1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 12 okt, 2013 20:58

Vandaag de 1-2-Spark testeend voorzien van 4 stuks logic level coil near cop bobines..
simpelweg een bobine die niet door 12 volt maar door 5 volt wordt aangestuurd en waarvan de bougiekabels erg kort zijn....

Hier een plaatje van de bobines, ik vind het op een melkmachine lijken :lol: :lol:

http://www.international2cvfriends.com/ ... hp?id=6196

en hier nog een foto van "het magische doosje" (zonder deksel) de 4 paarse draden sturen dus de bobines aan...
http://www.international2cvfriends.com/ ... hp?id=6197

Vier bobines bedienen 4 bougies in een eend met twinspark.. alleen ik heb geen twinspark motor dus heb ik maar 2 bougies in de lucht gehangen, op die manier help ik een beetje mee om het gat in de ozonlaag kleiner te maken :lol: :lol:

hieronder nog 2 videos ervan....

http://www.youtube.com/watch?v=dmeoPVYXd2Y

en nog een video waar je de bobines aangesloten ziet op de motor..

http://www.youtube.com/watch?v=yIbsG9ek ... detailpage

Maar ik kan geen verschil vaststellen in kracht of gedrag van de motor, deze bobines zouden een veel krachtigere vonk maken maar ik merk het verschil niet....
Ik blijf gewoon met mijn zwarte 2cv bobines rijden.......

Zaterdag rijd ik ermee naar Spa Franchorchamps en daarna gaat de ontsteking naar de klant in Australië

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 15 okt, 2013 14:48

De 12 spark loopt nu foutloos geen misslag gemaakt in 150km. De nieuwe kabel is ook stabiel nu valt de verbinding niet meer weg, en kan ik tijdens het rijden zien wat er gebeurd.

Nu nog even een uurtje tunen woensdag en dan ben ik er klaar voor.

Enig wat me opvalt is dat hij met de vacuüm aan gesloten niet in de rij van 100 zit volgas maar op 98.

Verder reageert hij wel prima op de vacuüm als ik gas geef gaat het blokje mooi omhoog en stationair zit hij onderin.

Ik heb de vacuümaansluiting verplaatst van de voetpakking naar een gaatje in de carburateur. Mogelijk komt het daar door dat hij niet naar 100 loopt. Als de vacuum aansluiting los hangt zit het blokje wel in de rij van 100.

Beetje vage omschrijving misschien maar LPGo snapt wel wat ik bedoel.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 okt, 2013 17:05

Erikjan schreef: Volgas maar op 98. Als de vacuum aansluiting los hangt zit het blokje wel in de rij van 100.
Beetje vage omschrijving misschien maar LPGo snapt wel wat ik bedoel.
Elke natuurlijk aangezogen motor (motor zonder oplading) komt niet tot 100....

Door de interne weerstand van de carburateur (gasklep sproeiers e.d.)
blijft er altijd een (klein) verschil met de druk in de buitenlucht.....

Echter met de turboslang aangesloten zou je naar mijn mening de 100 moeten halen,
heb je de turboslag al aangesloten?????

p.s. ikzelf zit op 97 bij 6000 toeren en volgas met mijn eend.....

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » di 15 okt, 2013 17:13

Powertube zit er op, voor revisie kwam hij wel aan de 100 iets er boven soms. Maar toen zat de vacuumslang op de voetpakking onder de carb. Nu zit hij aan een kanaaltje in de carb. Mogelijk is dat een verschil.

Hij komt nu af en toe in de rij van 100 maar het meest op 98. Maakt verder niet uit hoor maar het viel me op.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 okt, 2013 17:38

Erikjan schreef:Powertube zit er op, voor revisie kwam hij wel aan de 100 iets er boven soms. Maar toen zat de vacuumslang op de voetpakking onder de carb. Nu zit hij aan een kanaaltje in de carb. Mogelijk is dat een verschil.

Hij komt nu af en toe in de rij van 100 maar het meest op 98. Maakt verder niet uit hoor maar het viel me op.
Zolang de aansluiting achter* de gasklep zit zou de plek niet mogen uitmaken...

*kijkende naar de luchtstroom....

p.s. weet je zeker dat je powertube/luchtfilter/aansluitslangen/carburateur geen luchtlek heeft???

pieterc
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door pieterc » zo 20 okt, 2013 16:50

Ik heb 2 vragen:
kan voor de aansturing van de mapsensor de vacuumaansluiting van een visacarburateur worden gebruikt;
Is het al gelukt om een passende sensor te vinden ter vervanging van de originele visasensor zodat je geen pickup op het vliegwiel hoeft te lassen?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 20 okt, 2013 17:14

pieterc schreef:Ik heb 2 vragen:
kan voor de aansturing van de mapsensor de vacuumaansluiting van een visacarburateur worden gebruikt
Ja deze is perfect, geen enkel probleem..... zolang het vacuum maar aan de onderzijde van de gasklep genomen wordt.....
Is het al gelukt om een passende sensor te vinden ter vervanging van de originele visasensor zodat je geen pickup op het vliegwiel hoeft te lassen?
De vervangende sensor heb ik al een tijdje dat is het probleem niet, het probleem is om een goede "versterker" te krijgen die het signaal van de sensor doorgeeft aan de
chip

Ik hoop binnen 1 a 2 maanden enkele prototypes voor Visa te hebben (die dan ook voor de 2cv bruikbaar zijn), misschien voel je je geroepen als proefpersoon????

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 9 nov, 2013 00:33

Bij deze wil ik de balans opmaken wat betreft 1-2-Spark. Afgelopen mei heb ik zo'n 10 stuks ontstekingen (profesioneel) laten bestukken die allen hun weg hebben gevonden naar klanten/testrijders. Zie het een beetje als klanten die een M35 kochten bij Citroen.
Als klant weet je niet wat je verwachten kunt..... Tot zover is iedereen razend enthousiast en heb ik maar 1 reclamatie gehad te weten Erikjan,
die een dag na de dynodag verder moest op zijn originele ontsteking. Ik heb hem een nieuwe ontsteking gestuurd en ook hij rijdt nu (weer) probleemloos.
Gisteren heb ik zijn kapotte unit nagekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat er 1 condensatortje niet goed gesoldeert was.
Nadat ik deze opnieuw gesoldeert heb werkt deze ontsteking ook weer naar behoren.

Van mijn echte testrijders hoor ik al maanden niets meer, dit betekent dus dat de ontsteking zijn werk naar behoren doet.......
het mooiste compliment schreef een Engelse tester en wel... I've put it in, tuned it and forget it... Dit is nu juist waar ik naar toe wil...

Verder merk ik dat er veel mensen vinden dat ik bij alles wat ik schrijf; vooral op dit forum, dat dit toch meteen als reclame maken wordt gezien voor mijn ontsteking, terwijl ik dit niet echt zo bedoel. Ik ben er oprecht nog elke dag trots op dat het mij gelukt is om een (programmeerbare) electronische ontsteking te maken die ik ook nog eens kan reproduceren, dit kunnen niet veel mensen zeggen.
Als ik dan weer eens mijn bevindingen schrijf dan wordt dit meteen als reclame gezien.

Mijn bedoeling is het (altijd geweest) om mensen te helpen die niet meer verder komen met de reguliere (electronische) ontsteking,
zij het door een turbo, een supercharger, een bigbore, een Visa of mensen die er gewoon lol aan hebben om de ontsteking via de computer af te stellen......

Op het Engelse international 2cv forum wordt hier toch opener tegen aan gekeken.......

Op Spa Franchorchamps heb ik gesproken met Dimitri (van Burton) en toen ik hem vertelde dat ik met mijn ontsteking maar 1 pk meer haalde dan met 123 toen
kwam er toch een beetje spot en opluchting bij hem naar boven... Op andere fora wordt er anders tegen aan gekeken, daar wordt gesproken dat er toch maar
even een toename van 3% heeft plaats gevonden.... Echter ik heb altijd gezegd dat je er met een 1-2-Spark niet meer vermogen uithaalt, maar wel meer koppel
onderin en ook meer zuinigheid en dit bevestigd iedere klant/testrijder weer keer op keer......

Het mooiste compliment voor mijn ontsteking wordt naar mijn mening nog (onbewust) gemaakt door Leen Apk, een jaar geleden had ik nog regelmatig email contact met hem
over nieuwe zaken die ik weer had geïmplementeerd in mijn ontsteking, maar gaande weg werd dat contact steeds minder totdat er uit eindelijk niet meer
gereageerd op mijn mailtjes maar ik meer en meer gezien word als een bedreiging (zo voelt het door mij althans) met als toppunt het topic over te gebruiken bobines
voor een 2cv..... waar ik het uiteindelijk niet kon laten om een paar dingetjes aan te dikken.......

