anyway, bij het uitzoeken van de luchtfilterhuizen kwam ik er achter dat ik twee soorten had. grijze met een dunnere aansluiting voor het slangetje naar de olievulpijp dan de aansluiting van de olevulpijp zelf, ook hadden deze luchtfilterhuizen als je ze van binnen bekeek een pijpje lopen (zie bovenste foto, onder de bevestiging voor het deksel) ik ga er van uit dat deze in verbinding is met de uitgaande aansluiting naar de carburateur.

bij de zwarte was de aansluiting naar de olievulpijp van gelijke diameter. tevens is de vorm van de bovenkant tpv de slang naar de carb. iets anders.
weet iemand wat hier de verschillen tussen zijn? bouwjaar, type? levert het ene type meer luchtfilterruis/geluid op?
en ik heb verschillende deksels, plastic en metalen. maakt dit nog uit? nee zeker? welk deksel hoort bij welke jaartal/type?
en ik meende dat deze stickers voor de deksel in imitatie leverbaar waren. weet iemand hier meer van?

PS: ik heb een hele tijd terug met een ander, niet onbekende dyane liefhebber hier op het forum contact gehad over een ruil tussen een achterdakbalk tegen een nieuwe metalen 20 liter tank. ik weet alleen niet meer wie... als diegene nog steeds interesse heeft, misschien afspreken op de CM? was dit ook degene die geinteresseerd was in de nieuwe "4" cilinderkop?