Pagina 11 van 24

Geplaatst: ma 30 okt, 2017 08:33
door IVARIO
Weer een fijn sleutelweekend achter de rug.
Het kloinkgeluid is verminderd.
Na de nodige mogelijke oorzaken geëlimineerd te hebben, lijkt de boosdoener de horizontale stuurbuis te zijn. Ik heb deze zo goed mogelijk ingevet (voor zover dat van buitenaf kan) en heb gemerkt dat het kloinken volledig weg was.
Vanochtend ben ik 35 km met Claudette naar mijn werk gereden en het lijkt dat het kloinkgeluid weer aan het terugkomen is. Enfin, to be continued...

Wat nog gedaan afgelopen weekend:
- Voorste twee motorsteunen vervangen (de oude hadden rubbers waar nogal wat scheurtjes in zaten)
- Voorwielen uitgelijnd en tevens stuur recht gezet.
- Wagenhoogte nog iets beter gedaan
- Traversebouten van de vooras losgekregen en schoongemaakt (met het oog op eventuele demontage van de stuuras)

Nu heb ik nog een vraag:
Ik wilde de ventilator loshalen om zodoende beter bij de bouten van de voorste motorsteunen te kunnen komen.
Ik heb wel de centrale bout van de ventilator kunnen verwijderen en uiteraard de v-snaar naar de dynamo losgehaald, maar ik kreeg de ventilator zelf niet los...
Ben ik iets vergeten?

Geplaatst: ma 30 okt, 2017 12:57
door Thijs
Ja, je bent vergeten met de pijpsleutel er nog in een paar ferme tikken tegen de zijkant van de pijpsleutel te geven.
Dan komt hij vanzelf los.

Geplaatst: wo 1 nov, 2017 13:59
door IVARIO
Thijs schreef:Ja, je bent vergeten met de pijpsleutel er nog in een paar ferme tikken tegen de zijkant van de pijpsleutel te geven.
Dan komt hij vanzelf los.
Bedankt, Thijs

Bedoel je dat ik de pijpsleutel op de centrale bout moet laten zitten en dan met bij voorbeeld een hamer tegen de zijkant van de pijsleutel moet slaan?

Geplaatst: wo 1 nov, 2017 14:26
door AK freak
Bout eerst verwijderen en dan de pijpsleutel terug steken. Ik gebruik altijd een ronde punt beitel die past mooi strak in de ventilator opening.
Als je de ventilator terug monteerd altijd een likje olie op de as. Gaat hij er makkelijke af

Geplaatst: wo 1 nov, 2017 18:29
door Thijs
Inderdaad eerst de bout er uit en dan de sleutel er weer in.
Dan haaks tegen de pijpsleutel tikken.
Een beetje in de rondte gaan en kijk of er iets beweegt.
Mocht er niks gebeuren dan gewoon wat harder slaan.....

Geplaatst: do 2 nov, 2017 23:40
door IVARIO
Bedankt, heren

Het is me nu duidelijk. Ik zal binnenkort nog eens een poging wagen.
Vanavond het carburateur-revisiesetje gebruikt wat ik al een jaar geleden had gekocht. Ben benieuwd of het enig verschil maakt bij het rijden/accelereren.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 08:10
door verkuilm
Motorsteunen, zijn die echt stuk? Wat scheurtjes maakt niet uit.
Oude met scheurtjes beter dan die nieuwe. Zoiezo niet dingen vervangen die niet stuk zijn.

Klonk geluid, eerst zeker weten wat het is dan pas wat vervangen.
Heb je al eens een rondje gereden met spatborden eraf?

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 10:32
door IVARIO
Echt "stuk" waren de oude motorsteunen niet, maar ik had de nieuwe toch al, dus daarom ze erop gezet. Nu begrijp ik dat de oude van betere kwaliteit zouden zijn dan de nieuwe? Ik zal de oude dan maar bewaren.

Kloink geluid is bijna helemaal weg, ook na zo'n 200 km gereden te hebben deze week. Behalve bij het rijden over behoorlijk scherpe/hoge betonplaatrichels, dan hoor ik het nog. Ben er blij mee hoe ze nu rijdt.
En ja, ik heb eerst ook zonder de spatborden gereden en toen was er nog geen kloinkverschil merkbaar.
Dat kwam pas nadat ik het stuurhuis ben gaan invetten.

Verder merk ik dat ze nu beter door de bochten stuurt. Zowel insturen als uitsturen gaat nu prima. Ik denk dat de groeven in de oude trekstangogen en afgesleten kantelmessen die ik vervangen heb, hiervoor verantwoordelijk waren.

