Pagina 11 van 13

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 14:38
door Jan2cvservice
Een warme bobine is het gevolg van een niet goed afgestelde ontsteking.
je kunt wel een andere bobine kopen maar daar los je het probleem niet mee op.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 15:12
door André Post
Ik heb ook 10 tallen jaren geen problemen gehad met de originele bobines maar later meerdere achter elkaar, ook nieuwe.
Momenteel weer alles probleemloos met de gewone zwarte.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 15:59
door RobM
Jan2cvservice schreef:Een warme bobine is het gevolg van een niet goed afgestelde ontsteking.
je kunt wel een andere bobine kopen maar daar los je het probleem niet mee op.
zo, dat is nog eens stellig uit de hoek komen.

Ondertussen zoek ik informatie over de dyna bobine.
ah, na een tip van Thijs:
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... _id=100443

gr Rob

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 16:17
door Thijs
Het is trouwens 3 Ohm.
Dat is op de foto bij jouw link weggepoetst.

Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.

Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 18:25
door Jan2cvservice
Voor €150 heb je een 123 ontsteking.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 18:50
door David
Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
Maar nog steeds heb je dan een goede bobine nodig......
En je ontsteking zul je nog altijd correct dienen af te stellen, ook een 123!

Dus wat bedoel je hier nu mee?

Feit is dat er gewoon troep in de handel te koop is, slechte wikkelingen, slecht afgevuld met olie etc etc.

En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 20:13
door RobM
Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
die heb ik dus. Ik hoef dus niet het advies mijn ontsteking goed te stellen, ik wil een betrouwbare bobine.
Thijs; ik ga hem bestellen, dank.

En uiteraard komen de resultaten op het forum.


Gr Rob

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 20:44
door Jan2cvservice
Dus wat bedoel je hier nu mee?

En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.[/quote]

Dat het probleem nog steeds bij de ontsteking ligt, en als je dan een wat mindere bobine treft, de bobine gelijk de schuld krijgt.
Het wil overigens niet zeggen dat als je je vliegwiel op tijd zet , dat hij dan werkelijk op tijd staat. Sommige nokkenastandwielen staat behoorlijk fout. Daarom loopt de ene mooier en beter dan de andere.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 20:55
door David
Het punt bobine speelt echt al jaren.

Neem van mij aan dat daar het grootste probleem zit.
Natuurlijk moet ontsteking etc allemaal OK zijn.
Maar ik loop al wat jaartjes mee en weet wat er in de handel te koop is.
Daar zit een groot probleem, zo niet het grootste probleem.
Net zoals dat het geval was bij de vulpijpen.
Maar dat is nu dankzij de revisie setjes verleden tijd.

Slijp voor de grap maar eens een oud origineel exemplaar bobine open en een nieuwe.
Dan snap je waar het probleem echt zit.
Namelijk in de wikkeling, het aantal en de dikte.

Hetzelfde experiment hebben we ooit met vulpijpen gedaan.
Daar was gewoon verknipte binnenband in gebruikt.......
En aan de buitenkant was het prachtig om te zien allemaal.

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 21:22
door bebe
Thijs schreef:Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.

Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.
@Thijs: Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn "Engelse bobine". Deze maakt toch gebruik van een 'droge' techniek? Of heb jij er eentje opengemaakt en ben je tot een andere conclusie gekomen?

Geplaatst: zo 16 aug, 2015 22:55
door Thijs
Nee, ik heb er geen 1 gesloopt maar vind het niet heel chique dat de bobine als iets bijzonders wordt gebracht terwijl je deze gewoon in Nederland bij elke Eendenboer kunt bestellen.
Over de werking bij warme motor begin ik steeds meer mijn twijfels te krijgen.

Geplaatst: ma 17 aug, 2015 09:13
door toon beekers
In mij mehari zit een dyna bobine tot grote tevredenheid in combinatie met een 123 ontsteking. Altijd starten ook de afgelopen 4 weken in Spanje met 38 graden.
Te bestellen bij die firma net in Duitsland zal ik maar zeggen.
MVG Toon

Geplaatst: di 18 aug, 2015 17:48
door Jan2cvservice
Een 123 ontsteking heeft het voordeel dat hij wat "foutjes" wegpoetst.
Ik sluit me volledig aan bij lpgo zijn mening en bevindingen.

Geplaatst: di 18 aug, 2015 18:41
door LPGo
Jan2cvservice schreef:Een 123 ontsteking heeft het voordeel dat hij wat "foutjes" wegpoetst.
Ik sluit me volledig aan bij lpgo zijn mening en bevindingen.

Naar mijn mening probeert 123 foutjes weg te poetsen door de bobine (te) lange tijd stroom toe te voeren, helaas is dit voor de meeste nieuwe bobines net te lang waardoor ze warm worden en uiteindelijk stuk gaan....

Even geheel terzijde maar ook weer niet..Zoals julie weten (of niet) ben ik bezig om een BMW R 1200 GS motorfietsblok in mijn eendje te lepelen.. In onderstaand filmpje zie je 1-2-Spark 2 Visa bobines aansturen, ja de BMW heeft twinspark. Eigenlijk wil ik het filmpje laten zien omdat bij de onderste bobine de vonk door het bobine huis naar een bout overslaat, omdat dit twinspark is en dit de secundaire bougie merk je er hier niets van, maar als dit in je eendje zou zitten dan liep hij maar op 1 cilinder of helemaal niet en zoek je je de pleuris waarom hij niet loopt... Het hoeft dus niet altijd aan de bobine te liggen!! Ik bedoel maar... Moet toch wel een krachtige vonk zijn dat hij door het bobine-huis heen slaat.....

p.s. ik ben hier even de carburateurs aan het laten drooglopen, vandaar dat hij hakkerig gaat lopen op het einde...

https://www.youtube.com/watch?v=1NieLxo ... tion=share

Geplaatst: wo 19 aug, 2015 08:53
door TimVS
Ik rijd nu al een dik jaar met een nieuwe Valeo.
Al +/- 30 000 km zonder problemen. Ook niet twee weken in Polen waar het 38° en warmer was.

De eerste 15 000 heb ik met puntjes gereden, ook geen problemen gehad vermits de condensator goed is. Omdat dat vaak de wensen overlaat is zit er nu een 123 in.