Nu zullen jullie denken waarom rijden er dan al niet zoveel meer 2cv's rond met deze ontsteking.... Ik kan hier heel kort over zijn... Ik wil eerst weten hoe de
ontsteking zich houdt op de lange duur en ik ben ook nog steeds bezig om vooral het electrische schema te verbeteren (lees nog stabieler en meer foolproof te maken).
Ik wil namelijk dat de levenscyclus zeker 25 jaar gaat bedragen en om dat te testen duurt nou eenmaal wat langer..... Ik verkoop dus op dit moment alleen bewust ontstekingen aan klanten die het product weten te waarderen, dus mensen die zeggen ah joh mijn eend loopt toch goed op 123 moeten dit vooral zo houden.......

Zo nu een kleine update.... Ik heb een bluetooth module gekocht waarbij je dus geen (fysieke) verbinding meer hoeft te hebben tussen de laptop en het kastje in je auto..
en in 1 woord ik vind het "geweldig", ik kan vanuit mijn luie stoel in de woonkamer mijn motor in mijn 2cv tunen die buiten op straat staat, wel moet ik hiervoor nog een aantal kleine aanpassingen doen aan de software waarvoor ik nog enkele weken nodig heb, maar het is weer een leuke gadget.... en ook handig voor mensen waarbij de laptop geen stabiele verbinding geeft is dit misschien een uitkomst. Minder is de prijs deze bedraagt zo'n 50 euro......

Verder ben ik een volgende serie printplaten aan het laten produceren met enkele verbeteringen en ook de mogelijkheid om er één (of meerdere) temperatuur sensoren
aan te kunnen koppelen.Je kunt dus een temperatuursensor bij een van de koppen maken zodat als de motor warm wordt de ontsteking automatisch later gezet wordt om pingelen te voorkomen.... Dit is dan zo'n beetje het laatste verbeter punt in de hardware van de ontsteking. Ik ga jullie wel weer op de hoogte houden van de diverse ontwikkelingen.

Ook ben ik bezig met enkele kopstukken uit het 2cv 4x4 wereldje (o.a. Louis Barbour) die ook de voordelen van 1-2-Spark beginnen in te zien (ongevoelig voor water) waarbij ik nog testen ga uitvoeren om de electronica in het kastje in epoxy te gieten zodat ook dit 100% tegen water kan, dit is nu alleen spatwater dicht, maar omdat het (hoog) in het interieur zit kan het toch droog blijven..... dus tot 1m waterdiepte is er niets aan de hand...

Overigens Louis Barbour heeft mijn ontsteking benoemd tot innovatie van het jaar 2013.... voor wat het waard is..

Ook ben ik weer met diverse bedrijven in Nederland en Duitsland in onderhandeling om e.e.a. toch weer profesioneel te laten bestukken ook al is het de vorige keer helemaal mis gegaan....

Als laatste wil ik jullie een citaat (op het internationale 2cv forum) van een Noorse klant niet onthouden....

Hi Geo and forum,

I stumbled over this forum and noticed the 1-2-Spark thread and Geo was very kind to send a 1-2-Spark kit to Norway :)

Just finished the installation of 1-2-Spark in my Mehari (w/652 big bore kit). Easy installation as I have a wide flywheel so managed to use a M6 bolt and made a mounting bracket instead of welding. I've been running with 123Evo so had the plate with the vacuum connector. The engine started with the first crank and was running very well out of the box with the standard table 8-)

Engine is running better at low RPM and in general better torque over the full range. After testing flat out for half an hour I had 100+ deg oil temperature so next is to connect the advance tables switch in order to make a hot table. I've been running with 123Ignition and was about to install a Lumenition kit, but after 1-2-Spark it's no point looking back at those systems.

Anyway, v-e-r-y impressed with Geo's ignition system here!! :D :D Look forward to play with the advance tables and do some fine tuning.

Kijk en hier doe ik het dus allemaal voor......

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 9 nov, 2013 00:54

Ik rij weer vrolijk rond:) ben blij dat het een kleine maar duidelijke oorzaak had.

