big bore of niet??

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » ma 26 mei, 2008 22:53

De weg van de warme lucht is via de zijkanten natuurlijk wel korter en met minder "obstakels" dan als de lucht naar binnen gevoerd wordt, maar het werkt niet als bij een vloeistofgekoelde motor, dat met de kachel aan en fan aan de warme lucht geforceerd word afgevoerd.

Dat met die powertube, je brengt meer lucht erin (ok koude lucht) maar omdat je dan ook meer benzine meeneemt, wordt je lucht-benzine mengsel meer, dus, wordt je ontbrandings temp in principe hoger, want meer gas, is grotere explosie.

Sproeiers setting hangt op de lange duur gewoon af van je inrijden en je gebruik van je blok.

Ik heb ook een Burton set, en mijn inrij instructies waren toch wel anders toen??

1000 km inrijden tot 4000 rpm, bij 500 km olie en filter, bij 1000 km olie en filter, daarna in gaan rijden op snelheid, dus geen lange stukken, en bij 2000 km weer olie en filter en dan gewoon gassen (op temp) En nu na 18.000 km rijdt het goed. Sproeiers moeten nog es worden gecheckt op een rollenbank, maar verder, onderin, goud waard, die big-bore, zeker met een kar dr achter.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 27 mei, 2008 00:20

Ja met die powertube zal ie iets meer vermogen leveren waardoor ie ook wel warmer wordt, vergelijk het met een heeeeeel klein turbootje erop, turbomotoren worden ook warmer dan atmosferische motoren ;) Of als het je gaat om de temperatuur [waardoor er meer benzine verbrand wordt per slag], dan zal je motortemperatuur ook ietsjes stijgen ;) Meer vermogen betekend meestal ook meer warmte.

Maar ik snap niet echt wat je bedoelt over de koeling: als je in je kachelslangen [ik bedoel die die vanuit je kachelpotten naar de spatborden gaan, die andere gebruik je 's zomers niet], als je daar een aanzuiging in maakt heb je een grotere geforceerde luchtstroom, ook door je koeltunnel toch? Ben je het dan met me eens dat je blokje dan ook meer af zou koelen? Of werkt 't dan anders, want in dat geval zou de fan in principe toch ook weinig/minder nut hebben.
Heavy Metal Speed Eend!!!
MyAmi Spring Break

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door Spookeend » di 27 mei, 2008 08:20

ow, ok ik snap het nu, je bedoelt geforceerde luchtstroom via de zijkanten??

Tja, of dat zou helpen weet ik niet, wel als je langzaam rijdt of stilstaat denk ik, maar wellicht dat ze bij een bepaald toerental of een bepaalde snelheid (rijwind) tegenwerken, ik weet de afvoersnelheid van die fans niet eigenlijk.

Ik ken er wel een paar met van die dingen in de kachelslangen, om in de winter sneller te ontwasemen, en dat werkt op zich wel, zeker als je nog niet echt gang hebt. Maar als ik zo rond de 60 ga rijden dan blaast mijn kachel al heel behoorlijk hoor, puur door de fansnelheid van de motorfan en de rijwind.

Hoe je dit goed kunt testen? tja?

Ik zou denk ik eerder gaan voor een betere warmte afvoer van de rest van het blok, zoals grotere koelsleuven in het chassis, of het maken van afvoergaten in de driehoekjes. Ik vermoed dat de temp onder de kap er mede voor zorgt dat het blok minder snel afkoelt. En dat de uitlaat temp en de alle lucht rond het blok in de koeltunnel op zich wel snel en goed wordt afgevoerd.

Greatnix Spookeend
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » di 27 mei, 2008 18:16

Bij statoinair draaien en ritten binnendoor hoef je niet zo snel bang te zijn op een te hete moter. Bij mij blijft de olie in het carter dan altijd op de onderste grens steken en dat zou zo'n 70a80 graden zijn als ik de teller moetn geloven. Wanneer je 100km of meer gaat rijden wordt de olie pas echt heet, met name op langere stukken snelweg. Op zluke ritten zou dus wat extra koeling fijn zijn. Wat spookeend al zegt denk ik dat je het meer moet zoeken onder de kap in het algemeen dan in je koeltunnel gedeelte. Wat extra toevoer van lucht of extra sleuven om het af te voeren zijn dan erg welkom lijkt me.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » zo 8 jun, 2008 15:19

Hmm ja maar ik zit best vaak lange stukken op snelwegen, en dan wordt zelfs de hele voetenbak superwarm. Ik ben daarom deze week ook maar niet met de eend naar eindhoven gegaan, ik was bang dattie te warm zou zijn. :roll:

