Pagina 2 van 2
Geplaatst: ma 13 sep, 2010 12:16
door Twécévé
backfire schreef:mmmh 5600 liter en een prijsverschil van ongeveer 8 cent zijn toch een heleboel ijsjes, wat daar kun je 4 orginele michelins voor kopen.
Inderdaad, vier van deze:
of 45 van deze ijsjes:
of 15 mattensets
of 90 badeendjes
of 142 Big Macs
Maar helaas, het is letterlijk allemaal in rook opgegaan.
Re: Al 10 jaar een S6 motor?
Geplaatst: ma 13 sep, 2010 12:59
door Jesper
Twécévé schreef:Een vriend zat met zn iPhone te spelen en vroeg 'welk kenteken heb jij?'. Nadat ik dit gezegd had gaf hij aan dat ik dan een 2CV6 Club S6 heb. Ik vroeg: "S6, staat dat er echt?!?!?!?!"
Het stond er echt.
Bij mijn weten is een S6 motor een motor waar je euro 95 in kan gooien ipv 98/superplus. Dat zou betekenen dat ik al 10 jaar lang de verkeerde benzine erin gooi en dus ook al flink teveel heb uitgegeven.
Hoe kan ik aan de motor zien dat het idd om een S6 motor gaat? Papieren zeggen immers niet alles.
Vorige week hadden we hier twee soortgelijke topics over dit onderwerp.
S6 was de toevoeging aan de type-aanduiding die iets zei over hoe schoon
de motor (toentertijd) was. Ik citeer Gerad Maas:
"S6 staat voor de wettelijke bepaling over hoe een auto schoon is,
S6 was Spontaan volgens de norm van 1986
K9 was door een Kathalisator in 1989
E2 was de norm van Europa in 1992,hier om een geregelde kath.met Lambda sonde."
Een S6-motor bestaat niet en de aanduiding S6 zegt niets, maar dan ook
niets, over met welk soort benzine (95 of 98 octaan, met of zonder lood)
je in je A-type moet rijden.
Lees dit eens door:
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=376 ... &start=105
[backfire had hier ook al naar verwezen]
Groet van
Jesper
Geplaatst: vr 17 sep, 2010 14:02
door Bjorn
Dyane schreef:Je kan het ook zien aan de beplating om de koppen daar waar de bougies zitten (indien nog origineel) . Is dit rubber dan staat er vaak ook 602 in gestanst. Zie volgende foto:
Anders is deze van ijzer.
Dit is niet correct. De kunststof koeltunnels worden vanaf 85 geplaatst. De A06/664 motor pas vanaf 86..
Geplaatst: vr 17 sep, 2010 20:23
door bartje2212
okee, misschien zegt S6 niets over of je wel of geen gelode benzine en of je 95 of 98 oktaan moet tanken, maar de zogenaamde S6 blokken die 642, 644 en 664, hebben een lagere compressie waardoor het risico op pingelen kleiner is en je 'veilig' op 95 octaan benzine kunt rijden. Toch?
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 00:34
door SPOTeend
Dit topic doet me er opeens aan denken:
In mijn SPOT, die voorzien is van een 6-motor met zo'n zwart plaatje, tank ik altijd Euro 95.
Onlangs kocht ik een Acadiane en daar heb ik ook al een paar keer Euro 95 mee getankt.
Ik wist wel dat je met een Acadiane beter 98 kan tanken maar had er totaal niet meer aan gedacht
Toch maar eens op zoek naar een pomp in mijn omgeving die dat nog levert...
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 12:53
door backfire
Waarom? Als hij goed loopt op euro95 en niet pingelt mag je gewoon op euro95 blijven rijden, lees het onderhoudsboekje er maar eens op na.
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 22:04
door BasvanEerden
Dan vraag ik me af waarom er op kenteken dan S6 erbij vermeldt staat?
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 22:37
door SPOTeend
backfire schreef:Waarom? Als hij goed loopt op euro95 en niet pingelt mag je gewoon op euro95 blijven rijden, lees het onderhoudsboekje er maar eens op na.
Onderhoudsboekje zit er niet meer bij na zoveel jaren maar in dit onderwerp zag ik dat het minimale octaangetal 94 is dus ik zal eens gaan expirimenteren.
BasvanEerden schreef:Dan vraag ik me af waarom er op kenteken dan S6 erbij vermeldt staat?
Dat 'S6' op je kentekenbewijs is een leuke administratieve aanduiding voor schonere

motoren, heeft iets met Europa te maken ofzo. Niks van aantrekken.
Na zoveel jaren hoeft er niet eens meer de originele motor in je eend te zitten. (Of niet meer het originele kenteken bij je eend

)
Check het motorplaatje van de motor die nu in je eend zit en handel daar naar voor zover je dat wil. Verdere info in dit onderwerp en de onderwerpen waar naar verwezen wordt dmv een link.
Ik ga het hier allemaal niet meer herhalen hoor.
Geplaatst: ma 8 nov, 2010 23:30
door BasvanEerden
Je hoeft het niet te herhalen. De motor was van het type loodvrij en is nu een big-bore in wording.