Pagina 2 van 2
Geplaatst: wo 5 mei, 2004 18:52
door Gast
Ramon2cv schreef:ik heb mijn sigaar demper eraf gehaald en een pijp gemonteerd schuin afgeslepen en ja hoor dikke herrie net een harly, en alles is gasdicht naar mijn idee. ik denk dat het geen probleem is voor de apk de pijp hangt gewoon en de rubbers van de dempers.
Heb je er een foto van????????? ik ben benieuwd hoe het uitziet!!!
Job
Geplaatst: wo 5 mei, 2004 19:26
door Eminence Grise
Gerard Maas schreef:Als hij gasdicht is doet de APK hier niets aan.Het voldoet volledig aan de wet,en als je
auto aan de APK voldoet kan de politie ook niets,want die moeten zich aan diezelfde wet
houden.Alle APK punten zijn nl in het APK boek met wetsartikel genoemd.Alleen als je
een auto wilt invoeren en voor een type goedkeuring gelden de decibellen.
Ik moet je helaas teleurstellen. In de APK zijn inderdaad een aantal technische zaken geregeld. De keurmeester kijkt puur naar de technische kanten en niet of het wel of niet mag. Dat die uitlaat eventueel door de apk komt kan, hetgeen niet wil zeggen dat hij wettelijk toegestaan is. In het kort komt het erop neer dat je in feite niets aan je auto mag veranderen zonder dat dit op het kentekenbewijs staat. Je auto is type gekeurd dwz dat er bij de RDW een specificatie ligt van de fabrikant/importeur bv welke velgen en bandenmaat erop zit. Leg je er andere op zou dat eigenlijk op je kentekenbewijs moeten komen te staan. Of dat je hem een andere kleur geeft etc. In Duitsland gebeurt dit wel bij de TUV.
Geplaatst: wo 5 mei, 2004 19:47
door Ramon
kijk dat het niet legaal is maakt niet zo veel uit, als je verder geen ongelukken maakt! al is dat natuurlijk een risico, wat apk betreft denk ik dat het geen probleem is, het is namelijk ook geen probleem als je een ander stuur op je auto zet of een ander dak dan origineel, bv een polyester.
ook de moter is vaak niet origineel eend, (dus niet vermeld op kenteken) kijk maar naar visa, dyane, enz.
ik denk dus dat het geen probleem is voor een verlenging van de apk, als dit wel is ik heb de sigaar nog!!!!!!! en dan monteren we deze gewoon.
Geplaatst: wo 5 mei, 2004 19:56
door Ramon
nee ik heb nog geen foto,s komen denk nog wel
maar ik ben naar eens staal beor gegaan pijp laten zagen van 1.20 m en onder een hoek van 45 gr laten zagen, gemonteerd over de buis vanaf de 1e demper met een uitlaatklem en laten rusten in de originele rubbers van de sigaar.
dit alles voor 5 euro en wat benzine
Geplaatst: wo 5 mei, 2004 23:25
door Punky
Let er wel op dat je met een ander stuurtje andere niet tot last bent. Met een andere uitlaat of zonder demper kun je iemand wel tot last zijn dmv je herrie. Ik heb pas ergens gelezen dat een andere uitlaat maar een paar decibel meer herrie zou moen leveren als een origineel. een pijp laat denk ik veelste veel geluid door. Ze zullen je denk ik niet snel bekeuren hiervoor en de apk laat je erdoor gaan. Maar die laten zoveel doorgaan.
Maar ik denk dat je wel hangt bij een grote politie controle waarbij alles binnenste buiten wordt gehaald. Dit alleen maar vanwege geluidsoverlast. Dit wordt bij brommers namelijk ook gedaan.
Geplaatst: ma 17 mei, 2004 22:35
door Frank Munneke
hoi
ik heb een visablokje im mijn eend en mijn eerste demper is aan vervanging toe nou dacht ik als ik nou links en rechts een tweede demper monteer en geen eerste demper heb ik mischien iets meer vermogen en is nog leuk ook. Maar dan heb ik afwijkende beginstukjes nodig, zijn die ergens te krijgen?
groet frank
(ik zoek trouwens ook een palmabakje)
Geplaatst: ma 17 mei, 2004 22:39
door Lelijke Eend
Frank Munneke schreef:hoi
ik heb een visablokje im mijn eend en mijn eerste demper is aan vervanging toe nou dacht ik als ik nou links en rechts een tweede demper monteer en geen eerste demper heb ik mischien iets meer vermogen en is nog leuk ook. Maar dan heb ik afwijkende beginstukjes nodig, zijn die ergens te krijgen?
groet frank
(ik zoek trouwens ook een palmabakje)
Bij mijn weten is een demper op z'n eind als ie door begint te roesten en er gaten in komen en een uitlaatsysteem met gaten mag niet, je zal je 1e demper dus moeten vervangen.
Geplaatst: ma 17 mei, 2004 22:57
door Frank Munneke
dat bedoel ik dus niet ik wil twee uitlaten op de eend een voor de linker cylinder een voor rechts allebij met maar een demper.
Geplaatst: ma 17 mei, 2004 23:08
door Punky
Mail eens met
www.uitlaten.com Die kunnen het maken, kost ook wel wat.
Geplaatst: di 18 mei, 2004 00:09
door BlueDuck
die kitcars hebben volgens mij zulke voorbochten zodat je direct vanaf de cilinder naar een demper gaat, Voor zowel de linker als d erechter zijde. Probeer t daar eens...
Geplaatst: di 21 sep, 2004 01:22
door robin2cv
hello
Mijn visablokje steekt erinmiddels in. Nu heb ik mijn sigaar vervangen door een buis van 5cm diameter en daar achter een uitlaatpijp van een suzuki gsx-f (600) gemonteerd geeft een zeer mooi geluidje. Ben is benieuwd volgend jaar voor de keuring
greets robin
Geplaatst: di 21 sep, 2004 09:40
door Ramon
als hij maar onder je dorpel uitkomt is het goed
Geplaatst: vr 1 okt, 2004 11:07
door catscit
Job schreef:wow dat is knap dat hij door de apk komt. weet je het zeker? het kan ook zijn dat hij na de apk erop is gezet
Ik ken wel een uitlaat die voor het achterwiel uitkomt namelijk een 2de demper met een mehari pijpje. Maar dat is dus wel met een 2de demper. heb je misschien een foto van het idee?
Mijn opgevoerde eend heeft GEEN demper en komt zonder problemen door de apk. Geluid is namelijk geen apk eis (de meeste keurstations kunnen het niet meten namelijk). Dit is bevestigd door beide steekproeven van de rdw.
Wel kun je aangehouden worden door de politie.
Geplaatst: vr 1 okt, 2004 11:08
door catscit
Anonymous schreef:
Ja dat kan maar dan komt hij denk ik niet door de apk.
ten eerste omdat hij te veel herrie maakt
ten tweede omdat hij en te hoge CO2 uitstoot heeft (tenzij de auto voor 19... is geproduceerd geloof ik)
Job
bullshit, co2 uitstoot heeft niks met je uitlaat te maken!
Er zit geen catalysator in!
en het jaartal dat je zoekt is 1973
Geplaatst: vr 1 okt, 2004 11:13
door catscit
Charlotte schreef:
Ik moet je helaas teleurstellen. In de APK zijn inderdaad een aantal technische zaken geregeld. De keurmeester kijkt puur naar de technische kanten en niet of het wel of niet mag. Dat die uitlaat eventueel door de apk komt kan, hetgeen niet wil zeggen dat hij wettelijk toegestaan is. In het kort komt het erop neer dat je in feite niets aan je auto mag veranderen zonder dat dit op het kentekenbewijs staat. Je auto is type gekeurd dwz dat er bij de RDW een specificatie ligt van de fabrikant/importeur bv welke velgen en bandenmaat erop zit. Leg je er andere op zou dat eigenlijk op je kentekenbewijs moeten komen te staan. Of dat je hem een andere kleur geeft etc. In Duitsland gebeurt dit wel bij de TUV.
Dit is leuk theoretisch geleuter maar behalve de rdw controleert niemand dit. De politie kan in geval van twijfel de auto in beslag nemen als ze denken dat de verkeersveiligheid ermee gemoeid is. In de praktijk is dat ook wel es gebeurd bij een eend van het ei, maar dat ding zag er ook niet uit en de apk was verlopen dus ja, dan wil de politie je wel eenhouden.
Kortom, als je eend er christelijk uitziet, je bent verzekert en hebt apk heb je weinig te vrezen.
Oh, zijuitlaat is typegoedgekeurd, zie Mehari, Azu, AK en AKS.
En ja die typegoedkeurings eisen zijn overdraagbaar op de 2cv!!!