Pagina 18 van 29
Geplaatst: ma 27 jan, 2014 07:22
door TB
maartenmaris12 schreef:TB schreef:Ja, ik ook. Michelin en Mabor is goed te doen met de hand. Andere merken heb ik geen ervaring mee.
Weet je toevallig ook of Nankang goed te doen is met de hand? Ik heb namelijk vier nieuwe bandjes met elk 10 euro korting weten te bemachtigen. Ik dacht dat doe ik, want bij BCC bevolen ze mij deze banden aan (overigens moet ik de oude banden nog van de velgen afhalen, kan dat ook met de hand?).
Dat weet ik niet, maar monteren is vaak nog het minste werk. Het enige dat je nodig hebt is een paar stevige bandenlichters. En wat bandenvet om het monteren makkelijker te maken.
Bij het verwijderen moet je de band nog wel van de velg duwen naar binnen toe. Dat wil weleens tegenzitten. Wd40 zorgt dat dit makkelijker gaat.
Geplaatst: ma 27 jan, 2014 07:50
door deusjevo
Laten jullie je wielen niet balanceren na een bandenwissel?
Ik wel, en je merkt het goed.
Ik laat het doen bij de Wegenwacht voor eenden in Vlaardingen

Geplaatst: ma 27 jan, 2014 21:00
door Thijs
Ik heb hier twee A-types met niet-gebalanceerde wielen en voel geen trillingen bij het rijden.
Niet alle bandenboeren kunnen de Eendenvelgen balanceren door het ontbreken van het gat in het midden.
Maar als je zelf je banden op de velgen monteert kun je ze evengoed nog laten balanceren natuurlijk.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 00:32
door 013
ik heb ze de laatste keer laten balanceren. Het verschil merk je wel.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 07:41
door LPGo
013 schreef:ik heb ze de laatste keer laten balanceren. Het verschil merk je wel.
Je moet wel uitkijken of de bandenboer het echt kan, doordat er geen gat in het midden zit.
Ik kreeg mijn banden terug met een kilo lood eraan, begon al te twijfelen toen ik ze zag,.
Ze waren dus (totaal niet goed) gebalalalanceerd

. Uiteindelijk al het lood eraf gehaald waarna ik weer trillingsvrij kon rijden....(waren gelukkig geen nieuw gespoten velgen) anders waren ook nog eens beschadigd geweest...
n.b. eenden die uit de fabriek rolden waren ook niet gebalanceerd...
p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 09:50
door deusjevo
LPGo schreef: p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg
Right, dat verhaal ken ik ook en valt in dezelfde categorie als mijn onderschrift....

Geplaatst: wo 29 jan, 2014 10:10
door Tom Duckpower
Beetje bandenboer is te beroerd om de balanceerapparatuur om te bouwen van centergat naar 3 wielbouten.
Garage waar ik kom, heeft volgens mij vaker met eendenwielen te maken dan met "normale" velgen, dus dat geeft geen problemen
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 10:18
door deusjevo
Probleem is vaak dat de meeste garages niet meer over de juiste hulpstukken beschikken voor onze velgen.
Wegenwacht voor eenden in Vlaardingen heeft de juiste apparatuur en doet 't voor een nette prijs.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 10:34
door backfire
Gelukkig heeft mijn bandenboer daar ook meer dan voldoende ervaring mee en de juiste spullen. Balanceren van 2cv velg met michelin is niet echt nodig, ik heb zelfs met deuk in de velg gereden en zelfs dat merk je niet. Wel altijd michelin gehad.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 11:30
door Oiseau blanc
Ik heb wel onbalans, maar dat bleek te komen van de band zelf( er zit een slinger in het loopvlak). Tja, dat valt niet de balanceren...
Nu maar hopen dat het enigzins uitslijt( niet erg hinderlijk overigens, alleen bij ong. 90 km.h)
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 11:30
door the Nosepicker
95 + rijden dus..

Geplaatst: wo 29 jan, 2014 12:26
door LPGo
deusjevo schreef:LPGo schreef: p.s. 2 de echte bandenboer balanceerd zonder gewichten door het verdraaien van de band op de velg
Right, dat verhaal ken ik ook en valt in dezelfde categorie als mijn onderschrift....

Nee hoor zelf gezien met Porsche banden, 250mm+ breed, de banden werden zolang gedraaid totdat er geen gewicht meer bij hoefde, dus elke keer opnieuw lucht eruit, los persen, verdraaien, opnieuw lucht erin en weer balanceren..
Als de band uiteindelijk goed was werd de lucht er weer uitgelaten en kwam er stikstof o.g. in (waardoor de band minder warm wordt)....
koste zo'n 200 euro extra voor een setje maar op een prijs van meer als 1200 euro maakt dat niet zoveel meer uit....

Geplaatst: wo 29 jan, 2014 15:55
door achtpeter
Ik betwijfel of zoiets altijd lukt. Als de velg nagenoeg perfect is, zal verdraaien van de niet-perfecte band niet helpen en omgekeerd. Het lijkt me erg zuur als een bandenboer een halve dag aan het pompen en draaien is geweest en dan toch naar gewichtjes moet grijpen.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 17:21
door 2cvmaarten
Denk dat idd de arbeidskosten de pan uitreizen en het zal een band niet ten goede komen als je hem iedere keer moet losduwen van de velg om hem vervolgens een slag te verdraaien.
Geplaatst: wo 29 jan, 2014 18:23
door TB
Ik laat ze niet balanceren. Zeker met de michelin's voel ik meestal geen onbalans.
Voel ik dat wel, dan heb ik wel een adresje om ze te balanceren.