Pagina 13 van 19

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 11:10
door Ed147
Het is en blijft natuurlijk allemaal oud.........
Die scharnieren, ik heb ze ook behoorlijk vervloekt!!
Maar de Eend wordt wel mooi, geduld hebben dus! :wink:

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 11:35
door Spookeend
is ook zo, jammere is alleen dat je in die verse lak meteen ook alles ziet als het mis gaat.... heb echt al wel wat plekjes die ik sstraks weer bij moet werken!

maar goed, doel is APK voor 30 november..... dan later maar weer demonteren en opknappen, jammer wel, maar komt goed, beter een rijdend project dan maar.!

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:01
door Spookeend
Kan iemand mij uitleggen waarom ik de deuren dr niet in krijg??

De enige manier om ze er passend en werkend in te krijgen is om de scharnieren bijna een CM ruimte op de deur te geven!

Doe ik dat niet, dan kan de deur niet eens dicht.

# : 3 sets!! verschillende (bij elkaar horende) scharnieren geprobeerd!
# : 1 set andere voordeuren geprobeerd!

Als ik de ruimte niet pak, die centimeter, dan zit de deur zo dicht op de koets dat de deur er eigenlijk niet in past, geen mogelijkheid dat ie in een slotvanger valt, rubber zit meteen pasvast in de sponning van de koets....

Ik weet het ff niet meer..... Ik heb dit nog niet eerder gehad... bij mijn oude eend waren deuren gewoon 1 op 1 over te hangen....

(ten slotte, om het leuk te houden.... ook nog schade aan de achterdeur, kan opnieuw gespoten worden, zo te zien iets langsgeschrapt, kolere zooi.... (maar de verlichting achter werkt nu eindelijk!))

Afbeelding
Afbeelding

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:16
door schermer
Dat is wel heel apart. Bij 2 koetsen diverse verschillende deuren gehad en nog nooit zoiets gezien. Je zou (helaas) zeggen dat het probleem in je koets zit. Kun je bij iemand anders vergelijken? Dit is wel k#t zeg.

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:32
door Spookeend
tja.... tis ook niet mijn eerste eend (of opknap resto custom project...)

Samen met mijn pa bij elkaar 6 uur bezig geweest om 2 deuren te hangen! Belachelijk! Samen tot deze (niet helemaal fijne) oplossing gekomen..... Ga er nog een wel een mooie oplossing voor maken, plaatje of wat dan ook wat netter is dan die moeren, wordt het ook weer steviger van, nu is het erg wiebelig...

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:46
door azuiper
hoi Spookeend,
Ik moest ook redelijk wat materiaal tussen deur en scharnier aanbrengen om de deur redelijk te laten sluiten. Ik heb hiervoor vulplaatjes op maat gemaakt met sleufopeningen - deze plaatjes kan je van boven af over de 2 bevestigingsbouten van de deuren laten zakken om de speling op te vullen zonder de gehele boutjes te verwijderen (enkel boutjes lossen, plaatjes plaatsen, boutjes aandraaien). Ik ben niet zo handig met foto's op het forum plaatsen, maar morgen maak ik een foto en stuur je die per pm toe - als je het wat lijkt kan ik wel wat plaatjes voor je lasersnijden.

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 22:53
door Spookeend
Heel graag! bedankt zeg!

Dus.... waar ligt het volgens jou aan? als ik vragen mag? Want dit is nieuw voor me, en jij hebt ze moeten maken omdat ze er niet zijn blijkbaar? (ik heb wel vulplaatjes, maar dat is 1,5 mm per plaatje.... Ik heb 8 mm nodig! echt veel vind ik....

Geplaatst: ma 27 okt, 2014 23:18
door azuiper
ik kan je de oorzaak niet vertellen, maar bij al mijn eenden zit er in meer of mindere mate een vulling tussen scharnier en deur. De 8 mm die je beschrijft is inderdaad erg veel ... ik kwam bij mijn pickup echter ook al op 5 mm aan beide deuren. Ik weet niet van het bestaan van oficieële citroen vulplaatjes voor de deuren - ik zie alleen mensen carrosserieringen gebruiken, werkt wel maar dat is niet zo'n fraaie oplossing vind ik persoonlijk

Geplaatst: di 28 okt, 2014 08:51
door TB
Ik heb bij mijn huidige eend bij 1 voordeur een carrosseriering gebruikt. Meer was niet nodig, was genoeg om het rubber niet klem te laten zitten bij beweging.

Ik vind het wel een erg grote afwijking hoor. Je zou denken dat er iets niet meer zo is als het ooit was. Maar wat dan? Aan de dorpels heb je niets gedaan toch? En aan de bodemplaten ook niet. En deze afwijking was er niet voordat je de eend uit elkaar haalde?

Niet het bovenste en onderste scharnier gewisseld?

Geplaatst: di 28 okt, 2014 11:53
door Spookeend
onder en boven zijn niet uitwisselbaar, dat weet ik zeker, lol

Ik heb niets gelast aan de dorpels, met uit elkaar halen was het rubber aan de bestuurders kant al vergaan, maar goed, dat is op zich niet heel erg, komt vaker voor. Er zaten 2 ?af fabriek? vulplaatjes tussen, onder en boven 1. Dat was al, 1,2 mm, heb ze net gemeten.

Ik heb de eend heel snel na aanschaf gedemonteerd, daar is mij verder niets van opgevallen eigenlijk....

Geplaatst: di 28 okt, 2014 16:25
door André Post
Meestal is het deur montagepunt aan de carosserie verbogen door dat de deuren in het verleden een paar keer te ver open gegaan zijn door bv wind.

Geplaatst: di 28 okt, 2014 22:40
door Spookeend
Voor zover ik kan zien, is dat alleen onder mogelijk? Boven is erg stevig hoor. Maar onder heb ik wel gebogen om te zien of er verschil in komt, maar je veranderd dan ook de hoek kwam ik achter dus deze maar weer terug op de plek gezet.

Geplaatst: wo 29 okt, 2014 05:37
door André Post
Toch is het meestal wel zo.
Vaak ook erger aan de bestuurders kant.

Geplaatst: wo 29 okt, 2014 17:22
door dyane_maniac
ik heb er ook zoiets tussen zitten. was er niet erg van gecharmeerd mag ach als het zie je er nauwelijks iets van en het werkt.

maar jij zegt dat boven en onder scharnier niet uitwisselbaar zijn??? misschien dat het bij mij daar wel aan ligt.

Geplaatst: wo 29 okt, 2014 21:43
door Spookeend
nee, scharnier van onder past niet boven, daar zit een bocthje van de a stijl daar kan die niet omheen dan....

Hier langzaam maar zeker stukje voor stukje weer verder.
Gaatjes allemaal weer schoongemaakt, 2 gaatjes moeten maken en tappen omdat die met lassen kwijt waren geraakt. Van een voordeur rubber weer netjes een rubber gemaakt voor tussen koets en spatboord randje, en toen het nieuwe immitatie spatboord erop gezet, en zowaar, ondanks all het laswerk, het past best goed!

Helaas flikkerde het spatboord uit me handen en is dus al weer beschadigd en op het punt waar ik m op wilde vangen raakte hij natuurlijk de koets.... dus ook een kras....

Kom er zo wel achter dat de lak echt nog zeer zacht is, erg klote werken... Kans zit er dus dik in dat ie van de zomer nog een keer uit elkaar gaat voor een verse en betere verflaag....

Morgen de andere kant van de koets, en de koplamp steun spuiten en klaar maken voor montage....

Afbeelding