Pagina 2 van 3
Geplaatst: do 14 okt, 2010 11:01
door TB
Ik heb ook eens zo een imi startmotor gemonteerd.
Veel kleiner dan origineel.
Draait veel sneller rond zo te horen.
Maar deed het verder wel prima. Voor hoe lang?
Ik denk dat revisie van de originele startmotoren interessanter is. Zeker als je leest dat die imi's toch snel kaduuk gaan.
Geplaatst: do 4 nov, 2010 13:42
door BasvanEerden
Twee weken geleden heb ik de startmotor weer vervangen. Mijn tweede imitatie heeft bijna 3 jaar gedraait en trok zoveel stroom dat de 55 Ah accu het niet aan kon en de burton gewoon niet startte. Nu met een ducellier startmotor schrik je gewoon dat hij direct aanslaat.
Geplaatst: do 4 nov, 2010 14:54
door André Post
Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Geplaatst: do 4 nov, 2010 15:57
door Peter v G
Toevallig van de week de stroom gemeten van een onbelaste startmotor (Valeo) deze was ruim 30 Ampere. Zal ook eens de stroom meten van een belaste startmotor. (Na de winter ofzo).
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 22:41
door BW
hier ook een imi startmotor, motor slaat gelijk aan, maar de startmotor maakt wel een hels kriepend geluid. sta je lekker met een rode kop in de parking van het winkelcentrum.
mvg
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 22:59
door SPOTeend
André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 23:33
door BasvanEerden
SPOTeend schreef:André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
Nou ik heb er 2 gehad en de eerste was na 2-3 maanden opgerookt. Hij piepte bij het starten en toen was knal en voorbij (gelukkig thuis voor de deur) De twee heeft het ruim 2 jaar volgehouden en was erg onbetrouwbaar starte wanneer het hem uitkwam. Hij trok mijn accu leeg.
Geplaatst: di 9 nov, 2010 22:51
door SPOTeend
BasvanEerden schreef:SPOTeend schreef:André Post schreef:Ik heb een paar weken geleden de 6Volts startmotor van de 18PK laten reviseren.
Was toch nog 95 Euro.
Als dat ook voor een 12V eendstartmotor geldt, doe ik dat liever dan de aanschaf van zo'n imitatie-geval...
Nou ik heb er 2 gehad en de eerste was na 2-3 maanden opgerookt. Hij piepte bij het starten en toen was knal en voorbij (gelukkig thuis voor de deur) De twee heeft het ruim 2 jaar volgehouden en was erg onbetrouwbaar starte wanneer het hem uitkwam. Hij trok mijn accu leeg.
Dat bedoel ik.
Ik zou dus liever een originele laten reviseren als dat nodig is.
Maar voorlopig heb ik er genoeg 'op de plank' liggen
Geplaatst: wo 10 nov, 2010 11:08
door achtpeter
Lagertjes en koolborstels kosten een paar euro's. Eén keer investeren in een bruikbare lagertrekker en je ontkomt aan een heleboel tobberij...
Geplaatst: wo 10 nov, 2010 12:12
door dyane_maniac
Kan er buiten koolborstels en evt versleten lagers meer kapot zijn aan een startmotor? (en dan bedoel ik normaal gesproken, geen uitzonderlijke gevallen) ik heb er namelijk ook nog een stuk of wat liggen die het niet meer doen. als ik daar nu 1 of twee van kan reviseren door koolborstels en lagers te vervangen...
gaat die bendix (of hoe heet dat) nog stuk? en is dat nog te repareren?
ik moet toch ook nog eens een keer lagers bestellen voor twee ducelier dynamo's...
Geplaatst: wo 10 nov, 2010 12:15
door AZL57
de magneetschakelaar die de bendix naar voren trekt gaat ook wel eens kapot, maar ook die is eenvoudig te vervangen.
Geplaatst: wo 10 nov, 2010 17:40
door achtpeter
Als je gaat reviseren, eerst even kritisch kijken. Ik heb een keer een wisselstroomdynamo "gereviseerd" waarvan de koperen baantjes achterop de rotor (waar de koolborstels contact op maken) doorgesleten waren. Een leermoment, zullen we maar zeggen. Verder even kijken naar de voorkant van de statorwikkelingen; in zeldzame gevallen zijn die beschadigd door pekel of andere troep die met de koellucht is meegekomen. Een paar groene puntjes kunnen geen kwaad. Het reviseren is verder redelijk simpel. Demonteren en weer in elkaar zetten. Ik vind het vooral interessant, Iskra-dynamo's te reviseren. Dat zijn driefasendynamo's, dus betere opbrengst bij matige toerentallen. Die Iskra's hebben van huisuit slechte lagers, Verder zijn ze prima.
Edit:O ja, en waar ik mee wilde eindigen: De koperen collector van de startmotor kan dus ook versleten of diep ingebrand zijn. In zo'n geval heeft reviseren dus ook geen zin...
Edit J.C. Van 2 berichten 1 gemaakt. Dit kun je ook zelf door de edit knop in je eerdere bericht te gebruiken.
Geplaatst: zo 11 mar, 2012 14:26
door theoenmarion
Ik ben momenteel bezig de motor te reviseren. Nu wil ik ook graag de startmotor netjes spuiten. Is het moeilijk om de bendix te demonteren zodat ik het huis netjes kan spuiten, of kan ik dit beter laten zitten en er omheen spuiten?
Geplaatst: za 14 jul, 2012 14:11
door backfire
Van de week nog Femsa startmotor opgeknapt, ziet er weer als nieuw uit. Morgen eens aan een accu hangen om hem wat onbelast te laten draaien. Binnenkort de tweede opknappen en dan eens beginnen aan een Iskra. Die zijn lastiger omdat de lagers afwijkende maten hebben en omdat de koolborstels gesoldeerd zijn.
Re: Startmotor opgerookt.
Geplaatst: ma 25 sep, 2023 14:21
door oloroon
Waar kun je die lagers voor een Femsa startmotor halen? De koolborstels had ik online zo gevonden, de busjes niet?
Ik heb net geleerd dat ik mijn dyane met 650cc blok en 123 ontsteking heel goed aan kan slingeren
THanks, Bart