Banden

Alles over de wielophanging

wat is jou favoriete band!

michelin 125 origineel maar duur
90
46%
michelin 135 origineel maar nog duurder
13
7%
michelin M+S voor het beter rag werk
14
7%
Mabor een goed alternatief???
37
19%
firestone Pleuris goedkoop
7
4%
toyo net zoiets als mabor maar dan duurder
19
10%
nanking ken ik niet maar ziet er leuk uit
8
4%
Maxxis All Seasons
7
4%
 
Totaal aantal stemmen: 195

supercees
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1770
Lid geworden op: ma 6 jun, 2005 20:40
Locatie: stompwijk (zh)

Bericht door supercees » di 21 jun, 2011 19:19

tot nu toe was ik wel tevreden met m'n mabors, maar ik heb nu twee nieuwe voorbanden nodig na 27.000 kilometer in 3 jaar en michelin's gaan 40.000 kilometer mee weet ik uit ervaring, dus dat maakt het prijsverschil in centen per kilometer kleiner. daarnaast heb ik nu een tweede band die langzaam leeg loopt, bij de andere was dat al vrij snel, daar zit nu een binnenband in.

voor we naar frankrijk gaan maar weer eens shoppen dus.

kan toeval zijn, maar dit heb ik nooit eerdere gehad. behalve bij m'n kruiwagen dan.
2cv6 1985, BX 1.9 TRI break

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » di 21 jun, 2011 19:50

ejfrolich schreef: Ik vraag me af of je bij een geliefde ook voor goedkoop zou gaan... Grapje :wink:
Mijn vriendin rijdt het meest in de eend :lol:
Eend voor allen, allen voor eend..

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 21 jun, 2011 21:59

ejfrolich schreef:Zo als ik het begrijp geld voor Mabor wat voor elke andere B-keus band voor de eend en veel andere auto's geld, ze zijn gewoon veel slechter op natte weg. En helaas is het dat nou net weer redelijk veel bij ons.

Mijn Nankangs piepen in de bocht als ik heel stevig rotondes neem, dus in 3 en flink hard. Doe ik dat zelfde met natte weg dan zal ik verongelukken. Dat zal voor al die andere goedkope banden weinig uitmaken. En dan heb ik het nog niet over de remweg. Want ook die verdubbelt!!
Dat alles maakt dat het dubbele aan centjes mij m'n veiligheid en die van mijn passagiers en mede weggebruikers niet waard is.
sorry maar dat is gewoon te kort door de bocht. je hebt ervaring met nankangs die je blijkbaar niet bevallen. dat kan, maar waar haal je dan ineens vandaan dat als nankang niet goed is de rest ook niet deugd? heb je dit topic wel gelezen? heb je al die andere banden uitgeprobeerd? ik denk dat ik kan stellen dat de uitkomst van dit topic toch is: ja, michelin is ansich wel de beste band, maar dat mabor (en dat kan ik bevestigen) en toyo (heb ik zelf geen ervaring mee) zeker ook echt goede banden zijn. andere merken worden idd weer minder positief beoordeeld. zoals jou ervaring met nankangs
ejfrolich schreef:Verder denk ik dat als we massaal dit als criterium zouden nemen de fa Michelin zijn prijzen snel zal verlagen. Ook daar geld de wet van vraag en aanbod. Dat kun je al zien in Duitsland waar Michelins al een stuk goedkoper zijn voor de eend.
hahaha, nou hebben de "b-banden-rijders" het ook nog eens gedaan... grmpf!

enne in duitsland hebben ze geen "b-banden" denk je?
ejfrolich schreef:En...Michelins zijn maar een fractie duurder als je de levensduur er bij betrekt. Het gaat dus vooral om een uitgave ineens.
ejfrolich schreef:Ik ben een normale chaufeur, rijdt door maar niet overdreven en doe met goede banden vaak rond de 70000km.
en hoeveel km's op mabors of toyo's?

