la soixante neuf

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 27 apr, 2009 16:05

gister al het "blik" (motorkoelbeplating en luchtfilterhuis) uitgezocht voor de motor wat gespoten moet worden. heeft iemand nog een tip om dit soort vettige spullen goed te ontvetten? ik heb het met een afwasborstel in een teil met "super ontvetter" (roze spul, wat naar petroleum stonk) proberen te ontvetten, maar ben er niet geheel teveden mee. heb uieindelijk nog alles met een doek met remmenreiniger nabehandeld. anyway, het spul ligt nu op de berging klaar om geschuurd en gespoten te worden.

anyway, bij het uitzoeken van de luchtfilterhuizen kwam ik er achter dat ik twee soorten had. grijze met een dunnere aansluiting voor het slangetje naar de olievulpijp dan de aansluiting van de olevulpijp zelf, ook hadden deze luchtfilterhuizen als je ze van binnen bekeek een pijpje lopen (zie bovenste foto, onder de bevestiging voor het deksel) ik ga er van uit dat deze in verbinding is met de uitgaande aansluiting naar de carburateur.

Afbeelding

Afbeelding

bij de zwarte was de aansluiting naar de olievulpijp van gelijke diameter. tevens is de vorm van de bovenkant tpv de slang naar de carb. iets anders.

weet iemand wat hier de verschillen tussen zijn? bouwjaar, type? levert het ene type meer luchtfilterruis/geluid op?

en ik heb verschillende deksels, plastic en metalen. maakt dit nog uit? nee zeker? welk deksel hoort bij welke jaartal/type?

en ik meende dat deze stickers voor de deksel in imitatie leverbaar waren. weet iemand hier meer van?

Afbeelding


PS: ik heb een hele tijd terug met een ander, niet onbekende dyane liefhebber hier op het forum contact gehad over een ruil tussen een achterdakbalk tegen een nieuwe metalen 20 liter tank. ik weet alleen niet meer wie... als diegene nog steeds interesse heeft, misschien afspreken op de CM? was dit ook degene die geinteresseerd was in de nieuwe "4" cilinderkop?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 apr, 2009 19:30

Was die zwarte versie niet voor een mehari?
Ontvetten ik dacht dat dasty zo goed werkte, maar inderdaad remmenreiniger is zeer effectief.
Het verschil van de deksels heeft volgens mij met de leeftijd van het filterhuis te doen.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 27 apr, 2009 21:18

nog nooit van dasty gehoord (net ff gegoogled en ga morgen dus maar even langs de wibra. is wel mosterd na de maaltijd, maar we eten vast nog wel een keer haha)

geen idee of die zwarte voor een mehari zou zijn, de mehari is technisch toch niet heel afwijkend zou je zeggen. wat ik echt vreemd vond is dat bij die grijze, de aansluiting naar olievulpijp een kleinere diameter had als de vulpijp zelf. de vulpijp van een 4tje is toch hetzelfde als die van een 6je? anders zou het van een 4tje kunnen zijn, maar kan me niet voorstellen dat het luchtfilter en olievulpijp anders is tussen een 4 en een 6.

yannick; verlos me uit mn nieuwsgierigheid haha

ps, ga de zwarte gebruiken (wordt wel grijs gespoten)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 27 apr, 2009 22:04

De dasty (gele want je hebt 3 kleuren/soorten) tip kwam van dit forum ;-)
Aanvulling ook vettige sturen en dashborden worden weer prima schoon met dasty, doe wel handschoenen aan want je handen worden ook goed ontvet .
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » ma 27 apr, 2009 23:07

euhm, het klopt toch dat bij de dyane het luchtfilter een kwartslag met de klok mee, gedraait zit tov dit plaatje? of heb ik nu een verkeerd luchtfilterhuis te pakken?

Afbeelding
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 28 apr, 2009 20:03

Deze zit goed er ontbreekt alleen een naar voren wijzende rubberslang rechts van het filter.
Die van de dyane zit inderdaad iets anders volgens mij.
ps de twee maten
In het onderdelen boek staan twee types filter 2cv4 en 2cv6 maar er staan geen maatverschillen bij beide ontluchtings slangen ????
Wel zijn er ook PO-versies leverbaar die hebben 2 filterhuizen deze en een kleine ronde op de carburteur verbonden met een lange slang.
diverse Citroens, wat anders.

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » di 28 apr, 2009 20:34

dyane_maniac schreef: yannick; verlos me uit mn nieuwsgierigheid haha
Sorry, hier weet ik heel weinig over. Ik wacht tot je het zelf uitgezocht hebt, ben ook wel benieuwd naar de reden van die verschillen :wink:


Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 28 apr, 2009 20:37

vreemd, het formaat filter is voor beide huizen het zelfde. nuja, het zal wel goed komen

Yannick!!! onze hoop in bange dagen.... :wink: :D

misschien is er wel geen reden. gewoon een andere (tijdelijke?) leverancier? wat ik nu op foto's zie, zie ik alleen die grijze (waarbij het dan niet om de kleur gaat.)
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 29 apr, 2009 14:09

Ik heb toch nog info. Deze Dyane6 van '68 of '69 heeft een zwart luchtfilterhuis. Ik heb die auto toen maar vluchtig bekeken, maar hij was helemaal origineel. Volgens mij met origineel AK2M-blok.

Afbeelding

Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

Yannick
De Forumbelg
De Forumbelg
Berichten: 1514
Lid geworden op: wo 19 okt, 2005 17:05
Locatie: Mechelen-België

Bericht door Yannick » wo 29 apr, 2009 14:19

En uit de folder van '69:

Afbeelding


Yannick
Dyane 6 1972, 2cv AZL3 1963

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 29 apr, 2009 14:34

dat kan helemaal kloppen, want ik heb destijds een (kaal) ak2m blok gehad. gekocht van de ex van degene van wie ik "la soixante neuf" heb gekregen. (ja HET blok wat in deze auto heeft gezeten, leuk detail)

dan zal dit luchtfilter er wel in gezeten hebben.

blijf ik de smalle aansluiting van de andere luchtfilterhuizen vreemd vinden, maar ja, wat is er niet vreemd aan citroen?

yannick bedankt!
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 29 apr, 2009 21:07

Die pakten gewoon het materiaal wat ze net in het rek hadden liggen. Ik heb ook in een eend M7 bouten gehad met 10 en 11 sleutelmaat door elkaar ;-) Dan nog de oude versie 12 sleutelmaat en je hebt een leuk setje.
diverse Citroens, wat anders.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » vr 29 mei, 2009 21:40

ik weet, het stelt niet heel veel voor, maar een kinderhand is snel gevuld. de mijne op het moment iig wel. ik ben echt superblij met het resultaat van de opknapbeurt van het luchtfilterhuis. van een oud lor:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

naar zgan!

Afbeelding

Afbeelding

gespoten in het niet originele maar ozo mooie beige albatros. alle grijze delen (velgen, stoelframe) worden deze grijs. het nieuwe luchtfilterdeksel welke ik een paar jaar terug voor zo goed als nix heb gekocht op CM staat er erg goed bij. ik wilde eerst een metalen deksel gebruiken, maar deze staat mooier vind ik zelf.
weet iemand of het luchtfilter wat hier in hoort (te zien op de tweede foto) hergebruikt kan worden als deze uitgespoeld wordt? of kan ik beter voor 15 euro een nieuw kopen?

ik heb op de citromobile nog een blik met spul gekocht om rubber en plastic weer mooi te krijgen en te verzorgen. ik ben zeer tevreden met dat spul. ik heb het dashbord heel mooi diep zwart gekregen. ook de oude, ranzige "turbo" slang is weer als nieuw.

Afbeelding

Afbeelding

oja ik had twee weken terug nog bijna een gs break gekocht.

Afbeelding

machtig mooie bak, maar wel echt een auto... dus toch maar bij de eend gebleven. dat rijdt toch wel zo fijn. vorig weekend in de dyane van yvar mogen rijden en nu sta ik helemaal te springen om verder te gaan aan de dyane!

Afbeelding

god wat rijdt dat heerlijk zo'n dyane. die anarchistische ente is een heerlijke strakke ragbak, maar een dyane rijdt toch een stuk fijner.

de koelbeplating van de motor staat in de wachtrij voor een spuitbeurt en een nieuwe carburateur staat in bestelling en dan is straks het kloppend hart helemaal af.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

siemen
Las Expert
Las Expert
Berichten: 2276
Lid geworden op: za 13 jan, 2007 11:47
Locatie: wijnjewoude
Contacteer:

Bericht door siemen » vr 29 mei, 2009 21:53

die gs staat in leek, heb ik ook bekeken was al veel aan gebeurt!
mooi luchtfilterhuis! knap een motor erg veel van op!!
azu-b 250 1973
ami 6 1968
2cv AZAM
Berlingo
dyane 1970

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5075
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 29 mei, 2009 22:04

De gewone spons luchtfilter past hier in. Wel liefst een exemplaar met binnen- en buitenring van gaatjes-staal. Ook sommige papieren filters passen.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie