Twécévé schreef:Een vriend zat met zn iPhone te spelen en vroeg 'welk kenteken heb jij?'. Nadat ik dit gezegd had gaf hij aan dat ik dan een 2CV6 Club S6 heb. Ik vroeg: "S6, staat dat er echt?!?!?!?!"
Het stond er echt.
Bij mijn weten is een S6 motor een motor waar je euro 95 in kan gooien ipv 98/superplus. Dat zou betekenen dat ik al 10 jaar lang de verkeerde benzine erin gooi en dus ook al flink teveel heb uitgegeven.
Hoe kan ik aan de motor zien dat het idd om een S6 motor gaat? Papieren zeggen immers niet alles.
Vorige week hadden we hier twee soortgelijke topics over dit onderwerp.
S6 was de toevoeging aan de type-aanduiding die iets zei over hoe schoon
de motor (toentertijd) was. Ik citeer Gerad Maas:
"S6 staat voor de wettelijke bepaling over hoe een auto schoon is,
S6 was Spontaan volgens de norm van 1986
K9 was door een Kathalisator in 1989
E2 was de norm van Europa in 1992,hier om een geregelde kath.met Lambda sonde."
Een S6-motor bestaat niet en de aanduiding S6 zegt niets, maar dan ook
niets, over met welk soort benzine (95 of 98 octaan, met of zonder lood)
je in je A-type moet rijden.
Lees dit eens door:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=376 ... &start=105
[backfire had hier ook al naar verwezen]
Groet van
Jesper