Bij deze wil ik de balans opmaken wat betreft 1-2-Spark. Afgelopen mei heb ik zo'n 10 stuks ontstekingen (profesioneel) laten bestukken die allen hun weg hebben gevonden naar klanten/testrijders. Zie het een beetje als klanten die een M35 kochten bij Citroen.
Als klant weet je niet wat je verwachten kunt..... Tot zover is iedereen razend enthousiast en heb ik maar 1 reclamatie gehad te weten Erikjan,
die een dag na de dynodag verder moest op zijn originele ontsteking. Ik heb hem een nieuwe ontsteking gestuurd en ook hij rijdt nu (weer) probleemloos.
Gisteren heb ik zijn kapotte unit nagekeken en ben ik tot de conclusie gekomen dat er 1 condensatortje niet goed gesoldeert was.
Nadat ik deze opnieuw gesoldeert heb werkt deze ontsteking ook weer naar behoren.
Van mijn echte testrijders hoor ik al maanden niets meer, dit betekent dus dat de ontsteking zijn werk naar behoren doet.......
het mooiste compliment schreef een Engelse tester en wel... I've put it in, tuned it and forget it... Dit is nu juist waar ik naar toe wil...
Verder merk ik dat er veel mensen vinden dat ik bij alles wat ik schrijf; vooral op dit forum, dat dit toch meteen als reclame maken wordt gezien voor mijn ontsteking, terwijl ik dit niet echt zo bedoel. Ik ben er oprecht nog elke dag trots op dat het mij gelukt is om een (programmeerbare) electronische ontsteking te maken die ik ook nog eens kan reproduceren, dit kunnen niet veel mensen zeggen.
Als ik dan weer eens mijn bevindingen schrijf dan wordt dit meteen als reclame gezien.
Mijn bedoeling is het (altijd geweest) om mensen te helpen die niet meer verder komen met de reguliere (electronische) ontsteking,
zij het door een turbo, een supercharger, een bigbore, een Visa of mensen die er gewoon lol aan hebben om de ontsteking via de computer af te stellen......
Op het Engelse international 2cv forum wordt hier toch opener tegen aan gekeken.......
Op Spa Franchorchamps heb ik gesproken met Dimitri (van Burton) en toen ik hem vertelde dat ik met mijn ontsteking maar 1 pk meer haalde dan met 123 toen
kwam er toch een beetje spot en opluchting bij hem naar boven... Op andere fora wordt er anders tegen aan gekeken, daar wordt gesproken dat er toch maar
even een toename van 3% heeft plaats gevonden.... Echter ik heb altijd gezegd dat je er met een 1-2-Spark niet meer vermogen uithaalt, maar wel meer koppel
onderin en ook meer zuinigheid en dit bevestigd iedere klant/testrijder weer keer op keer......
Het mooiste compliment voor mijn ontsteking wordt naar mijn mening nog (onbewust) gemaakt door Leen Apk, een jaar geleden had ik nog regelmatig email contact met hem
over nieuwe zaken die ik weer had geïmplementeerd in mijn ontsteking, maar gaande weg werd dat contact steeds minder totdat er uit eindelijk niet meer
gereageerd op mijn mailtjes maar ik meer en meer gezien word als een bedreiging (zo voelt het door mij althans) met als toppunt het topic over te gebruiken bobines
voor een 2cv..... waar ik het uiteindelijk niet kon laten om een paar dingetjes aan te dikken.......
Nu zullen jullie denken waarom rijden er dan al niet zoveel meer 2cv's rond met deze ontsteking.... Ik kan hier heel kort over zijn... Ik wil eerst weten hoe de
ontsteking zich houdt op de lange duur en ik ben ook nog steeds bezig om vooral het electrische schema te verbeteren (lees nog stabieler en meer foolproof te maken).
Ik wil namelijk dat de levenscyclus zeker 25 jaar gaat bedragen en om dat te testen duurt nou eenmaal wat langer..... Ik verkoop dus op dit moment alleen bewust ontstekingen aan klanten die het product weten te waarderen, dus mensen die zeggen ah joh mijn eend loopt toch goed op 123 moeten dit vooral zo houden.......
Zo nu een kleine update.... Ik heb een bluetooth module gekocht waarbij je dus geen (fysieke) verbinding meer hoeft te hebben tussen de laptop en het kastje in je auto..
en in 1 woord ik vind het "geweldig", ik kan vanuit mijn luie stoel in de woonkamer mijn motor in mijn 2cv tunen die buiten op straat staat, wel moet ik hiervoor nog een aantal kleine aanpassingen doen aan de software waarvoor ik nog enkele weken nodig heb, maar het is weer een leuke gadget.... en ook handig voor mensen waarbij de laptop geen stabiele verbinding geeft is dit misschien een uitkomst. Minder is de prijs deze bedraagt zo'n 50 euro......
Verder ben ik een volgende serie printplaten aan het laten produceren met enkele verbeteringen en ook de mogelijkheid om er één (of meerdere) temperatuur sensoren
aan te kunnen koppelen.Je kunt dus een temperatuursensor bij een van de koppen maken zodat als de motor warm wordt de ontsteking automatisch later gezet wordt om pingelen te voorkomen.... Dit is dan zo'n beetje het laatste verbeter punt in de hardware van de ontsteking. Ik ga jullie wel weer op de hoogte houden van de diverse ontwikkelingen.
Ook ben ik bezig met enkele kopstukken uit het 2cv 4x4 wereldje (o.a. Louis Barbour) die ook de voordelen van 1-2-Spark beginnen in te zien (ongevoelig voor water) waarbij ik nog testen ga uitvoeren om de electronica in het kastje in epoxy te gieten zodat ook dit 100% tegen water kan, dit is nu alleen spatwater dicht, maar omdat het (hoog) in het interieur zit kan het toch droog blijven..... dus tot 1m waterdiepte is er niets aan de hand...
Overigens Louis Barbour heeft mijn ontsteking benoemd tot innovatie van het jaar 2013.... voor wat het waard is..
Ook ben ik weer met diverse bedrijven in Nederland en Duitsland in onderhandeling om e.e.a. toch weer profesioneel te laten bestukken ook al is het de vorige keer helemaal mis gegaan....
Als laatste wil ik jullie een citaat (op het internationale 2cv forum) van een Noorse klant niet onthouden....
Hi Geo and forum,
I stumbled over this forum and noticed the 1-2-Spark thread and Geo was very kind to send a 1-2-Spark kit to Norway
Just finished the installation of 1-2-Spark in my Mehari (w/652 big bore kit). Easy installation as I have a wide flywheel so managed to use a M6 bolt and made a mounting bracket instead of welding. I've been running with 123Evo so had the plate with the vacuum connector. The engine started with the first crank and was running very well out of the box with the standard table
Engine is running better at low RPM and in general better torque over the full range. After testing flat out for half an hour I had 100+ deg oil temperature so next is to connect the advance tables switch in order to make a hot table. I've been running with 123Ignition and was about to install a Lumenition kit, but after 1-2-Spark it's no point looking back at those systems.
Anyway, v-e-r-y impressed with Geo's ignition system here!!
Look forward to play with the advance tables and do some fine tuning.
Kijk en hier doe ik het dus allemaal voor......