Iets anders: ik dacht altijd dat Claudette, bouwjaar 1987, in Portugal gebouwd was, maar heb onlangs gelezen dat ze daar pas vanaf 1988 uit de febriek rolden en dat ze dus toch nog in Frankrijk gebouwd is. De Franse bouwkwaliteit zou beter zijn dan de Portugese, heb ik ook nog gelezen.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 10:49
door verkuilm
NIeuwe motorsteunen gaan snel weer stuk. Oude beter inderdaad.
En de nieuwe, hangt af waar je ze gekocht hebt vaak veel te stug.

Kantelmessen, ik had de oude terug gezet. De nieuwe waar komen die vandaan?
Want dat ze ingesleten zijn maakt niks uit.

1987 is frans en niet portugees. tenminste meestal, fabriek draaide al.
je kan het zien aan het merk teken op het ruitje waar die gemaakt is.

1987 is frans, maar helaas geen beste kwaliteit. Hangt beetje van de kleur af ook.
Charleston echt heel belabbert. Grijs gaat dan nog.
na 85 is eigenlijk niet zo best. 1989 en 1990 is soort van niet te doen.

Geplaatst: vr 3 nov, 2017 15:02
door IVARIO
Meestal bestel ik mijn onderdelen bij de sportwagenbouwer, zo ook de kantelmessen, trekstangen en motorsteunen.

Mijn Claudetje was van origine een grijze muis.
Maar hoe houdt de kwaliteit van de eendjes dan verband met de kleur?

Ik heb nu circa 10.000 km gereden in 2,5 jaar en ik moet zeggen dat ik zeer tevreden ben over de kwaliteit van mijn wagentje en vind haar erg betrouwbaar.

Geplaatst: zo 5 nov, 2017 02:32
door IVARIO
verkuilm schreef: 1987 is frans en niet portugees. tenminste meestal, fabriek draaide al.
je kan het zien aan het merk teken op het ruitje waar die gemaakt is.
Op de ruitjes staat "Saint Gobain Glace Securit". Klinkt erg frans...

Vanavond voor het eerst de ventilator eraf gehaald. Heb gezien dat de electronische ontsteking er eentje is van "DG NITION". Nooit van gehoord, maar voldoet prima.

Ik meen trouwens te horen dat ze wat mooier stationair loopt.
Ze pruttelt nu werkelijk schitterend!
Weet niet of dit verband kan houden met het carburateur-revisiesetje dat ik twee dagen geleden gebruikt heb.

Geplaatst: ma 25 dec, 2017 21:06
door IVARIO
Een maandje geleden eindelijk eens een vergelijkende testrit gemaakt met de (ook gele) eend van een kennis.
Zij gebruikt de hare dagelijks en tevens het hele jaar door; zo'n 20.000 km per jaar. I know, she is the real stuff!

Uit de test bleek het volgende:
Mijn kennis was behoorlijk onder de indruk van Claudette: ze rijdt gewoon erg goed. Ze piept en rammelt nauwelijks, ze stuurt erg licht en gaat gemakkelijk de bocht door. Ook het schakelen gaat erg soepel en de remmen werken prima.

Claudette was alleen iets langzamer met optrekken, vergeleken met de andere eend, maar dat werd verklaard door het feit dat de eend van mijn kennis over een licht vliegwiel beschikt.

Toch leuk om het nu bevestigd te krijgen door een ervaren eendrijder: Claudette is niet alleen Spécial, maar ook Super!

Geplaatst: ma 18 jun, 2018 20:09
door IVARIO
Wie heeft er nou spatlappen met zijn eigen achternaam er op??
Ik dus! :D
spatlappen I.jpg
spatlappen II.jpg

Geplaatst: di 19 jun, 2018 10:12
door Twécévé
Geinig. Nog nooit gezien bij een eend: spatlappen achter. Hoe heb je die vast gemaakt?

Geplaatst: di 19 jun, 2018 10:45
door IVARIO
Ik heb dat wel eens gezien bij andere eenden, maar heb nooit gezien hoe die zijn vastgemaakt.

Mijn oplossing: ik ben naar de bouwmarkt geweest en heb rondgeneusd bij de metalen hoekverbindingen voor houten balken. Daar vond ik precies wat ik nodig had. Ik heb zo'n steun (à 4 EUR of zo) doormidden geslepen, zodat ik er gelijk twee had en na het uitboren van een paar gaatjes waren ze klaar voor montage.

Ik heb aan beide zijden drie gaatjes geboord in het verticale - overigens zeer dunne - plaatwerkgedeelte naast het reservewiel en dat met een stukje plaat aan de binnenkant versterkt. Vervolgens heb ik de steunen daaraan vastgezet.

Voor in totaal 14 EUR heb ik zo twee bijzondere spatlappen.