Pagina 13 van 13
Geplaatst: vr 8 apr, 2016 12:58
door Thijs
Het is inderdaad wel interessant om de laadtijd eens te meten.
Het mooiste zou zijn met electronische ontsteking en met gewone puntjes.
Geplaatst: vr 8 apr, 2016 18:52
door AZL57
gewoon een dwell meter eraan hangen.Niks moeilijks aan.
Geplaatst: zo 10 apr, 2016 18:31
door Titatommeke
Vandaag de scope er aan gehangen.
Hieronder twee plaatje van de meting.
Dit is bij ongeveer 750 toeren(12ms laadtijd)
Dit is bij ongeveer 2800 toeren(8 ms laadtijd)
Het is duidelijk te zien dat bij stationair draaien de stroom curve afvlakt na een bepaalde tijd. Dit betekent dat vanaf dat moment de bobine te lang van stroom voorzien wordt.
Dit zijn de laadtijden per RPM:
750 768 1838 2515 2850
12.1 ms 12ms 8ms 8ms 8ms
Weet nog niet of ik van plan ben om het met contactpuntjes te testen.
Conclusie: De bobine kan/wordt dus warmer dan nodig doordat de bobine te lang van stroom wordt voorzien.
groet
Tom
Geplaatst: ma 11 apr, 2016 16:32
door Thijs
Kijk, hier heb je wat aan.
Als je de grafiekjes ziet kun je al zien dat er zeker twee keer zo lang een puls wordt gemaakt dan nodig is.
Dan wil het zeker wel opwarmen.
Toch ben ik ook nog erg benieuwd naar een plaatje met contactpuntjes.
En zijn er eigenlijk ook klachten met nieuwe bobines in combinatie met gewone puntjes?
Geplaatst: di 12 apr, 2016 14:22
door schermer
Hier dus het plaatje bij wat lpgeo ons al een hele tijd probeert te vertellen. Een wat mindere kwaliteit bobine zal hier niet tegen kunnen.
Geplaatst: di 12 apr, 2016 16:28
door Thijs
Ja, precies.
Maar wat me nu nog niet duidelijk is, is waarom die puls nou zo lang is bij een elektronische ontsteking.
Met hetzelfde gemak hadden ze de helft van de puls geprogrammeerd.

Geplaatst: di 12 apr, 2016 18:02
door LPGo
schermer schreef:Hier dus het plaatje bij wat lpgeo ons al een hele tijd probeert te vertellen. Een wat mindere kwaliteit bobine zal hier niet tegen kunnen.
hèhè.... eindelijk.....

Geplaatst: di 12 apr, 2016 18:14
door Titatommeke
Fijn gevoel hè

Geplaatst: di 12 apr, 2016 21:01
door Titatommeke
Uit het reparatiehandboek deel 4heb ik het volgende dwellpercentage gevonden:60%.
Door de volgende formule te gebruiken:
laadtijd= 1/(2*RPM)*0.6*1000
blijk dat voor de waarde die ik dit weekend gevonden heb, de laadtijd met contact puntjes gelijk zou moeten zijn aan de volgende waarde:
750 768 1838 2515 2850
24ms 23.44ms 9.793ms 7.1571ms 6.3158ms
Scheelt mij contactpuntjes installeren.

Geplaatst: di 12 apr, 2016 21:23
door Thijs
Als deze berekening klopt dan betekent dat dat alleen tijdens hogere toerentallen de laadtijd te lang is.
Nu snap ik nog steeds niet waarom er een te lange laadtijd geprogrammeerd is.
Geplaatst: wo 13 apr, 2016 16:07
door RobM
begrijp ik het goed: met puntjes een nog langere laadtijd, of bij hogere toerentallen een fractie korter?
dus dan wordt de redenatie: omdat we kl*te bobines hebben gaan we net zo lang ontstekingen zelf bouwen tot we een configuratie hebben gevonden die de bobine nog nét trekt.
óf je monteert een goeie bobine.
is natuurlijk een beetje om te stoken. Maar het blijft me verwonderen: ik rijdt mijn hele leven al op voertuigen met puntjes en bobines: nooit enig probleem. Koop ik een eend: eindeloos gezeik. koop ik een andere bobine: nooit enig probleem.
Ik blijf er toch bij dat het wijs is de zwakste schakel te vervangen.
Gr Rob
Geplaatst: vr 15 apr, 2016 12:59
door Thijs
Voor een groot deel ben ik het wel met je eens.
Ik heb geen zin meer in de ouderwetse puntjes dus de elektronische onsteking blijft gewoon.
Dan zit er weinig anders op dan een goede bobine te monteren.
Als ik dit alles geweten had en meteen een Dyna bobine had gemonteerd bij alle auto's dan had ik heel wat geld, tijd en ergernis kunnen besparen.

Geplaatst: za 23 apr, 2016 19:43
door Thijs
Vandaag bij een universeel oldtimer evenement voor l#l gestaan met een niet-startende Pony onderweg.
Ik ben helemaal klaar met die rommel en ga meteen 2 Dyna bobines bestellen....

Geplaatst: vr 29 apr, 2016 11:40
door Wimski
Hi Thijs,
Ook ik had met de Namco Pony veel startproblemen nadat ik 2 jaar geleden preventief een nieuwe Valeo Bobine en een 123 ontsteking had gemonteerd. Zodra de buitentemperaturen boven de 30 gr. kwam (veel dus op Kreta) kreeg ik de Pony bij een herstart niet meer aan de praat. Mijn monteur snapte er niets van en bleef maar bougies vervangen en de carb afstellen. Na verhalen gelezen te hebben op dit forum over de kwaliteit van de nieuwe Valeo bobines heb ik de originele 1976 bobine van de Pony weer uit de afvalhoop gehaald en parallel met T-raps op de Valeo geplaatst. Steeds als de Pony na een stop niet meer wilde starten, omgeplugd naar de die goeie ouwe 40 jarige bobine en de Pony startte direct. Toen snapte ik pas het probleem. Duidelijk dus het nieuwe type Valeo bobine die niet bestand was tegen de hoge buitentemperaturen. Uiteindelijk een Goldspark bobine gemonteerd en die start werkelijk onder alle omstandigheden. Wel duur (EUR 159) maar na alle ellende van de afgelopen 2 jaar zijn investering zeker waard. Ik wil niet graag hier "in the middle of no where" stil komen te staan door zo'n knullige Valeo.
Hoe gaat het verder met jouw Pony? Ik heb trouwens ook mijn reservewiel in de achterbak gegooid na het lezen van jouw verhaal over het uit de eerste versnelling schieten. Ik had precies hetzelfde.
Gr. Wimski
Geplaatst: vr 29 apr, 2016 12:57
door Thijs
Hoi Wimski,
De Goldspark bobine zal vast ook goed zijn.
Ik heb dus de Dynatec bobine kocht. Deze kost ongeveer de helft (per 2 stuks besteld).
De rest van je vragen plak ik even in jou andere topic om dit topic niet te vervuilen.