Pagina 2 van 2

Geplaatst: vr 22 okt, 2010 09:48
door André Post
Als je kijkt naar de bandenspannings verhouding voor en achter van een eend,
lijkt het er meer op dat de bandspanning bepaald is op weggedrag.
De voorwielen worden normaal zwaarder belast dan de achterwielen, maar hebben wel een lager geadviseerde bandspanning.
De achterwielen die bij een lege auto een wieldruk heben van hooguit 90kg hebben een hogere bandenspanning.
Ik neem aan dat veel rijders al gemerkt hebben dat het weggedrag behoorlijk veranderd bij een andere verhouding.
Vandaar ook het advies van Citroën met enige regelmaat de banden voor en achter uit te wisselen om de slijtage gelijkmatig te houden.
Persoonlijke voorkeuren zijn waarschijnlijk belangrijker bij de bandenspanning dan technische redenen
zolang we binnen de grenzen van die banden blijven.

Geplaatst: vr 22 okt, 2010 20:18
door gelemotor
dyane_maniac schreef:zolang er een dikke 60 a 70 euro verschil tussen mabor en michelin zit...
Inderdaad, het prijsverschil is net effe te groot zeker omdat mijn auto toch al wel op vier wielen staat. :wink:

Met de Mabors ga ik maar naar de hogere spanning toe, kan ik waarschijnlijk ook wat lichter sturen.
Overgens woon ik zelf aan een oudewets klinker weggetje, dus ik kom er gauw achter of het een succes is.

Dank voor de ervaringen en reacties,

Luc

Geplaatst: zo 24 okt, 2010 11:19
door TB
Ik ben niet meer zo een fan van het verhogen van de bandenspanning ten opzicht van de fabriek voorgeschreven spanning.

Het was dan wel geen 2cv, maar 0.2 a 0.3 bar meer dan voorgeschreven zorgde ervoor dat de achterbanden van mijn bmw op het midden bijna glad waren en op de zijkant nog 5 mm zat. De band heeft dus bol gestaan onder de auto. Dus vervangen...

Natuurlijk zal dit effect bij een 2cv minder extreem zijn omdat het gewicht en vermogen een stuk lager zijn. Maar het plaatje hiervoor betreffende 'overinflation' is dus geen onzin.

Geplaatst: zo 24 okt, 2010 15:21
door André Post
Er zit een behoorlijk groot verschil tussen de diverse bandenspanningsmeters.
Wat is nu de juiste?
De breedte van de band zal inderdaad een grote invloed hebben
op de gevoeligheid voor over of onder inflatie.

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 13:05
door BasvanEerden
Ik hoor van een paar 2cv-rijders dat MABOR wat slechter te verkrijgen is en nu overstappen op TOYO banden. (die een stuk duurder zijn)

Geplaatst: ma 25 okt, 2010 15:48
door Punky
Prijzen van banden, hangen erg af van de leverancier. Ik kan je zeggen dat als je zoekt. Mabor en Toyo voor dezelfde prijs te krijgen zijn. ;-)

Geplaatst: wo 17 nov, 2010 14:17
door Charlie
Ik heb altijd op TOYO's gereden beviel prima...