Pagina 17 van 23
Geplaatst: zo 21 okt, 2012 10:06
door Ducksen
Ennnnnn dat dakje ziet er goed uit.
Ik zou hem wel willen lenen voor mijn project
Geplaatst: zo 27 okt, 2013 19:59
door Green-Duckman
Restauratieverslagje van de eend van mijn dochter hier te zien
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12895
Geplaatst: ma 6 jan, 2014 22:48
door Green-Duckman
Zo de eend is weer toe aan z'n (haar) 2 jaarlijkse APK.
Met wat inspiratie en motivatie van Ducksen toch ook maar meteen besloten om de eend gelijk maar even een "make-over" te geven.
Allereerst besloten om de motor kap aan te pakken.
Dit was iets wat ik al heel lang in mijn hoofd had zitten dus nu echt eens moest proberen.
Ik had nog een oude (niet helemaal strakke) motorkap liggen dus die opgehaald.
Hoe vervoer je een motorkap die je een paarstraten verderop moet halen?
Juist je rijdt zonder motorkap er naar toe
en komt daar er eigenlijk achter dat je vergeten was dat je kenteken plaat op de oude motor kap zat en en een totaal andere op deze zit....
Ach ja, ik zei een paar straten dus!
De foto's vertellen de rest!
Kaalschuren!
Buiten zetten.
Zuur er over gooien en even wachten
Dat gaat veel sneller dan ik dacht!
En wallaah!
Ohw ja hij staat wel netjes in de Owatrol.
Verder heb ik de luchtklep ipv zwart weer groen gemaakt en ben ik aan het elektrisch bezig.
Hier zijn er een aantal zaken die niet helemaal naar behoren funcioneren dus ik denk dat ik dit maar eens grondig ga aanpakken.
Verder nog een paar plannetjes maar nu eerst technisch in orde en APK!
Binnenkort meer!
Geplaatst: ma 6 jan, 2014 23:00
door Boudewijn
Mooie motorkap. Welk zuur gebruik je?
Geplaatst: ma 6 jan, 2014 23:04
door Green-Duckman
Haha tja ik had een aantal dingetjes staan in mijn kast en ik kwam er achter dat velgen reiniger echt binnen een paar uur al een hele mooie roest kleur gaf.
Daarna nog een paar keer water er over gespoten en klaar is Kees!
Nu dat die Owatrol er over zit is die nog wat donkerder geworden en glimt ie ook een beetje. Moet zegen dat hij helemaal naar m'n zin is.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:03
door Green-Duckman
Zo vanavond weer verder aan de slag gegaan aan de duck.
Ik heb het probleem dat mijn eend af en toe slecht start.
Nu lijkt het zo dat er teveel spanning naar de startmotor gaat om hem rond te krijgen en dat hij daardoor een te zwakke vonk krijgt.
Want wanneer ik hem dan een slinger geef of even aan duw dan loopt hij bij de eerste slag al.
Nu heb ik eerst even de + kabel en de massa kabel vervangen. deze waren niet al te best en kan via mijn werk hele mooi kabeltjes persen.
Heb hem nog niet echt super kunnen testen (nu startte die eigenlijk best goed) maar heb de indruk dat dit nog niet het probleem verholpen heeft.
Kan het zijn dat mijn startmotor slecht begint te worden??
Of is mijn theorie helemaal fout en moet ik het eerst ergens anders zoeken?
Heb overigens 2 jaar geleden mijn blokje gereviseerd en sindsdien niet enorm veel gereden.
Ook zit er elektronische ontsteking op dus punten of iets dergelijks kan het niet wezen.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:23
door Ducksen
Pak ff mijn starter mee om te testen
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:25
door Green-Duckman
Zou ik kunnen doen...
Maar het lastige is hij doet ut niet altijd...
Vooral wanneer hij lang stil heeft gestaan of wanneer de motor juist heel warm is en bij erg nat weer.....
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:32
door Punky
Goed bezig Pieter. Leuk kapje zo.
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:35
door Green-Duckman
Thanks!
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:37
door Thijs
Nu lijkt het zo dat er teveel spanning naar de startmotor gaat om hem rond te krijgen en dat hij daardoor een te zwakke vonk krijgt.
Dit is onmogelijk.
De accu is iets van 14V onbelast en dit kan onmogelijk meer worden bij het starten.
(Dit lukt alleen de bobine.)
Want wanneer ik hem dan een slinger geef of even aan duw dan loopt hij bij de eerste slag al.
Logisch, je startmotor heeft zoveel stroom nodig uit de accu bij het starten dat er amper iets over blijft voor de bobine/vonk.
Conclusie: Je hebt te weinig startcapaciteit in de accu om te starten.
Dit kan meerdere oorzaken hebben:
- Accu is te slecht om nog goed op te laden.
- Het laadcircuit werkt niet goed. Dynamo/spanningsregelaar/te veel weerstand in de kabels
- Er is een probleem in het ontstekingsdeel waardoor er niet een goede vonk op het juiste moment komt. (Bijvoorbeeld een matige bobine.)
Succes!
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 22:47
door Green-Duckman
Ik bedoel hiermee dat de startmotor te veel spanning weg trekt en dat er daardoor te weinig over blijft voor de vonk.
Uiteraard wordt dit nooit meer dan de accu kan leveren.
Aan de accu heb ik ook al zitten denken meer daar kan ik probleemloos lang mee starten, zelfs meerdere keren lang!
Zelfs wanneer de eend langere tijd stil staat krijgt die de startmotor probleemloos rond...
Ik denk eerlijk gezegd dat het de accu niet kan zijn, maar voor het zekere zal ik hem wel eens testen
Geplaatst: wo 8 jan, 2014 23:57
door LPGo
wat zit er in??? puntjes of electronisch. Ik gok op electronisch..Reguliere electronische ontstekingen werken niet als het voltage onder een bepaalde waarde komt of geven dan inderdaad te weinig stroom aan de bobine waardoor je geen (fatsoenlijke) vonk krijgt... Ik heb er tijdens kerst een hele sessie aan besteedt om een en ander bij mij te perfectioneren.....
Als je het probleem met puntjes hebt dan ligt het inderdaad aan je bekabeling of slechte
(geroeste) aansluitingen..... Nieuwe bougies kunnen dan ook wel eens helpen of de electrode afstand van de bobine naar b.v. 0,5mm zetten...
p.s. mooi effect op je motorkap, hoewel ik het ook een beetje zonde vind.... lijkt me meer wat voor kevers en golfjes.....
Geplaatst: do 9 jan, 2014 09:58
door Green-Duckman
Heb inderdaad elektronische ontsteking, volgens mij die van 123.
Is ondertussen ook al wel 7 jaar oud gok ik.
Maar ik vraag me dan af wat de oorzaak kan wezen dat hij met starten teveel spanning weg trekt naar de startmotor of iets dergelijks...
Zal de kabelboom voor wel eens helemaal los trekken en alles één voor één nalopen.
Wil toch nog een paar aanpassingen maken a.o. dimlichten en grootlicht via en relais laten schakelen. En alles wat meer afzekeren.
Misschien kom ik dan wat tegen wat de oorzaak is, en anders mijn ontsteking is vervangen door 1 van LPGO
Motorkap is niet zonde, heb de groene gewoon nog staan en dit was een kapje wat ik al langere tijd had liggen.
Maar waarom alleen voor kevers en golfjes?
Geplaatst: do 9 jan, 2014 10:30
door 2cvmaarten
Dat ziet er gaaf uit met die kap! Super!! heb je al eens gemeten met een amp tang hoeveel stroom er wordt weggetrokken bij het starten?
grtz