Pagina 14 van 39

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: di 28 jan, 2020 17:32
door RobertF
Zo het chassis staat weer op de wielen, nieuwe stootrubbers op de potten en trekstangrubbers, nieuwe kantelmessen, nieuwe bouten en borgstrips voor de assen en 4 nieuwe schokbrekers.
Rem en benzineleiding nieuw gelegd
Nu kan van de week de koets er weer op en dan lijkt het al heel wat.

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: di 28 jan, 2020 22:14
door Erikjan
Goed bezig dat schiet al lekker op

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 06:26
door Denny
Ik heb je vorige week een pb gestuurd volgens mij heb je dat niet gezien. Gr denny

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 13:16
door RobertF
Denk je eindelijk verlost te zijn van die Imperial inch maten bij Engelse oldtimers krijg je te maken met een Franse auto met afwijkend schroefdraad.
Dacht even 8 nylocks M12 te kopen voor de schokbrekers blijkt dit weer fijn schroefdraad te zijn.
Hetzelfde met de 3 bouten waar de schokbrekerplaat op de vooras mee vast zit. 6 boutjes 13.20 euro geen wonder dat die eenden zo duur zijn. :wink:

Weet iemand de schroefdraad maat /spoed van de trekstangen
Weet iemand de wagenhoogte zonder carrosserie, is namelijk nu makkelijk afstellen.

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 18:03
door Boudewijn
De trekstangen zijn M11 fijne draad, maar ik weet niet of de spoed dan 1 mm is of 0,75.

Over het afstellen van de wagenhoogte zonder de koets is hier op het forum al een draadje te vinden, maar volgens mij is dat niet goed te doen. Daarom altijd met de koets er op afstellen. Ook met de koets er op is er goed bij te komen. Koop wel een speciaal gereedschap en niet die met ratel er in. Die kun je alleen gebruiken als je trekogen heel makkelijk op de trekstangen te draaien zijn. Moet je een beetje kracht zetten, dan is de ratel gelijk kapot.

Deze is goed.

Afbeelding

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 20:05
door RobertF
IK had vandaag al het huwelijk tadaaah!!
IMG-20200129-WA0002.jpg
20200129_180414.jpg
Ik had de schroefdraad goed gangbaar gemaakt, als je de auto opkrikt zodat de spanning eraf is kan ik ze met de hand draaien.

Ik denk dat mijn achterste trekstangen te lang zijn ik heb ze nu helemaal in en zonder koets zit ik op 28 cm bodemafstand. Ik merk wel dat het in veren zwaarder gaat. Het kan zijn dat als de motor er in zit dat die vanachter nog iets omhoog komt anders moet ik wat draad bijsnijden op de trekstangen

Dus als iemand de schroefdraad weet, laat het mij weten.

In ieder geval is het nu al meer auto

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 20:49
door Thijs
Maar je zei bij het begin van je topic toch al dat de veerpotten te lang zijn?
Is inkorten van de veerpotten niet logischer?

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 21:29
door RobertF
Nee Thijs, als ik ze inkort dan moet ik het chassis ook veranderen omdat de veerpotbevestigingen ook 6cm verder uit elkaar liggen daarom heb ik de vloerplaten ook al aangepast. Ik heb achter nu ook dezelfde schokbreker als voor omdat de afstand van bevestiging tot draagarm ook 6cm korter is.
Het kan zijn dat de wagenhoogte straks goed is maar de schroefdraad verder opsnijden is het minste probleem als ik de schroefdraad qua spoed maar weet. Ik zal eens kijken ik heb zo'n setje met schroefdraadmaten of die erbij zit.
IMG_2626.JPG
IMG_2625.JPG
De schokbreker wordt nog omgedraaid

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 22:25
door Thijs
Ja, ik snap het maar je had natuurlijk ook de veerpot in kunnen korten en dan de bus er achter iets verlengen.

Of met een soort schot in de veerpot de plek van de veer verplaatsen naar voren zodat je aan de buitenkant er niks van ziet.

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 29 jan, 2020 22:52
door RobertF
Tja Thijs het blijft een raadsel waarom dit chassis en de potten zo gemaakt zijn. Ik heb toen alles na gemeten en voor die oplossing gekozen. Ik ben er ook van uitgegaan dat als iemand zich de moeite neemt om andere veerpotten te maken dat de trekstangen dan ook de juiste aangepaste zijn.
Misschien klopt het toch als de motor en bak erin zit.
De schroefdraad zou M11x1 zijn en een passend snijijzer is daarvoor te krijgen, alleen moet alles er dan weer onderuit.

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: vr 31 jan, 2020 19:25
door RobertF
Vandaag maar eens een opruimdag, ik had geen plaats meer op de werkbank en struikelde over alles wat rond lag. Ik moet nu wat delen spuiten die aan de motor horen warmtewisselaars, koeling remmen, en ik heb me rot gezocht naar het afdekkapje van de dynamosnaar. Natuurlijk was op de beplating het boutje afgebroken waar het dynamoplaatje mee vast zit, en dan ben je zo weer een uur bezig.
Ik heb ook nog maar het toplager vervangen. Ik begrijp niet dat daar een simmering zit,, dit moet ik eerst weer bestellen

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: za 1 feb, 2020 01:22
door RobertF
Weet iemand de maat van de simmering van het toplager?

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: za 1 feb, 2020 21:05
door mansvelste
Ik ben het project wezen bekijken bij Rob en ben behoorlijk onder de indruk van het precisiewerk.

Geduldig als een monnik is hij bezig geweest en alles zelf gedaan, zelfs het spuitwerk.
Als je alle zweetdruppels, denkwerk, uitzoekerijen en niet te vergeten het vloekwerk in munt zou willen slaan, dan zou je uitkomen op een halve ton in Euri.

Die ouwe eend is zo prachtig gerijpt tot 'n betoverende jonkvrouw, dat hij rijp is voor de pluk. Goed verzekeren die schoonheid!

groet

Theo

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: wo 5 feb, 2020 19:42
door RobertF
De bak gestraald en ziet er uit als nieuw met dank aan Denny
Leuk ook om zijn projecten te zien en hoe iemand ook secuur bezig is iets weer als nieuw te laten uitzien, zijn vroege 2CV wordt in ieder geval een plaatje dat weet ik zeker.

Re: Project 2cv6 van rood naar wit

Geplaatst: za 8 feb, 2020 19:39
door RobertF
Ik heb het toplager met keerring vernieuwd, vliegwiel met nieuwe trekbouten gemonteerd en de koppelingsplaat met drukgroep.
De as uit een kapotte bak is dan een handige hulp om de plaat te centreren.