Die bleutooth module lijkt me super en de prijs tja ik zou er nog wel meer voor over hebben zeker als de verbinding dan ook nog stabieler wordt.

Ik zeg ga zo door en respect voor het werk wat je hebt gedaan.
Ben zelf zo als je weet nu ook wat aan het programmeren maar het is nog knap lastig
Als je het nog nooit gedaan hebt, ne dan is dat wat ik doe nog relatief simpel.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » za 9 nov, 2013 12:13

@LPGo:

Als je nou geen verstand hebt van programmeren, ( :?) maar wel een Dyane op LPG, heb je er dan iets aan?
Ik rijd met een mijn Dyane ook regelmatig met een caravan er achter en mis de turboslang omdat anders de LPG-installatie het niet doet.
Daardoor gaat hij niet meer zo vlot als met benzine en turbo....

Kun je als leek ook de verschillende curves voor elkaar krijgen?

Erikjan
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Erikjan » za 9 nov, 2013 17:36

Om de 12 spark te gebruiken hoef je niet te kunnen programmeren gelukkig. Het is meer instellen.

Je moet je wel even verdiepen in de werking van een ontsteking en weten wat pingelen is. Vervolgens kun je de ontsteking zo instellen dat de motor net niet pingelt dan loopt hij het zuinigst. Die turboslang krijg je er niet mee terug en meer vermogen ook niet. Bij de pickup scheelde het 1 pk. Maar daar gaat het ook niet om.

Wat krijg je dan wel? Een motor die zuiniger loopt en 3 verschillende vervroegingstabellen heeft. Kun je er 1 instellen voor LPG 1 voor benzine en 1 voor slechte benzine. Je kunt dan op 95 of zelfs 91 rijden zonder pingelen. Alleen lever je dan iets vermogen in.

Ik ga de komende weken het verbruik bijhouden. Het idee is eerst een week ( 700km) op de 12Spark te rijden en dan een week op de 123 ignition. Dan zal blijken wat het verschil is in verbruik.

Mijn woon werk verkeer bestaat momenteel alleen uit snelweg en bedraagt 70km enkele reis. Ik gebruik de cruise control (100 km/h ) Het wordt dus een eerlijke vergelijking.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » za 9 nov, 2013 23:39

hoi Geo,

als al dat leesvoer over jouw 1-2-spark ontsteking als reclame wordt gezien ... nou dan is dit de eerste keer dat ik reclame leuk vindt en met heel veel plezier lees op diverse forums in verschillende talen ! Mijn oprechte complimenten voor deze innovatie op ontstekingsgebied, ik hoop er één op korte termijn in mijn auto te mogen monteren.

zoals een bekende Nederlander in het verleden veelvuldig zei met engels dialect - VOORAL DOORGAAN !
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 10 nov, 2013 12:04

@thijs
Het is inderdaad geen programmeren; alleen maar instellen. Je moet het je zo voorstellen:

Bij je conventionele ontsteking (puntjes, 123, dgnition, luminition enz.) moet je aan het kastje voren op de nokkenas samen met je pen in het gat aan het kastje draaien totdat je controlelampje aanfloept om het af te stellen.

Dit "draaien" aan je kastje doe je bij mijn ontsteking fictief door het veranderen van waardes op je laptop. Door hogere waardes op te geven geef je meer vervroeging (meer kans op pingelen) door lagere cijfers in te geven geen je minder vervroeging(minder kans op pingelen).

Je moet inderdaad wel weten wanneer je motor pingelt... van pingelen kan je motor kapot gaan dus dit wil je ten allen tijde vermijden..

Het volgende punt is dat je dat met de reguliere ontstekingen dit alleen maar doet op 1 bepaald punt, namelijk met een stilstaande motor met en pen in het gaatje. Hierbij weet je dus niet of je motor het maximale vermogen levert want je bent hier overgeleverd aan de mechanische vervroeging (ouderwetse puntjes) of de electronisch geprogrammeerde vervroeging van de fabrikant van de electronische ontsteking.
Ok. de verstelbare curve van de 123 komt al meer in de richting maar toch....

Bij mijn ontsteking kun je dus op 12 verschillende toerentallen de ontsteking aanpassen
aan de behoefte van je motor.

dit begint bij 300 toeren, 800, 1200, 1600, 2000, 2400, enz.
Op de laptop kun je dus voor elk toerental fictief "aan je kastje" draaien zodat je dus voor elk toerental het maximale uit je motor kunt halen... Hierdoor haal je al een eerste winst t.o.v. conventionele ontstekingen.
n.b. tussen 2 toerentallen wordt er linieer gerekend zodat er een mooie vloeiende lijn ontstaat tussen alle opgegeven waardes. Bij andere systemen is dit ook nogal eens schokkerig zoals op filmpjes van 123 te zien op youtube.

Maar hiermee zijn we er nog niet.
In mijn ontsteking zit een druksensor ingebouwd die de luchtdruk in het spruitstuk meet. Je moet namelijk weten dat hoe minder gas je geeft hoe meer vervroeging je aan je motor kunt geven, ook dit is weer in 12 punten verdeeld en ook dit kun je weer instellen aan de behoefte van je motor, je motor gaat hierdoor dus efficienter werken
als je niet volgas geeft en hierdoor ontstaat dus je extra zuinigheid....

Door nu toerental op een x as en druk op een Y as samen te voegen kun je dus je motor op 144 punten individueel afstellen. Dit laatste heeft geen enkele op dit moment leverbare ontsteking voor de 2cv. Zelfs niet de EVO ontsteking van 123...... maar hierdoor haal nu wel net meer zuinigheid/vermogen bij alle toerentallen en alle gaspedaalstanden.......

Afbeelding
van links naar rechts staan je toerentallen, van onder naar boven staat de absolute druk in je inlaatspruitstuk.

Hoop dat het nu duidelijker wordt anders hoor ik het wel...

Hierdoor volgt dus ook wat ik altijd schrijf als je je conventionele ontsteking afstelt op je maximale vermogen dan haal ik er met mijn ontsteking niet meer uit.. Maar wees nou eens eerlijk hoe vaak rijdt je volgas met je eend???? en zodra je niet volgas rijdt heb je profijt van mijn ontsteking (minder benzineverbruik) je voelt gewoon dat je minder gas hoeft te geven als voorheen om een beaalde snelheid aan te houden (b.v. 90 of 100).

In 1-2-Spark kun je 3 van deze tabellen ingeven, die je via een schakelaar op je dashboard tijdens het rijden kunt bedienen. Je kunt dus inderdaad zoals erikjan zegt
b.v. 1 tabel aanpassen naar lpg eentje voor benzine en een derde voor slechte benzine.

Hiervoor hoef je dus niet de fan eraf te halen en met het boekje erbij een andere curve te kiezen zoals gebrukelijk bij andere systemen, nee dit kan dus vanuit je luie 2cv stoel tijdens het rijden zonder het gas los te laten.....

Als mijn motor begint te pingelen dan zet ik de schakelaar om en het pingelen is weg......

Trouwens als je een kit van mij afneemt dan staan er al basistabellen in, hierop zal elke A type mooi lopen, wil je echter het onderste uit de kan (zuinigheid/vermogen) dan ontkom je er niet aan om te tunen... (het fictief draaien van je ontstekingskastje via de cijfertjes op je laptop :lol: :lol: )

Momenteel ben ik nog een temperatuursensor aan het implementeren die de temperatuur van je koppen/uitlaat in de gaten houdt, zodat hierdoor ook nog je vervroeging automatisch wordt aangepast, want ook hier geldt weer: een warme motor pingelt eerder dan een koude motor.......

Uiteindelijk krijg je dan een ontstekingssysteem dat gelijkwaardig is aan een ontstekingssysteem van een moderne auto......... Dit is namelijk mijn bedoeling....

een betrouwbare ontsteking die aan alle moderne eisen die er aan een onsteking gesteld worden voldoet.....

p.s. 1 of 2 pingelsensors integreren staat ook nog op mijn lijstje......... dan is het helemaal af......

Knap als je hebt volgehouden om tot hier te lezen.. :lol: :lol: :lol:
Laatst gewijzigd door LPGo op zo 10 nov, 2013 18:02, 4 keer totaal gewijzigd.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » zo 10 nov, 2013 16:24

Leest prima weg hoor.

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door landloper » zo 10 nov, 2013 17:22

Leuk om te lezen hoor. Ga zo door!
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Plaats reactie