Geplaatst: vr 22 okt, 2010 09:48
Als je kijkt naar de bandenspannings verhouding voor en achter van een eend,
lijkt het er meer op dat de bandspanning bepaald is op weggedrag.
De voorwielen worden normaal zwaarder belast dan de achterwielen, maar hebben wel een lager geadviseerde bandspanning.
De achterwielen die bij een lege auto een wieldruk heben van hooguit 90kg hebben een hogere bandenspanning.
Ik neem aan dat veel rijders al gemerkt hebben dat het weggedrag behoorlijk veranderd bij een andere verhouding.
Vandaar ook het advies van Citroën met enige regelmaat de banden voor en achter uit te wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden.
Persoonlijke voorkeuren zijn waarschijnlijk belangrijker bij de bandenspanning dan technische redenen
zolang we binnen de grenzen van die banden blijven.
lijkt het er meer op dat de bandspanning bepaald is op weggedrag.
De voorwielen worden normaal zwaarder belast dan de achterwielen, maar hebben wel een lager geadviseerde bandspanning.
De achterwielen die bij een lege auto een wieldruk heben van hooguit 90kg hebben een hogere bandenspanning.
Ik neem aan dat veel rijders al gemerkt hebben dat het weggedrag behoorlijk veranderd bij een andere verhouding.
Vandaar ook het advies van Citroën met enige regelmaat de banden voor en achter uit te wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden.
Persoonlijke voorkeuren zijn waarschijnlijk belangrijker bij de bandenspanning dan technische redenen
zolang we binnen de grenzen van die banden blijven.