Als je kijkt naar de bandenspannings verhouding voor en achter van een eend,
lijkt het er meer op dat de bandspanning bepaald is op weggedrag.
De voorwielen worden normaal zwaarder belast dan de achterwielen, maar hebben wel een lager geadviseerde bandspanning.
De achterwielen die bij een lege auto een wieldruk heben van hooguit 90kg hebben een hogere bandenspanning.
Ik neem aan dat veel rijders al gemerkt hebben dat het weggedrag behoorlijk veranderd bij een andere verhouding.
Vandaar ook het advies van Citroën met enige regelmaat de banden voor en achter uit te wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden.
Persoonlijke voorkeuren zijn waarschijnlijk belangrijker bij de bandenspanning dan technische redenen
zolang we binnen de grenzen van die banden blijven.
bandenspanning Mabor
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
Inderdaad, het prijsverschil is net effe te groot zeker omdat mijn auto toch al wel op vier wielen staat.dyane_maniac schreef:zolang er een dikke 60 a 70 euro verschil tussen mabor en michelin zit...
Met de Mabors ga ik maar naar de hogere spanning toe, kan ik waarschijnlijk ook wat lichter sturen.
Overgens woon ik zelf aan een oudewets klinker weggetje, dus ik kom er gauw achter of het een succes is.
Dank voor de ervaringen en reacties,
Luc
Duck your life
Ik ben niet meer zo een fan van het verhogen van de bandenspanning ten opzicht van de fabriek voorgeschreven spanning.
Het was dan wel geen 2cv, maar 0.2 a 0.3 bar meer dan voorgeschreven zorgde ervoor dat de achterbanden van mijn bmw op het midden bijna glad waren en op de zijkant nog 5 mm zat. De band heeft dus bol gestaan onder de auto. Dus vervangen...
Natuurlijk zal dit effect bij een 2cv minder extreem zijn omdat het gewicht en vermogen een stuk lager zijn. Maar het plaatje hiervoor betreffende 'overinflation' is dus geen onzin.
Het was dan wel geen 2cv, maar 0.2 a 0.3 bar meer dan voorgeschreven zorgde ervoor dat de achterbanden van mijn bmw op het midden bijna glad waren en op de zijkant nog 5 mm zat. De band heeft dus bol gestaan onder de auto. Dus vervangen...
Natuurlijk zal dit effect bij een 2cv minder extreem zijn omdat het gewicht en vermogen een stuk lager zijn. Maar het plaatje hiervoor betreffende 'overinflation' is dus geen onzin.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Er zit een behoorlijk groot verschil tussen de diverse bandenspanningsmeters.
Wat is nu de juiste?
De breedte van de band zal inderdaad een grote invloed hebben
op de gevoeligheid voor over of onder inflatie.
Wat is nu de juiste?
De breedte van de band zal inderdaad een grote invloed hebben
op de gevoeligheid voor over of onder inflatie.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- BasvanEerden
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1596
- Lid geworden op: wo 18 apr, 2007 14:53
- Locatie: Abbenes
- Contacteer: