rode 2CV6 club restauratie, op naar volgend project.

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 23 okt, 2011 16:10

Ik begrijp hier het probleem even niet.
Als ik mijn auto opkrik zodat de trekogen los liggen dan kan ik met de hand de trekstangen draaien. Nog geen 30 min werk incl opkrikken voor de hele auto....

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 23 okt, 2011 18:49

ik kon de trekstangen niet niet met de hand verdraaien. Dus moet dat met sleuteltje (ik meen) 9. omdat er van alles in de weg zit kan je steeds maar een heel klein slagje maken.

Zonder koets er op en zonder schokbrekers kan je met je sleuteltje 3/4 slag maken en lig je er ook niet op je rug onder. Werkt toch wel prettiger. Zekers als je de auto zo'n 10 cm omhoog moet draaien.


Gr rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 okt, 2011 19:44

Rob, als je hem opkrikt en kantelmes er uit haalt kun je hem naar beneden kantelen en met een stukje pijp in het oog draaien terwijl je hem met 9 alleen tegen hoeft te houden.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 23 okt, 2011 21:46

Nou dan hebben jullie wel keurig nette niet verroestte trekstangen.
Die van mij zitten compleet vastgerot, zoals de meeste.
En die krijg je met een geen mogelijkheid zo simpel los.

Misschien heetstoken, of vaak met kruipolie inspuiten??

Jullie zeggen het volgens mij allemaal iets te gemakkelijk.

Greetz David :P

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 23 okt, 2011 23:05

Klopt, die van mij zijn helemaal losgeweest, eenmaal los en goed ingevet werkt het goed. En inderdaad ook ik heb 1 trekstang doorgeslepen en vervangen voor een nieuw exemplaar.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 24 okt, 2011 09:43

Van mijn eend zijn ze ook los geweest. één zat zo vast dat de slijper er op moest. Ik heb trouwens het trekoog in de lengte doorgeslepen en gespleten; makkelijker te vervangen. En toen de schroefdraad gangbaar gemaakt en er nieuw vet op.

alleen... niet de hele schroefdraad. En met het nieuwe chassis moesten de trekogen er echt cebtimeters verder opgedraaid worden.


vandaar mijn tip: regel het met de koets er nog niet op (ok,ok, of: maak het hele draadeind schoon.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 24 okt, 2011 09:55

Heren,

Dank voor jullie antwoord.
Nu begrijp ik hem.
Het spul zit bij mij muurvast. Dus ik zal het eerst los moeten zien te krijgen.
Het idee om de trekogen door te slijpen klinkt goed.
Ik heb de trekstang met het speciale gereedschap geprobeerd te verstellen, maar vergeet het maar, dat lukt dus echt niet.
Dus gewoon 4 nieuwe trekogen en dan de boel goed schoonmaken en invetten, dat zie ik wel zitten.
Ik heb zo'n hekel aan dat urenlange gekl**t met heetstoken kruipolie etc.
Dan maar een kleine investering en dan is het in 1 keer goed.

Bedankt.
Ik kan wer even verder.

Greetz David :P

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3077
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 24 okt, 2011 17:09

Eeeeh, wat kan er mis zijn met de trekogen?!
Zo mis dat je ze zelfs door wilt slijpen?!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 24 okt, 2011 19:48

Thijs schreef:Eeeeh, wat kan er mis zijn met de trekogen?!
niets. Maar als ze muurvast zitten is het minder werk een trekoog door te slijpen en te vervangen door een 2e handse dan een trekstang door te slijpen en te vervangen door een andere. Want dan moet je de veerpot demonteren.

Doorslijpen ging verrassend eenvoudig met een dunne doorslijpschijf voor RVS. Slijpen in de lengterichting tot ca 1/2 mm van de trekstang, kop er af zodat je alleen een buis overhoudt en dan een klap met een kouwbeitel. (Kauwbeitel??) Dan splijt ie.
Halve dag aan het kl*ten geweest om één trekoog er af te krijgen met warmte, in 4 minuten een andere doorgeslepen. Schroefdraad niet beschadigd.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 24 okt, 2011 20:09

Precies Thijs, dat is ook mijn verhaal!!

Je kunt uren bezig zijn met 1 kant.
Je trekstang is dan zo goed als rond, door alle griptangen, sleutels etc.

Nee dan maar een trekoog opofferen, dat werkt even beter!!

Greetz David :P

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 26 nov, 2011 17:01

De eend is verkocht!

Nog onder voorbehoud van technische keuring maar daar maak ik me niet zo druk over.

Nu serieus op zoek naar een volgend project. Eenden in slechte staat zijn toch wel heel erg duur. Als iemand nog een koetsje op te knappen heeft....

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » za 26 nov, 2011 19:03

Ik heb nog wel een koetsje voor je te koop. Voorruitframe is nog goed, voor de rest moeten de voetenbak, bodemplaten, dorpels ,kofferbak etc allemaal gedaan worden. Zeg maar alle gebruikelijke plaatsen waar eenden roesten. Evt heb ik er ook nog een orgineel chassis in redelijke staat(hier en daar wel wat werk, maar niet geknikt)bij met chassisnr.
incl compleet kenteken uit 1982 bij. Hoef er niet veel voor te hebben dus mocht je geintereseerd zijn suur je me maar een pm. voor verdere details
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 1 dec, 2011 19:59

technishe keuring:
1 slechte achterband
1 hoes aandrijfas zit een scheurtje
auto is laawai-ig omdat er geen motorkap- en schutbordisolatie in zit. Dat is natuulijk geen verrassing.

morgen hoes halen, overmorgen monteren.

Het voelt een beetje alsof ik geslaagd ben voor mijn rij-examen.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op za 3 dec, 2011 08:58, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Art
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 390
Lid geworden op: di 31 aug, 2010 19:09
Locatie: noordwijk z-h

Bericht door Art » vr 2 dec, 2011 21:31

Nou, bij deze dan gefeliciteerd! :D
Auto,s
-citroen ax 1.1 first
-citroen ami8
-citroen cx 2.0re break-familiale

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1944
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 10 dec, 2011 15:20

eend is verkocht naar een liefhebber. Nog vele goede kilometers.

volgend project is nog niet in huis.

Groet, Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie