Banden

Alles over de wielophanging

wat is jou favoriete band!

michelin 125 origineel maar duur
92
47%
michelin 135 origineel maar nog duurder
13
7%
michelin M+S voor het beter rag werk
14
7%
Mabor een goed alternatief???
37
19%
firestone Pleuris goedkoop
7
4%
toyo net zoiets als mabor maar dan duurder
19
10%
nanking ken ik niet maar ziet er leuk uit
8
4%
Maxxis All Seasons
7
4%

Totaal aantal stemmen: 197

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 16 jun, 2011 18:03

Thanks voor de tip!

Helaas, een andere leverancier in Duitsland was nog voordeliger maar... Michelin gaat pas in September weer leveren. Het ziet er naar uit dat ik nog even door moet met mijn Nankang glijrubber... Nee daar ben ik niet heel blij mee.

De tip lijkt nog te kunnen leveren. Even voor mijn beleving, gebruiken jullie binnen banden?

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » do 16 jun, 2011 18:25

Als de velgen gewoon goed zijn heb je geen binnenbanden nodig. Dat wil niet zeggen dat het niet kan :wink:
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Charlie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Charlie » do 16 jun, 2011 19:40

Ik heb in een velg achter een binnenband zitten. Velg ziet er goed uit maar toch liep die band langzaam leeg.
Niets te vinden in de band zelf, dus....
#Echtemannenrijdendehelewinter2cv
2cv6 Charleston -1984
Peugeot 106 - 1996

Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » do 16 jun, 2011 19:57

Ik heb Mabor banden voor op gehad. Piepen in de bochten en rotondes moest ik niet te snel nemen. De Mabors zijn nu naar achteren verhuisd en voor liggen er nu Toyo's op. Nu kan ik die bumerklevende SUV's er bij de rotondes uit rijden.
Als je het er voor over hebt zou ik Michelin's nemen erg duur maar een zeer goede en duurzame band.
Schultenbräu das ist mein Bier !

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » do 16 jun, 2011 22:25

Tja, met banden onder mijn auto ga ik net zo om als met banden op de motor. Mijn leven is me meer waard dan de prijs van een paar banden. Nakang, Toyo, Mabor enz. Ze kunnen bij nat wegdek niet tippen aan een Michelin. En de prijs is maar relatief als je de levensduur in ogenschouw neemt. Ik ben een normale chaufeur, rijdt door maar niet overdreven en doe met goede banden vaak rond de 70000km.

Michelin, punt uit!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 17 jun, 2011 08:46

EJ, ik ben t niet met je eens, de laatste nieuwe Michelins die ik gekocht heb (laaaaang geleden toen ze nog wel betaalbaar waren) heb ik ook in c.a. 35.000 km kaal gereden!! en dat doe ik met TOYO's ook!

ik heb wel het idee dat de compound van die banden erg zacht was, ze reden erg lekker en hadden ook goed grip, maar dus net zo snel versleten!

Bij mij doen de TOYO's t prima op nat wegdek, en ik heb er al heel wat versleten (reed tot 2 jr geleden c.a. 30.000 per jaar)

maar voor comfort moet je idd de echte banden hebben (Michelin's)

greetzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

2cvpieter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door 2cvpieter » vr 17 jun, 2011 11:29

ja ik rij met mabors net zo lang als michelin en piepen in de bocht of glijden , nooit.
dat is een kwestie van uitlijnen. ok ze zijn iets minder, maar ik ben zeer tevreden
2cv6 azu-b 250

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » vr 17 jun, 2011 12:00

Zo als ik het begrijp geld voor Mabor wat voor elke andere B-keus band voor de eend en veel andere auto's geld, ze zijn gewoon veel slechter op natte weg. En helaas is het dat nou net weer redelijk veel bij ons.

Mijn Nankangs piepen in de bocht als ik heel stevig rotondes neem, dus in 3 en flink hard. Doe ik dat zelfde met natte weg dan zal ik verongelukken. Dat zal voor al die andere goedkope banden weinig uitmaken. En dan heb ik het nog niet over de remweg. Want ook die verdubbelt!!

Dat alles maakt dat het dubbele aan centjes mij m'n veiligheid en die van mijn passagiers en mede weggebruikers niet waard is.

Verder denk ik dat als we massaal dit als criterium zouden nemen de fa Michelin zijn prijzen snel zal verlagen. Ook daar geld de wet van vraag en aanbod. Dat kun je al zien in Duitsland waar Michelins al een stuk goedkoper zijn voor de eend. En...Michelins zijn maar een fractie duurder als je de levensduur er bij betrekt. Het gaat dus vooral om een uitgave ineens.

Gister in de regen kon ik rotondes die ik normaal best in 3 kan nemen net in 2 nemen. Boven de 25 a 30km/u ging mijn eend over in zwem mode... Achter uitbreken en voor onderstuur. Remmen moest beheerst want even door remmen blokkeerde de wielen. Bij droog weer kan ik op het pedaal hangen zowat, nu aaien. Dat rijdt niet echt fijn...