Wat ik hier aan ga doen; de uitlaat goed inpakken met de-opvolger-van-asbest-tape en mischien idd van die sleuven maken in de driehoekjes ;)

Maar ik bedoelde in de kachelpotten ventilators die wel naar buiten blazen, maar die lucht die ze aanzuigen zou dan door de koeltunnel moeten. Ik weet alleen niet of dit effect heeft, maar iig is de warmere lucht eerder weg, zou je zeggen. 8) Ik heb zelf btw ook geen last van eenden die niet willen ontwasemen, maarja daar gaat dit topic helaas niet over ;)
MyAmi Spring Break

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » ma 9 jun, 2008 11:27

mijn voetebak word ook behoorlijk warm lijkt wel een sauna op voethoogte. voor ik ga zagen en slijpen ga ik eerst nog wat kleine dingtjes proberen zoals een orginelen oliekoeler hier staan namelijk de lamellen scheef in en in zoon imitatie koeler niet. en me onsteking verzetten. en dan kijken of het effect heeft.

greets dukw

Punky
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door Punky » ma 9 jun, 2008 16:56

Heb je geen oude motorkap liggen om gaten te zagen waar normaal je kenteken zit? Ff om te testen. Of leg die ribbelkap erop, scheelt ook al iets.
PuNk RoCK LosEr

2CV, GSA, & Solex. Allemaal franse eenvoud!

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » ma 9 jun, 2008 17:38

Ik geloof er beslist niet in dat een 2cv te warm wordt.De olietemperatuur
zou ik liever boven de 100gr zien,zodat het vocht er beter uit kan.En als
de voorvloer te warm wordt,dan denk ik eerder aan het hitteschild wat daar op de vloer hoort te liggen,maar dikwijls na reparatie vergeten wordt.

Ramon
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 9 jun, 2008 21:15

gerard het gaat hier om een big bore!!!!!

joe_catchou
Belgisch Meester Lasser
Belgisch Meester Lasser
Contacteer:

Bericht door joe_catchou » ma 9 jun, 2008 23:10

hitte schild ?? space shutle achtig oppassen geblazen :-)
de roofing boven de pedalen ja maar de voeten bak ???
maar ok sorry gaat hier om bigboring :-p
see you when you see me

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 10 jun, 2008 07:23

DUCKW schrijft dat zijn voetenbak gloeiend heet wordt,dus vraag ik of
die vastgeplakte isolatie er nog ligt.Het is toch niet zo vreemd dat na ver-
vanging ervan de isolatie vergeten is.Ik bedoel dus die geplakte rubber
onder de vloermat voorin.

thomaaas
Heavy user
Heavy user

Bericht door thomaaas » di 10 jun, 2008 11:03

ehhhh bedoel je bovenop de voetenbak of eronder? Ik heb daar geen bitumen maar de speciale brandwerende van duckservice, met daaroverheen nog een tapijtje.

Maar wat k wel merk, ik heb een RVS uitlaat, en die wordt ook goed warm. maar goed, misschien heeft de warme voetenbak niets met een bigbore te maken, warme motor wel denk ik ;)
MyAmi Spring Break

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 10 jun, 2008 11:29

Ja,ik bedoel in de auto.Ik denk dat de Big Bore de motor niet veel heter
maakt.Maak nooit de fout door luchtgekoelde motoren met watergekoelde
te vergelijken.Water heeft het enorme nadeel dat het zelfs onder druk bij
120gr gaat koken en een luchtgekoelde kan makkelijk 160gr aan.de zuigerspeling in de cilinder is ook veel ruimer.ca,het tienvoudige

DUKW
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door DUKW » di 10 jun, 2008 11:47

jah bij mij loopt het tegen de 120 aan. geloof dat bij kroon staat dat bij 130 graden de olie ze speciale eigeschappen verliest. maar heb der isolatie aan de binnen en aan de buitenkant binnekant gewoon bitumen matjes terug geplaatst. en buitenkant islolatieschuim. maar dat het zo warm werd bij mij voetenbak had ik vorig jaar zomer ook hoor en toen reed ik nog standaard

greets dukw

Gerard2cv
Super eendkenner
Super eendkenner

Bericht door Gerard2cv » di 10 jun, 2008 12:47

Dat klopt,Er is ook geen voorziening om koude lucht op je voeten te krijgen
Als je daar zomers behoefte aan heb,zou ik je aanraden om de verwarmingsslangen van de warmtewisselaar los te maken en hem via
die schuine plaatjes naar buiten te verlengen.Dan krijg je frisse lucht op
je voeten

Plaats reactie