ik reed michelins a 125 euro in 55dkm af en mabors a 49 euro in 45dkm af. wat je maar een fractie duurder qua prijs/km noemt. ik kan uit ervaring spreken want ik schat dat ik de afgelopen 11 jaar ca een 200 tot 250 dkm in a-types heb gereden met michelin, firestone, mabor en zelfs bf goodrich. met zoveel km/jaar wil je zeker dat je banden (en remmen ed) een beetje okay zijn. een eend is toch een beetje een bierblikje op wielen en elke dag in de spits in de randstad het hele jaar door, dan wil je echt wel dat je eend goed is. ik vind de mabor zeker een goede band en ik denk dat dit topic dat aardig bevestigd. als je zelf geen ervaring hebt met mabors, waar baseer je je mening dat dit een zeer slechte band is dan op? niet van dit topic volgens mij.

uiteraard, als je michelin wilt monteren en daar de centen voor hebt prima, maar om dan gelijk zo'n hataine houding tov mabors of toyo's te geven...

en, met wat voor band je ook rijdt, met slechter weer zoieso wat rustiger aan dunkt me

ps, met michelin al 2x een schuiver gemaakt en met mabor 1x en dan heb ik meer km's erop zitten met mabors :wink:
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 21 jun, 2011 22:20

Ik heb nu zo'n 10.000 km met Mabor's op mijn Dyane gereden, en ik vind ze in vergelijking met de Michelin's op mijn Charleston vergelijkbaar. Een goede soepele band, met genoeg grip op droog en nat wegdek.

De Uniroyals die eerst op mijn Dyane zaten, die waren een ramp met nat weer..... :shock:
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » di 21 jun, 2011 22:27

ik moet eerlijk zeggen dat ik mabor voor geen meter vind rijden!
Ik heb nu onder mijn dagelijkse eend ook mabors, alleen achter en michelins, perfect! en kost de heft natuurlijk!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 22 jun, 2011 15:59

TOYO
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 22 jun, 2011 16:37

Ik heb Dunlop, maar ja ik speel vals :lol:

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 22 jun, 2011 16:50

Ik vind dit gesprek wel leuk. Ik probeer zeker niet hoog van de toren te blazen hoor. Ik heb op mijn auto's van alles aan banden gehad. Toyo, Nankang, Uniroyal en meer. Mijn ervaringen zijn wisselend. Eén ding weet ik wel, Michelins zijn voor mij de fijnste banden bij regen gebleken en Nankang de meest gevaarlijke keus. Het maakt in mijn beleving weinig uit of ik met 1300kg Volvo 240 of 650kg Eend ga zwemmen als ik wil remmen. Beide is de broek vol... De rest zit er ergens tussen in. Mabors, ik ken ze niet maar hoor dat ze stugger en dus minder comfortabel zijn.

Ga op de testsites kijken naar resultaten van banden en je zult daarin zien dat veel banden uit de B-keus maar zelfs uit de A-keus op natte weg niet best scoren. Zoals ik al heb gezegd eerder, mijn leven is me meer waard dan een paar tientjes. Het is in je km prijs echt verwaarloosbaar afgezet tegen andere kosten.

Ik probeer me te herinneren wat er onder mijn 2 eerdere eenden lag. Mijn bestel weet ik niet zo goed maar goed veel van de banden van nu waren er toen niet. Mijn 2CV4 had Michelin net als veel van mijn latere auto's hebben gekregen nog voor de banden die er op zaten op waren.

De Toyo voorbanden onder mijn Amazon zijn er in Zweden nog afgegaan wegens wel heel snel aquaplainen, 30km/u en bijna nieuw. Dat was echt in de volgende hoosbui niet meer zo.

Ieder maakt zijn eiegen afwegingen en heeft eigen ervaringen. Dat maakt dit zo'n leuk gesprek ;)

Wel treurig dat mijn eend weg is nog voor de Michelins zijn geleverd. Ik hoop nu dat levering nog even duurt zodat ik wel de juiste heb voor de volgende keus 2CV...
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » wo 22 jun, 2011 17:52

Een eend is wat betreft weggedrag NIET te vergelijken met welke andere auto dan ook! verder is de maatvoering van de band en het type (profiel) van groot belang, ik kan je ook een test laten zien dat Michelin als een van de slechtste uit de bus komt met regen! bijna net zo slecht als de goedkoopste hangshiwangband uit azië...

het vergelijken van verschillende merken online heeft echt geen zin, die maten en uitvoeringen (types) zijn niet in eendmaten beschikbaar, beter kun je uit gaan van wat er op de verschillende fora over geschreven wordt, mensen die echt alleen met deze maten rijden! lees dit HELE (ja echt vanaf pagina 1!) topic maar eens door, daarin staan genoeg meningen en ervaringen!

Ik denk wel dat iedereen het er over eens is dat Michelin de fijnste band is voor onze karretjes, maar tegen welke prijs?

Ik heb tot voor kort nog dagelijks met mijn Eend gereden, c.a. 30.000 km/jr, in totaal iets van 250.000 km! waarvan 1 set Michelins, de rest TOYO's, en die doen het wat mij betreft erg goed onder een A-type, als er nog aardig wat profiel op zit rijd je iedere auto in de sneeuw de stront voor de ogen, met nattigheid ook nog nooit problemen gehad!

greetzzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 22 jun, 2011 18:15

Ja dat sneeuw verhaal en gladheid met een eend ken ik hoor. Ik kwam over bruggen en door tunnels waar niemand meer kon rijden met mijn groene draek vroeger. Oh wat was dat naar voor anderen. Parkeren, uitstappen en een tand door de lip vallen ken ik ook. Of nog net aan het gootje overeind blijven is me ook eens gebeurd. En dan het dreigend gezichtsverlies na een onmogelijke strakke parkeer actie...

Alle draadjes lezend lijkt mij Michelin 1 Toyo 2 en mabor 3? Ik weet niet of ik goed heb geteld?!

Wie weet durf ik de gok nog eens aan...

Ernst-Jan
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
rene51
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 71
Lid geworden op: vr 26 aug, 2011 18:31
Locatie: Vriescheloo
Contacteer:

winterbandjes

Bericht door rene51 » ma 10 okt, 2011 12:24

Hoi eendvrienden,

Iemand ervaring met winterbanden van Maxxis presa Snow, maten 135/70/R15/ snelheidcode T..?
Prijs € 58. pstuk...incl.
Ik neem dan dat deze maat op de eendvelg past.

groeten Rene
leuk, weer een eendje...

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » ma 10 okt, 2011 13:19

De maat past wel, maar hou er wel rekening mee dat je denkt harder te rijden dan de werkelijkheid. Wanghoogte van 70 zal wel bedoelt zijn voor de Smart.

ejfrolich
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 290
Lid geworden op: wo 18 mei, 2011 10:57
Locatie: Lelystad

Bericht door ejfrolich » wo 2 nov, 2011 12:34

Misschien nog een aardige aanvulling. Mijn nieuwe eend staat op Firestone banden nu. Ik moet eerlijk bekennen dat dit niet verkeerd is qua wegligging en ik zelfs met nat weer nu niet bang ben eigenlijk. Wat me wel opvalt is het lawaai dat de banden maken. Dat zal komen door het vrij grove profiel verwacht ik.

Dit is heel wat beter dan de banden onder mijn vorige eend! Mijn monteur is erg te spreken over Toyo. Misschien ga ik dat uitproberen als deze op zijn. Het scheelt wel heel veel in de prijs!
Ben herintreder! Mijn eerste auto was een eend, En we rijden weer in een blauwe Cub uit '86. Verder Honda CX500, Jawa 640

Gebruikersavatar
Tom Duckpower
Moderator
Berichten: 4097
Lid geworden op: za 19 jul, 2003 19:50
Locatie: Berkel-Enschot
Contacteer:

Bericht door Tom Duckpower » wo 2 nov, 2011 15:33

ejfrolich schreef:Tja, met banden onder mijn auto ga ik net zo om als met banden op de motor. Mijn leven is me meer waard dan de prijs van een paar banden. Nakang, Toyo, Mabor enz. Ze kunnen bij nat wegdek niet tippen aan een Michelin. En de prijs is maar relatief als je de levensduur in ogenschouw neemt. Ik ben een normale chaufeur, rijdt door maar niet overdreven en doe met goede banden vaak rond de 70000km.

Michelin, punt uit!
je bent snel om moet ik zeggen...
1986 2CV6 Special Pick Up
1964 Solex Oto Van Der Heem
2003 Audi A2 1.4i
2022 Stromer ST3 Pinion Deep Black

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » wo 2 nov, 2011 17:16

Wij hebben op onze (groene) eend Golden Tyre zitten, heeft het zelfde model als de michelin. Hebben jullie al eerder van dit merk gehoord?

Plaats reactie