Ernst-Jan (die begraven wil worden in zijn eend maar er in doodgaan...)

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » di 21 jun, 2011 14:42

ejfrolich schreef:

Gister in de regen kon ik rotondes die ik normaal best in 3 kan nemen net in 2 nemen. Boven de 25 a 30km/u ging mijn eend over in zwem mode... Achter uitbreken en voor onderstuur. Remmen moest beheerst want even door remmen blokkeerde de wielen. Bij droog weer kan ik op het pedaal hangen zowat, nu aaien.

Dat zal voor al die andere goedkope banden weinig uitmaken
Vanochtend eens de mabors uitgeprobeerd op een paar rotondes in de buurt, dus op nat wegdek.

Ik merk weinig verschil met droog wegdek, eend gaat goed de bocht door en ik heb echt wel m'n best gedaan

Ben maar gestopt toen ik rubber begon te ruiken...

Dus die 55 euro per band is welbesteed
Eend voor allen, allen voor eend..

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 21 jun, 2011 15:49

Ik heb bijna 4 jaar geleden de voor nieuwe en achter versleten Michelins vervangen door 4 nieuwe Mabors,
en ervoer geen opmerkelijke verschillen in weggedrag anders dan een betere sporing met de Mabors.
En ja, ze zijn duidelijk harder en hebben ook een hogere bandspanning nodig voor optimaal weggedrag.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door ejfrolich » di 21 jun, 2011 16:30

Mij zou het vooral gaan om natte weg. Droge weg is redelijk makkelijk want daar scoren ze allemaal goed op.

Wij zijn een nat landje en Nankangs gaan dan zwemmen iets wat ik mezelf en mn eendje niet gun...

Wat ik wel erg grappig vind is dat bijna 50% van de mensen die de pol hebben ingevuld Michelins als favoriete band bestempelen maar er rijdt bijna niemand mee.

Ik vraag me af of je bij een geliefde ook voor goedkoop zou gaan... Grapje :wink:

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » di 21 jun, 2011 17:30

Nu rijd ik zo'n 10.000km in een jaar, zit gegarandeerd veel nat bij.
De Mabors doen het in mijn beleving niet slechter dan Michelins.
Rotondes en klaverbladen pak ik op de limiet. 8)
De Uniroyals die ik heb gehad, die waren eng, en gingen nog lang mee ook.:shock:
Maar Michelins zijn gewoon duur en sinds ze die 125/15 in het klassieker assortiment hebben gestopt ook nog slecht verkrijgbaar.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 21 jun, 2011 18:53

Ik denk dat je ook rekening moet houden dat je bandoppervlak op de weg ook kleiner is als bij een reguliere auto. Ook weegt een eend vaak de helft. Lijkt me nogal logisch dat hij dan bij nat wegdek eerder gaat piepen, slippen.

Rij al jaren op Toyo's, Firestone, Maxxis en Mabors en nooit geen problemen mee gehad. Vind persoonlijk de kwaliteit van Michelin ook wat overdreven, wanneer er over gesproken wordt. Zijn goede banden, maar ze staan niet 10 plekken hoger dan de zogenaamde "B-merken".

De meeste willen Michelins, omdat die origineel bij een 2cv horen. Zoek maar eens naar de relatie tussen Citroen en Michelin.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Jeroen-citroen
Moderator

Bericht door Jeroen-citroen » di 21 jun, 2011 19:10

ejfrolich schreef:
Wat ik wel erg grappig vind is dat bijna 50% van de mensen die de pol hebben ingevuld Michelins als favoriete band bestempelen maar er rijdt bijna niemand mee.
Iets willen hebben en iets kunnen hebben is een verschil :wink: Op zich is er niks mis met mabor , had ik onder mijn eend en dat reed prima. Veel mensen hebben gewoon een beperkt budget en kunnen dan niet gewoon zomaar michelin betalen.

Ik denk trouwens dat je ook een denkfout maakt wat betreft de veiligheid op nat. Als het nat is en je rijdt gewoon rustiger hoeft er met een goedkopere band niks mis te zijn. Ik rijdt met mijn gewone auto ook op een B merk band en pas bij nat weer mijn rijstijl wat aan en ondervind absoluut geen problemen. De wagen weegt 1280 kg dus heb ik het vermoeden dat die eerder zal glijden dan een eend met zijn 560 kg.

In je onderschrift zie ik motoren staan en dan ben ik wel geneigd je volledig gelijk te geven om niet op een band te besparen maar als je op 4 wielen staat en weet waarmee je rijdt denk ik dat e.e.a wat anders bekeken moet worden.
weet wat je zegt maar zeg niet altijd wat je weet

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 21 jun, 2011 19:16

Hoe staat het met je bandenspanning trouwens. Staan die niet op 2.0 of hoger?
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Plaats reactie