennis dat die nu al regelmatig deze chassis afkeurd of flink aan laat lassen. en als de rest vast geroest is, is dit ook al een veeg teken. ik denk dat tom het beste advies geeft, wisselen. want ook al is de lasser goedkoop een paar uur werk zie ik zo al zitten, en hoe goed hij het ook doet sterker wordt het er zeker niet van. tenminste niet op die plekken, de hele motor rust er op, het is mischien wel zuur maar als je het hebt gedaan heb je weer een kek karretje wat weer lang meegaat en veilig is ook, want een hard chassis stelt al niet veel voor, maar als je met die boterkoek ergens tegen aanrijd heb je gelijk het blok op schoot liggen

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 00:51
door 2cvmaarten
Ach je bent al halverwege wisselen :wink:

Succes met de reparatie!

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 07:33
door Spookeend
op de vraaf of het "normaal" is dat een imitatie chassis er na 10 jaar zo uitziet?

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6160
(foto's doen het niet meer zie ik? zie hier voor de pix : http://www.spookeend.nl/wordpress/onder ... gallery=70 )

Dus, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste hoor.............

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 18:57
door motomotie
er zijn bepaalde immitatie chassis die op de voorbalk doorrotten.

Wat je ook kan doen is die balk er uit halen en bv op dit forum vragen of iemand nog een door gerot org chassis tegen de muur heeft hangen (ikke niet...)
Die balk er weer in lassen.
meestal rot een orgineel op andere plaatsen......

Kan trouwens ook door het blok alleen omhoog te krikken.... (wel ff motor steunen loshalen natuurlijk... :twisted: )

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 18:58
door AZL57
ik had een origineel chassis dat er na 3 jaar 10x zo erg uitzag als deze nu ;-)

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 19:09
door Wammes Waggel
Spookeend schreef:op de vraaf of het "normaal" is dat een imitatie chassis er na 10 jaar zo uitziet?

http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=6160
(foto's doen het niet meer zie ik? zie hier voor de pix : http://www.spookeend.nl/wordpress/onder ... gallery=70 )

Dus, je bent niet de eerste, en zeker niet de laatste hoor.............
Slik.....

Als ik dat zie dan durf ik niet naar mijn chassis te gaan kijken.....

Geplaatst: wo 18 aug, 2010 23:27
door PJ'74
Dat valt me tegen zeg... ik dacht dat een chassis wel langer mee zou gaan..
Heb vandaag nog wat slechte plekken gevonden in de wielkasten, de achterbak, dorpel :?
Ik ga proberen de koets te verwijderen en dan kan ik goed zien of het chassis de moeite nog is.
Misschien kan ik idd een balk "ruil"doen, Maar steviger wordt het er idd allemaal niet door.
Ondertussen ben ik ook nog bezig met het demonteren van motoronderdelen. Kan ik alles ff goed schoonmaken e.d. en de remmerij vervangen
Volgens de vorige eigenaar zijn de brilrubbers lek.
Kan ik die zelf vervangen als beginner of raden jullie het af?
Ik merk nu wel dat hoe meer je er mee bezig bent,sleutelen enzo, hoe leuker het is!! Zelfs als het ff niet lukt om die roestige bout los te krijgen o.i.d. :D :wink:
ltrszzz..